لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

«طریق عشق»؛ آلبوم جدید محمدرضا شجریان مجوز انتشار گرفت


محمدرضا شجریان (صندلی آخر) و پرویز مشکاتیان (نفر اول سمت چپ در ردیف دوم).
محمدرضا شجریان (صندلی آخر) و پرویز مشکاتیان (نفر اول سمت چپ در ردیف دوم).

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران پس از چند سال مجوز آلبوم جدیدی از محمدرضا شجریان را صادر کرد. این آلبوم، «طریق عشق» نام دارد و آهنگسازی و تنظیم آن بر عهده پرویز مشکاتیان بوده است.

پس از انتخابات سال ۸۸ و موضع‌گیری‌های محمدرضا شجریان، این خواننده موسیقی سنتی ایران برای انتشار کارهایش در ایران با مشکل مواجه بوده است.

آقای شجریان، زمستان پارسال دو آلبوم دیگرش، «قاصدک» و «هست شب» را که آنها هم از ساخته‌های قدیمی پرویز مشکاتیان بودند، برای فروش در خارج از ایران، روی اینترنت قرار داده بود.

اما آلبوم جدید محمدرضا شجریان، «طريق عشق» دارای ٩ قطعه با نام‌های مقدمه افشاری، سنتور و آواز، چهار مضراب، تار و آواز، دل مجنون، نی و كمانچه و جان جهان با اشعاری از حافظ و مولوی است.

در آلبوم «طريق عشق» پرويز مشكاتيان نوازنده سنتور، اردشير كامكار نوازنده كمانچه، داريوش پيرنياكان نوازنده تار، جمشيد عندليبی نوازنده نی، محمد فيروزی نوازنده عود و بيژن كامكار نوازنده دف همکاری کرده‌اند كه از سوی شركت دل آواز به بازار عرضه می‌شود.

ربنای شجریان؛ موضوع مناقشه موافقان و مخالفان

یکی از موارد مناقشه برانگیز میان مخالفان و موافقان مواضع سیاسی – اجتماعی محمدرضا شجریان پس از انتخابات سال ۸۸، پخش دعای معروف به «ربنا» هنگام افطار در ماه رمضان از صدا و سیمای ایران است.

پس از اعتراض‌های سال ۸۸، مسئولان رادیو و تلویزیون ایران جلوی پخش «ربنا» را گرفتند و حتی دست به تولید این اثر با صدای دیگر خوانندگان یا تواشیح‌‌خوانان زدند.

روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۷ خرداد، اقدام به انتشار گفت‌وگوی جدیدی با محمدرضا شجریان کرد و طرحی از این استاد آواز ایران را هم در صفحه یک به چاپ رساند.

آقای شجریان در این مصاحبه درباره ربنا گفته بود: «ربنا متعلق به من هم نیست. متعلق به مردم است. جزو زندگی و عواطف مردم است و هیچ‌کس حق ندارد آن را از مردم بگیرد. من که صاحب این اثر هستم و در واقع آن را خلق کردم هم می‌گویم متعلق به مردم اســت. من ربنا را هرگز از مردم دریغ نکردم. حال اگر اقتضای سیاست اســت که صدای من را به هیچ صورتی پخش نکنند، خودشان می‌دانند ولی دروغ نگویند که ربنا را من نگذاشته‌ام پخش کنند».

محمدرضا شجریان با اشاره به اینکه «برای دل مردمم می‌خوانم»، اعلام کرده بود: «اگر شنونده من خوشحال است من هم خوشحالم و موسیقی شاد ارائه می‌کنم. اگر ناراحت است مطابق حال او کار ارائه می‌دهم؛ من کار اجتماعی انجـم می‌دهم کار سیاسی نمی‌کنم. کار من اجتماعی است و از درد اجتماع می‌گویم».

انتشار این گفت‌وگو یک روز بعد، اما با واکنش شدید روزنامه کیهان روبرو شد.

این روزنامه در صفحه اول شماره روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد، با انتشار عکس‌های گوگوش، بهروز وثوقی و گلشیفته فراهانی با آقای شجریان، به نوعی به انتقاد از اعطای مجوز به وی و انجام گفت‌وگو با او پرداخت.

کیهان در مقاله‌ای، محمدرضا شجریان را «خواننده فاسد» نامیده و نوشته است: «در حالی که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، عدد بیکاران در خوشبینانه‌ترین فرض، به شش و نیم میلیون نفر رسیده و هر دقیقه هم، یک ایرانی بیکار می‌شود، برخی بعد از سه سال به دست گرفتن مهمترین شریان‌های سیاسی و تصمیم گیری، به این نتیجه رســیده‌اند که مشکل مردم بیکاری و ازدواج و رکود نیست» بلکه «مشکل پخش ربنای فلان خواننده فاسدی است که تصویرش را می‌بینید...»

آقای شجریان مدتی است که به علت ابتلا به بیماری سرطان، در خارج از کشور مشغول مداواست.

XS
SM
MD
LG