لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

معاون وزیر نفت: عرضه بنزین مرغوب هوای تهران را بهتر کرده است


پس از تایید آلاینده بودن بنزین‌تولید پتروشیمی‌های ایران از سوی مسئولان، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است که اکتان بنزین مصرفی در شهر تهران از ۸۷ به ۹۱ رسیده که این موضوع افزایش کیفیت بنزین و کارکرد بهتر موتور خودروهای تهران را در پی داشته است.

عباس کاظمی روز دوشنبه ۹ تیر، درگفت‌و‌گو با ایرنا، گفت از آنجا که اکتان بالای بنزین سبب عملکرد بهتر موتور و کاهش مصرف سوخت می‌شود، افزایش اکتان بنزین در ماه‌های اخیر، به موازات کاهش آلایندگی بنزین مصرفی شهر تهران انجام شده است.

به گفته کاظمی، مجموع بنزن در بنزین تولیدی کشور پس از توزیع بنزین پاک و واردات یورو ۴ از حدود ۲درصد با کاهش نیم درصدی به یک و نیم درصد می‌رسد. بنزن ماده‌ای خطرناک و سرطان‌زا در بنزین است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با اشاره به ذخیره بیش از ۲ میلیارد لیتر بنزین در کشور، گفت: «ذخایر بنزین کشور کافی و پاسخگوی نیاز کشور است.»

معاون وزیر نفت گفت که در حال حاضر روزانه ۶۳ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های داخل کشور تولید و بنزین وارداتی نیز به مقدار مورد نیاز با استاندارد یورو۴ وارد می‌شود.

ایران تا سال ۸۸ چهل درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به دلیل تحریم‌های غرب، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را به جای واردات از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شيميايی و خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند.

سعيد متصدی، معاون انسانی سازمان حفاظت محيط زيست و عضو پيشين کميته محيط زيست شورای شهر تهران روز ۱۹ خرداد ماه دربار ه پيامدهای توليد «‌‌بنزين‌سرطان‌زا» در دولت قبل گفت که در تهران «وقتی بنزين پتروشيمی اضافه شد، با چند مساله مواجه بوديم. تعداد روزهای پاک به نصف رسيده بود. از ۳۲ روز در سال ۸۷ و ۸۸، به ۱۴ روز در سال ۸۹ و سه روز در سال‌های ۹۰ و ۹۱ رسيده بوديم.

کمیسیون اصل ۹۰ هم چندی پیش اعلام کرد که ماجرای تولید و عرضه بنزین‌های خطرناک را پیگیری خواهد کرد.

مسئله بنزین بی‌کیفیت که به آلودگی هوا دامن می‌زند، چند سال است به موضوع انتقاد از مسئولان اجرایی ایران تبدیل شده است، به‌طوری که کارشناسان اعلام کرده‌اند کیفیت بنزینی که تا پیش از این به مردم ارائه می‌شد بسیار نازل بوده است.

XS
SM
MD
LG