لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

جزئیات تازه حیدر مصلحی از نحوه برکناری‌اش توسط احمدی‌نژاد


حیدر مصلحی، وزیر پیشین اطلاعات ایران، در گفت‌وگو با یک خبرگزاری نزدیک به سپاه جزئیات تازه‌ای از عزل خود توسط محمود احمدی‌نژاد، قهر ۱۱ روزه رییس جمهوری سابق ایران و نحوه دخالت آیت‌الله علی خامنه‌ای برای بازگشت او به کار بازگو کرده است.

آقای مصلحی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت، منتشر شده است دلیل برکناری خود را اختلاف نظر با اسفندیار رحیم مشایی از یاران نزدیک محمود احمدی نژاد عنوان کرده و گفته که «یک روز قبل از عزل خود، او یکی از مسئولان وزارت اطلاعات را که از دوستان اسفندیار رحیم مشایی بوده جابجا کرده بود».

به گفته وی، فردای آن روز محمود احمدی نژاد با او تماس گرفته و گفته که «این طور نمی‌شود و ما هرچه گفتیم تو گوش نکردی و من تصمیم خود را گرفتم، شما استعفا بده».

آقای مصلحی در ادامه می‌گوید که به آقای احمدی نژاد گفتم «من استعفا نخواهم داد اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که من را عزل کنید مرا برکنار کنید. چون اگر من استعفا دهم یعنی خودم پذیرفته‌ام که اشتباه کرده‌ام.»

وزیر پیشین اطلاعات ادامه می‌دهد که پس ازاین گفت‌وگو و عزل از سوی محمود احمدی‌نژاد بلافاصله موضوع را به دفتر آیت‌الله خامنه ای اطلاع می‌دهد. بعد از ظهر همان روز و پس از پایان جلسه هیات دولت یک نفر از طرف رهبر جمهوری اسلامی نامه‌ای را برای محمود احمدی‌نژاد می‌آورد که در آن تاکید شده بود حیدر مصلحی باید به کار خود در سمت وزیر اطلاعات ادامه دهد.

در پی برکناری وزیر پیشین اطلاعات در فروردین ۱۳۹۰ که با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی همراه شد، محمود احمدی نژاد یازده روز قهر سیاسی کرد و در نشست‌های هیات دولت حاضر نشد.

آقای مصلحی درباره شروط احمدی‌نژاد برای پایان خانه‌نشینی می‌گوید: «هر کس در ایام خانه‌نشینی با احمدی‌نژاد صحبت می‌کرد او مانند یک نوار توضیح می‌داد که چه اتفاقاتی افتاده، شکی نیست که او نسبت به آقای جلیلی و بنده حرف داشت و درباره معاون اولی رحیم مشایی و برای اینکه دست آن فرد باز شود حساسیت نشان می‌داد.»

وی با بیان اینکه در دوران وزارتش، رحیم مشایی نه اتاقی در وزارت اطلاعات داشته و نه مستقیم با او صحبت‌ می‌کرده، به خبرگزاری فارس گفت: «آقای احمدی‌نژاد با من مستقیم صحبت می‌کرد چرا که روحیه و ارتباطات مرا می‌دانست.»

وزیر پیشین اطلاعات درباره کنار گذاشته شدنش از ترکیب شورای پول و اعتبار نیز گفته که آقای احمدی‌نژاد می‌خواست به نوعی حرکت کند که تشکیلات اطلاعاتی را آرام آرام کنار بگذارد.

«نقش خاتمی حساب‌شده بود»

وزیر پیشین اطلاعات در ادامه این گفت‌وگو، محمد خاتمی، رییس جمهوری اسبق ایران، را متهم کرد که در به گفته او «فتنه ۸۸» نقش داشته و نقش او «کاملاً حساب‌شده بود».

به گفته آقای مصلحی، رییس جمهوری اسبق ایران در وقایع ۸۸، «نقش هدایت و رهبری داشته اما نظام ملاحظاتی داشت که کاری را که در قبال بقیه انجام داد، درباره او اجرا نکرد».

«فتنه ۸۸» در ادبیات مسئولان جمهوری اسلامی به جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ گفته می‌شود که در آن میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان رهبر معترضان به روند برگزاری انتخابات و نتیجه آن اعتراض کردند.

رهبران معترضان از بهمن ۱۳۸۹ و به رغم اعتراض فعالان سیاسی و نهادهای حقوق بشری در حصر خانگی به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG