لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

پوتین از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین حمایت کرد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت، از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در روز ۲۵ می‌حمایت کرد ولی خواستار حفظ حقوق همه شهروندان این کشور شد. وی در عین حال از جدایی طلبان در شرق اوکراین خواست تا انجام همه پرسی را به تعویق بیاندازند.

آقای پوتین می‌گوید که مسکو برای حل بحران اوکراین از مسیر دیپلماتیک آماده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس‌جمهوری روسیه پس از دیدار با همتای سوییسی خود در مسکو همچنین از جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین خواست تا برگزاری همه‌پرسی برای کسب خودمختاری بیشتر یا اعلام استقلال از اوکراین را به تعویق بیندازند.

او پس از دیدار با دیدیه بورکالتر، رییس‌جمهوری سوئیس و رییس فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا افزود که کشورش نیروهای خود را از مرز اوکراین نیز فرا خواهد خواند.

آقای پوتین گفت: مواضع روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا درباره پیدا کردن راه حلی برای بحران اوکراین تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک است.

وی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در روز ۲۵ می را «گامی صحیح» خواند اما گفت در چنین انتخاباتی باید حقوق «تمام شهروندان» رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تظاهرکنندگان طرفدار روسیه در منطقه دونتسک در شرق اوکراین در واکنش به این درخواست آقای پوتین، اعلام کردند که آن را بررسی خواهند کرد.

در همین حال، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس اقدام احتمالی روسیه در مختل کردن انتخابات در اوکراین را ضربه به دمکراسی خواند.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه روسیه را تهدید کرد «در صورتی که از وخامت بحران در اوکراین جلوگیری نکند با تحریم‌های بیشتری مواجه خواهد شد».

روسیه روز چهارشنبه از مقامات اوکراین خواست تا به سرعت به استفاده از زور علیه «مردم این کشور» پایان دهند.

جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین، ساختمان‌های دولتی و پاسگاه‌های پلیس را اشغال کرده و با نیروهای دولتی درگیر شده‌اند.

در درگیری میان طرفین تا کنون ده‌ها نفر کشته شده‌اند. اوکراین، روسیه را به جانبداری از جدایی طلبان متهم می‌کند اما روسیه این اتهام را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG