لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

بلاتر در واکنش به رسوایی مالی در فیفا: خبرهای بد بیشتری در راه است


سپ بلاتر، دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال،‌ پس از بازداشت هفت مقام فیفا و انتقادات گسترده مقام‌های فوتبالی و سیاسی جهان،‌ در یک نشست خبری اعلام کرد که رشوه گیرندگان در اقلیت هستند و با آنها برخورد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بلاتر عصر روز پنجشنبه هفتم خرداد در مراسم افتتاحیه کنگره فیفا در زوریخ سوئیس، با اشاره به اینکه تاکنون چنین شرایطی در فیفا تجربه نشده است،‌ گفت:‌ «فیفا نیز مثل یک جامعه است و همان طور که در یک جامعه با وجود قانون و پلیس افرادی پیدا می‌شوند که نقض قانون می‌کنند در فیفا نیز این طور بوده است؛ کسانی که در فیفا رشوه گرفته‌اند در اقلیت بوده‌اند».

وی در ادامه با اشاره به انتخابات روز جمعه و رقابتش با شاهزاده اردنی‌ اعلام کرد: «در صورت انتخاب مجدد به عنوان رییس فیفا، تلاش خواهیم کرد نظم برقرار شود و این اتفاقات را از فوتبال پاک کنیم».

آقای بلاتر همچنین با اعلام اینکه «خبرهای بد بیشتری در راه است»،‌ تاکید کرد که روند بازسازی اعتماد را باید آغاز کنیم.

او همچنین گفت که با این رسوایی بی‌سابقه، فوتبال جهان دچار شرمساری و حقارت شده است.

دولت سوییس آقای بلاتر را بعد از رسوایی اخیر و بازداشت مدیران فیفا،‌ ممنوع‌الخروج کرده است.

درخواست پلاتینی برای استعفای بلاتر

پس از بازداشت هفت مقام ارشد فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، به اتهام فساد مالی، واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مقامات فوتبالی و حتی سیاسی جهان به شخص سپ بلاتر و همچنین عملکرد این فدراسیون، صورت گرفته است.

میشل پلاتینی، رئیس یوفا
میشل پلاتینی، رئیس یوفا

به گزارش رویترز، میشل پلاتینی، رییس فدراسیون فوتبال اروپا، یوفا،‌ روز پنجشنبه در نشستی خبری اعلام کرد که از سپ بلاتر به صورت دوستانه خواسته است که از سمتش و نامزدی در انتخابات بعدی کناره‌گیری کند.

آقای پلاتینی با اعلام اینکه در انتخابات پیش رو، ‌فدراسیون‌های اروپایی از نامزد اردنی فیفا، علی بن حسین، حمایت خواهند کرد،‌ گفت: «مردم دیگر بلاتر را نمی‌خواهند. فیفا دیگر قوی نیست و این چیز خوبی نیست».

وی با اشاره به ملاقات امروزش با سپ بلاتر و درخواست برای استعفای او،‌ اعلام کرد: ‌«بلاتر گفت که برای این کار دیر شده و در روزی که کنگره فیفا برگزار می‌شود نمی‌توانم استعفا بدهم؛ او اگر امروز کناره گیری می‌کرد، برای وجهه‌اش بهتر بود».

رییس یوفا در ادامه گفت: «من می‌دانم استراتژی‌اش چه چیزی است. می‌خواهد در کنگره با همه صحبت کند تا رای بدست بیاورد و وقتی که انتخاب شد، بگوید فدراسیون‌ها به من رای دادند و باید در فیفا بمانم».

