لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

صادرکنندگان ایران می‌توانند در بانک روسی«ال‌سی» بازکنند


قائم مقام وزیر صنعت ایران روز سه شنبه ۱۱ آذر خبر داد که صادر کنندگان ایرانی می توانند در بانک « میل بیزینس» روسیه اقدام به گشایش «ال سی» یا همان اعتبار اسنادی کنند و این بانک در روسیه پاسخگوی صادرکنندگان ایرانی خواهد بود.

خبرگزاری مهر به نقل از مجتبی خسروتاج گفت که کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی ارزش روبل روسیه صادرات به این کشور را برای صادرکنندگان ایرانی سخت کرده است.

این مقام مسئول همچنین از رایزنی بانک مرکزی ایران با یک بانک روسی برای سهولت واردات از این کشور به ایران خبر داد.

او کاهش قیمت نفت را تهدید دیگری برای اقتصاد روسیه دانست و درعین حال گفت که ایران در چنین شرایطی باید از فرصت‌های موجود در این کشور به خوبی استفاده کند.

به گفته آقای خسروتاج، «در این میان، دولت وظیفه دارد که بستر حرکت را فراهم کند که موضوع اول در رابطه با افزایش روابط تجاری با روسیه و حل مسائل بانکی بود.»

به گفته آقای خسروتاج ، همه صادرکنندگان ایرانی که« به صورت رسمی» با روسیه کار می‌کنند، در «قالب» بانک میل بیزینس می توانند اقدام به گشایش اعتبار اسنادی کنند.

روبل روسیه ازاول دسامبر، با بیشترین میزان افت پس از بحران اقتصادی سال ۱۹۹۸ روبه‌رو شده است. روند رو به کاهش بهای نفت و سقوط ارزش روبل، نگرانی درباره وضعیت اقتصادی روسیه را شدت بخشیده است.

قائم مقام وزیر صنعت ایران در ادامه گفته است که « برای واردات از روسیه طرف روسی بانکی مشخص کرده که رایزنی‌های بانک مرکزی با آن در حال انجام است و به زودی شاهد آن خواهیم بود که ال سی از ایران برای واردات از روسیه باز شود.»

پیش از این اسدالله عسگراولادی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، دوم آبانماه گذشته خبر داده بود که« یک بانک روسی - ایرانی» برای انتقال پول صادرکنندگان ایرانی از روسیه به ایران در نظر گرفته شده است.

او گفته بود: « صادر کننده می‌تواند به این بانک در روسیه مراجعه کرده دلارش را واریز کند و معادل ریالی آن را به نرخ ارز آزاد روز در ایران توسط صرافی‌های معتبر تعیین‌شده دریافت کند.»

به گفته آقای عسگراولادی، ایران درسال گذشته ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار صادرات و دو میلیارد دلار واردات از روسیه داشته است.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران ۱۵ مرداد خبر داده بود که حجم مبادلات ایران و روسیه در بین همسایگان ایران در رتبه پنجم قرار دارد و این موضوع به عنوان یک «فاجعه» تلقی می‌شود.

روزنامه شرق چاپ تهران، ۸ ارديبهشت در گزارشی نوشته بود که مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۹۲، تنها یک‌ ‌درصد از حجم کل تجارت ایران را شامل شده است.

به نوشته این روزنامه، پنج قلم عمده صادراتی ایران به روسیه «کلم، خیار، سبزیجات، پسته و انگور خشک» و عمده‌ترین محصولات وارداتی از روسیه نیز «گندم، جو، ذرت دامی، چوب و کاغذ روزنامه» بوده است.

پس از سفر یک هیأت تجاری به سرپرستی الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به ایران که روز سه‌شنبه ۱۸ شهریور انجام شد، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرد که سطح مبادلات دو کشور می‌تواند تا بیش از ده برابر افزایش یابد.

درماه های گذشته همچنین اظهار نظرهایی از سوی مسئولان ایرانی درباره تهاتر نفت ایران با کالای روسی منتشر شده است.

اما علی ماجدی، معاون سابق بازرگانی و امور بین‌الملل وزیر نفت ایران، روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریورماه، گفته بود که تفاهم‌نامه همکاری نفتی میان ایران و روسیه شامل تهاتر نفت نمی‌شود.

این درحالی است که به دنبال انتشار خبر توافق ایران با روسیه برای ساخت دست‌کم دو نیروگاه، جلیل جعفری ، عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران، روز شنبه، ۲۴ آبان، گفت که هزینه ساخت این دو نیروگاه اتمی در بوشهر از راه تهاتر نفت تامین می شود و «فشاری به دولت و بودجه عمومی کشور وارد نمی‌شود.»

تهاتر نفت ایران با کالا یا خدمات به معنی این است که ایران نفت خود را به یک کشور می‌دهد و در برابر از آن کشور، کالا یا خدمات دریافت می‌کند.

XS
SM
MD
LG