لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

چهار جایزه «آسیا-پاسیفیک» برای چهار فیلم سینمای ایران


رخشان بنی‌اعتماد پس از دریافت جایزه ویژه هیات داوران / عکس: مانا صلصالی
رخشان بنی‌اعتماد پس از دریافت جایزه ویژه هیات داوران / عکس: مانا صلصالی

برگزیدگان هشتمین مراسم اهدای جوایز «آسیا - پاسیفیک» درحالی معرفی شدند که سینمای ایران توانست چهار جایزه را به خود اختصاص دهد.

هشتمین مراسم اعطای جوایز سینمایی آسیا - پاسیفیک غروب روز پنجشنبه ۲۰ آذر در شهر بریزبن استرالیا برگزار شد و هیات داوران به ریاست اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده اسکار، برندگان جوایز سال ۲۰۱۴ را معرفی کردند.

اصغر فرهادی رئیس هیات داوران «آسیا پاسیفیک ۲۰۱۴» / عکس: مانا صلصالی
اصغر فرهادی رئیس هیات داوران «آسیا پاسیفیک ۲۰۱۴» / عکس: مانا صلصالی

رخشان بنی اعتماد، ‌نیما جاویدی،‌ مریلا زارعی و رضا درمیشیان در این دوره توانستند جوایزی را از آن خود کنند.

جایزه بهترین فیلم به فیلم روسی «لویاتان» به کارگردانی آندری زویاگینتسف اختصاص یافت و جایزه بهترین کارگردانی به نوری بیلگه جیلان برای «خواب زمستانی» رسید. نیما جاویدی از ایران هم برای فیلم «ملبورن» موفق شد تا جایزه بهترین فیلم‌نامه را از آن خود کند.

«ملبورن» با بازی مانی حقیقی، پیمان معادی و نگار جواهریان پیش از این در جشنواره‌های سینمایی دیگری از جمله ونیز، مونیخ، توکیو، استکهلم و قاهره حضور داشته و جوایزی دریافت کرده است.

از سوی دیگر،‌ جایزه بزرگ هیات داوران به رخشان بنی‌اعتماد برای کارگردانی فیلم «قصه ها» تعلق گرفت. این فیلم که درجشنواره ونیز هم جایزه بهترین فیلم‌نامه را دریافت کرده بود،‌ برای اکران عمومی در ایران با مشکلاتی مواجه است و با وجود داشتن پروانه نمایش،‌ مجلس به ارشاد دستور داده که این فیلم اکران نشود.

رضا درمیشیان و بازیگر فیلمش،‌ نوید محمدزاده / عکس: مانا صلصالی
رضا درمیشیان و بازیگر فیلمش،‌ نوید محمدزاده / عکس: مانا صلصالی

اما دیگر فیلم توقیفی ایرانی،‌ یعنی «عصبانی نیستم» هم توانست برای کارگردانش رضا درمیشیان، جایزه گسترش نتپک را به ارمغان بیاورد. این جایزه ۱۰ هزار دلاری، برای تجلیل از استعدادهای جدید به کارگردانان جوان اهدا می‌شود‌.

«عصبانی نیستم» قرار بود ماه گذشته در ایران اکران شود،‌ اما وزارت ارشاد به خاطر مخالفت مجلس،‌ جلوی نمایش عمومی این فیلم را گرفت.

دیگر برگزیده ایرانی مراسم جوایز «آسیا پاسیفیک»،‌ مریلا زارعی بود که برای بازی در فیلم «شیار ۱۴۳» از او تقدیر ویژه به عمل آمد.

فیلم «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار هم‌ اکنون در سینماهای ایران روی پرده است و تاکنون حدود یک میلیارد و ششصد میلیون تومان در تهران و شهرستان‌ها فروش داشته است.

اما جایزه بهترین بازیگر زن آسیا پاسیفیک هم به لو ژونگ، بازیگر چینی برای فیلم «بی‌خوابی قرمز» تعلق گرفت و جایزه بهترین بازیگر مرد نیز به کلیف کرتیس برای بازی در فیلم نیوزیلندی «اسب سیاه» رسید.

دیوید گالپیلی بازیگر فیلم استرالیایی فیلم «سرزمین چارلی» نیز بازیگر تقدیر شده این بخش بود. ضمنا نوید محمدزاده برای فیلم «عصبانی نیستم» هم در این بخش نامزد شده بود.

برندگان دوره هشتم این رویداد سینمایی از ۹ کشور مختلف انتخاب شدند؛ این برگزیدگان، از میان ۲۵۰ فیلم از ۴۲ کشور آسیا و اقیانوسیه،‌ برای جوایز بخش رقابتی آسیا-پاسیفیک انتخاب شده بودند.

ضمنا اصغر فرهادی سومین کارگردان ایرانی بود که به عنوان داور در این مراسم حضور می‌یافت؛‌ پیش از او جعفر پناهی و تهمینه میلانی نیز به عنوان داور در این رویداد سینمایی حضور پیدا کرده بودند.

XS
SM
MD
LG