با وجود حمایت رییس یوفا و فدراسیون‌های اروپایی از نامزد اردنی ریاست فیفا،‌ کنفدراسیون فوتبال آسیا، ‌ای‌اِف‌سی، امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات فردا از سپ بلاتر حمایت خواهد کرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانه خود ضمن مخالفت با به تعویق افتادن زمان انتخابات فیفا، آورده است: «همه ما با فساد به هر شکلی در فوتبال مخالف هستیم. فوتبال آسیا نیز با هرگونه بررسی پرونده میزبانی‌های جام جهانی موافق است و در راستای روشن شدن حقایق، همه کار می‌کند؛ با توجه به انتخابات فردا موضع ما در ای‌اِف‌سی این است که همان طور که در کنگره سائوپائولو ۲۰۱۴ بحث شد، ما از سپ بلاتر حمایت خواهیم کرد».

مواضع سیاستمداران؛ ‌از پوتین تا دیوید کامرون

به دنبال بازداشت چند مقام ارشد فیفا و انتقادات فراوان به رییس کنونی فدراسیون جهانی فوتبال،‌ برخی از مقامات بلندپایه کشورهای اروپایی به اظهارنظر در این باره پرداختند.

در این رابطه، دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا با انتقاد از عملکرد آقای بلاتر، از او خواست که استعفا دهد و دیگر نامزد ریاست فیفا نشود.

فیلیپ هاموند، وزیر امورخارجه بریتانیا، نیز در گفت‌وگویی با بی‌بی سی اعلام کرد: «فیفا به گونه‌ای دچار انحراف شده و یک مشکل اساسی در قلب فیفا وجود دارد و مرجع ناظر بر فوتبال جهان نیازمند اصلاحات است».

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نیز ضمن اعلام درخواست برای تعویق انتخابات فیفا،‌ گفت که «اتهامات فساد مالی چندین سال‌ است که مطرح است و باید مدتی بگذرد تا راست و دروغ ماجرا مشخص شود؛ فعلا اوضاع صورت اسف‌باری دارد».

ولادمیر پوتین در کنار سپ بلاتر در جریان انتخاب روسیه به عنوان نامزد جام جهانی ۲۰۱۸
ولادمیر پوتین در کنار سپ بلاتر در جریان انتخاب روسیه به عنوان نامزد جام جهانی ۲۰۱۸

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، با حمایت از سپ بلاتر، آمریکا را به دخالت در امور فیفا متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ آقای پوتین که روز پنج‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، گفت:‌ «‌بار دیگر شاهد یک جوسازی از سوی ایالات متحده آمریکا هستیم؛ آنها همواره به دنبال این هستند که صلاحیت همه چیز را زیر سوال و کارها را به نفع خود پیش ببرند».

وی، بازداشت برخی مدیران ارشد فیفا را دسیسه‌ای از سوی آمریکایی‌ها برای انتخاب نشدن سپ بلاتر به عنوان رییس فیفا عنوان کرد و گفت که روسیه همواره از بلاتر حمایت خواهد کرد.

روسیه در زمان ریاست آقای بلاتر،‌ به عنوان میزبان جام جهانی سال ۲۰۱۸ انتخاب شد. آمریکا همراه با سوئیس در حال تحقیق درباره فیفا و بر ملا کردن تخلفات بلاتر و مدیران او هستند.

بازداشت هفت مقام ارشد فیفا صبح چهارشنبه ششم خرداد پس از آن انجام شد که وزارت دادگستری آمریکا کیفرخواستی علیه پنج رسانه ورزشی و ۹ مقام فیفا صادر کرد که هفت فرد دستگیرشده نیز جزو آنها هستند.

مقامات آمریکا این رسانه‌ها و افراد را به فساد مالی و دریافت رشوه به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار متهم کرده‌اند.

پس از این بازداشت‌ها،کمیته اخلاقی فیفا ۱۱ نفر از اعضای خود را از هر گونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم کرد. در این فهرست ۱۱ نفره نام جفری وب از جزایر کیمن و ایوجنیو فیگوئردو از اروگوئه دیده می‌شود که جزو افراد بازداشت‌شده در زوریخ هستند، دو چهره‌ای که پیش از این نایب رییس فیفا بودند.

XS
SM
MD
LG