لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

وزیر خارجه بحرین: همکاری با ایران برای امنیت منطقه ضروری است


شیخ خالد بن حمد آل خلیفه در سخنان خود در دهمین کنفرانس امنیتی منامه که توسط انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک با همکاری وزارت امور خارجه بحرین برگزار می‌شود، گفت که مشکل کنونی در منطقه، تنها گروه خلافت اسلامی موسوم به داعش نیست، بلکه حزب الله لبنان نیز است.

شیخ خالد بن حمد آل خلیفه در ابندای سخنانش،‌ با تاکید بر بر ضرورت همکاری با ایران به منظور حمایت از امنیت منطقه‌ای، گفت که نمی‌تواند به تمام مسائل خاورمیانه بپردازد، بلکه بر روی دو مساله مهم متمرکز خواهد شد.

او افزود، مجموعه‌های تروریستی موفق شدند، مناطق وسیعی از عراق و سوریه را تصرف کنند، اما مشکل تنها داعش نیست بلکه حزب‌الله لبنان نیز است.

وزیر امور خارجه بحرین در این باره گفت که حزب‌الله توانست با پشتیبانی ایران، ارتشی موازی با ارتش ایران تشکیل دهد.

او ادامه داد: «می‌دانیم که ما نیازمند زمان زیادی برای رها شدن از این گروه‌ها هستیم، راه حل هم تنها نظامی نیست.»

او به قاچاق نفت توسط داعش از مناطق تحت تصرف خود نیز اشاره کرد و گفت: «برای تعامل با این پدیده، اقدام‌های زیادی لازم است.»

آل خلیفه، یکی از مهم‌تری چالش‌ها را وجود اید‌ئولوژی توصیف کرد که با نام دین بر ذهن و فکر مردم حاکم شده است.

او تاکید کرد، هیچ چیز نمی‌تواند جنایت‌هایی را که با نام دین و چند دستگی فرقه‌ای روی‌ می‌دهد را توجیه کند.

او گفت که باید از راه مفهوم کشور واحد و مدرن سازی سازمان‌های آموزشی، با فرقه‌گرایی که هم‌اکنون، منطقه را در بر گرفته، مقابله کرد.

وزیر امور خارجه بحرین افزود که منطقه و جهان نیازمند منظومه‌ای آموزشی است که ارزش‌های اسلام حقیقی را ارائه دهد و به مدرن سازی بشریت کمک کند.

او گفت چالشی میان کشورهای منطقه وجود دارد که دلیل آن اهداف منطقه‌ای و تلاش برای سیطره بیشتر است که به گفته او این سیاست‌ها، در برابر همکاری فعال و تاثیرگذار، مانع ایجاد کرده و باعث خلأ بزرگ می‌شود.

او تاکید کرد که کشورهای منطقه باید نقش بزرگی برای امنیت پایدار ایفا کنند.

او در این زمینه گفت که چارچوب امنیتی است که امنیت پایدار را فراهم می‌کند.

شیخ خالد آل خلیفه به اختلاف میان کشورهای عربی خلیج فارس نیز پرداخت و گفت که اجازه داده نخواهد شد این اختلاف‌ها مانع همکاری شود.

او تاکید کرد که همکاری میان کشورهای خلیج فارس، فرصت را برای اعمال نفوذ از سوی کشورهای همسایه، از میان خواهد برد.

او در عین حال افزود که اختلاف‌ها هر میزان شدید باشد، باید با ایران بر سر منافع مشترک همکاری کرد.

وزیر امور خارجه بحرین تاکید کرد: «باید برای حمایت منطقه‌ای با ایران همکاری کرد.»

او به بخشی از موضع گیری‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: «برخی موضع‌گیری‌ها از سوی مقام‌های ایرانی صورت می‌گیرد که مذهبی است، بر امنیت منطقه چیره شده و از انقلاب در کشورهای مختلف حمایت می‌کند. این مواضع به سود منافع استراتژیک نیست.»

او ادامه داد که این مواضع ایران است که بر آتش اخلاف‌ها می‌دهد و باعث بی اعتمادی می‌شود.

او درباره بحران سوریه نیز گفت: «ما میان تنش در سوریه و گسترش تروریسم در منطقه خلط می‌کنیم. راه حل مساله سوریه بازگشت به نتایج کنفرانس ژنو یک است و آن تشکیل دولت وحدت ملی بدون حضور اسد است.»

او ادامه حضور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را در قدرت، از جمله مشکلاتی دانست که باعث ادامه ظهور تروریسم می‌شود و گفت: «نمی‌خواهیم دو سال دیگر از گروه تندروی جدیدی صحبت کنیم که داعش در برابر آن وحشی‌گری کمتر دارد و میانه رو به شمار می‌آید.»

آل خلیفه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که از صد سال پیش ملت‌ها در خاورمیانه از ساخت جوامعی رو به رشد بازماندند.

او ادامه داد که جریان‌های فکری اید‌ئولوژی شده نه تنها نتوانستند جامعه‌ای بسازند بلکه باعث افزایش شکاف‌های مذهبی و همچنین تندروی دینی شدند.

او در پایان گفت: «راه حل‌هایی برای این مشکلات پیشنهاد نمی‌دهم اما معتقدم این مشکلات را با مسلح شدن به علم و دانش باید حل کرد.»

XS
SM
MD
LG