لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

پس از توفان: انتقاد شورای شهر تهران از مدیریت بحران پایتخت


توفان روز دوشنبه در تهران پنج قربانی گرفته است
توفان روز دوشنبه در تهران پنج قربانی گرفته است
به دنبال وقوع توفان روز دوشنبه، ۱۳ خرداد در تهران برخی اعضای شورای شهر پایتخت از مدیریت بحران در تهران انتقاد کردند.

در همین حال سازمان هواشناسی ایران با رد گزارش‌ها درباره احتمال تکرار وقوع توفان در پایتخت، اعلام کرد که پیش‌بینی نمی‌شود در روز سه‌شنبه توفانی مانند روز قبل رخ بدهد.

خبرگزاری مهر گزارش داده که معصومه آباد، دبیر کمیته ایمنی شورای شهر تهران، با اشاره به آبگرفتگی جوی خیابان‌ها گفته که «معابر گذر آب پر شده بود و موش ها به سطح شهر آمده و تهران به شهر موش‌ها بدل شد.»

خانم آباد در نشست روز سه‌شنبه شورای شهر تهران با بیان این که توفان دیروز زنگ خطری برای مدیریت بحران پایتخت بود، گفت: «مدیریت بحران اعلام کرد توفان دوشنبه بحران نبود بلکه یک پدیده تغییر جوی بوده. پرسش اینجاست که چرا در یک پدیده تغییر جوی که تنها ۲۵ دقیقه ادامه داشت، پنج تن فوت کرده و ۳۵۰ حادثه در شهر تهران رخ داده است.»

محمد سالاری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: «باید سازه‌های محافظ در ساختمان‌ها ایمن شوند و در این زمینه نظام مهندسی باید توجه بیشتری کنند.»

او با انتقاد از عملکرد هواشناسی در توفان دیروز گفت: «اگر هشدارهای لازم داده می‌شد سازمان‌های امدادی و شهروندان آمادگی بیشتری داشتند و جان ۵ تهرانی به خطر نمی‌افتاد و ده‌ها تن نیز زخمی نمی‌شدند.»

احمد دنیامالی نیز با اشاره به اینکه باید ارگان و نهادی پاسخگوی خسارات مردم باشد گفت: «چند هزار درخت در این حادثه از بین رفته است. برخی خودروها نیز آسیب دیده. باید مشخص شود این خسارات را چه کسی باید بر عهده بگیرد و دیه قربانیان چگونه پرداخت خواهد شد.»

او پیشنهاد کرد: «بانک شهر با همکاری شهرداری در این گونه حوادث غیرمترقبه بیمه شهروندان را برعهده بگیرد تا به صورت جمعی مصدومان و آسیب‌دیدگان خساراتشان جبران شود.»

با وجود آنکه برخی منابع خبری از ایران گزارش داده بودند که توفان روز دوشنبه، ۱۳خرداد در تهران روز سه شنبه نیز ادامه خواهد یافت، اما سازمان هواشناسی این موضوع را رد کرده و گفته که وقوع توفانی همچون روز دوشنبه تهران پیش بینی نمی‌شود.

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در این باره به خبرگزاری مهر گفته که تنها وزش باد شدید خواهیم داشت و تا روز پنجشنبه شرایط ناپایدار جوی بر تهران و برخی استان‌های شمال غربی حاکم خواهد بود.

از دیگر سو احمد صادقی، رئیس مدیریت بحران شهر تهران درباره خسارت جانی طوفان روز گذشته به خبرگزاری فارس گفته که در تهران ۵ تن کشته و در استان تهران حدود ۵۰ تن مجروح شدند.

او با انتقاد از سازمان هواشناسی کشور گفته که این طوفان همه را غافلگیر کرد. این موارد قابل پیش‌بینی است و باید هشدار می‌دادند ولی هشدار ندادند.

این در حالیست که سازمان هواشناسی اعلام کرده که این سازمان در اطلاعیه شماره ۲۷ وزش شدید باد را به دستگاه‌های ذی‌ربط اطلاع داده بود. هرچند به گفته مسولان این سازمان امکان سنجش سرعت باد به طور دقیق وجود ندارد.

ریزش دیوار، شکستن درختان، تخریب خودروها از جمله حوادث روز دوشنبه تهران بود که علاوه بر وقوع حوادث انسانی، خسارت‌هایی را نیز به شهروندان وارد کرد.
XS
SM
MD
LG