لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

گوی طلایی در مشت «راکی»؛ «از گور برگشته» فاتح گلدن گلوب ۲۰۱۶


سیلوستر استالونه پس از دریافت جایزه گلدن گلوب در کنار همسر و دخترانش
سیلوستر استالونه پس از دریافت جایزه گلدن گلوب در کنار همسر و دخترانش

در هفتاد و سومین دوره مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب، فیلم «از گور برگشته» ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو توانست مهمترین جوایز را به خود اختصاص دهد.

مراسم اهدای جوایز سالانه انجمن مطبوعات خارجی هالیوود یا گلدن گلوب، در ساعات ابتدایی روز دوشنبه ۲۱ دی ماه در لس‌آنجلس آمریکا برگزار شد و بهترین‌های سینما و تلویزیون در سال گذشته میلادی از نگاه این اتحادیه معرفی شدند.

فیلم سینمایی «از گور برگشته/Revenant» ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو توانست جایزه بهترین فیلم درام و همچنین کارگردانی را برای سازنده‌اش به ارمغان بیاورد.

سال گذشته ایناریتو برای فیلم «بردمن»‌ توانسته بود جایزه بهترین فیلمنامه را در گلدن گلوب به خود اختصاص دهد.

در بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی هم «مریخی» ساخته ریدلی اسکات توانست گوی بلورین بهترین فیلم را از آن خود کند.

از سوی دیگر مت دیمون هم برای بازی در این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر نقش یک در بخش کمدی یا موزیکال را به خود اختصاص داد.

این اولین باری بود که مت دیمون در گلدن گلوب جایزه بازیگری دریافت می‌کرد. او پیشتر و در سال ۱۹۹۸ برای فیلم «ویل هانتینگ خوب»‌ جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرده بود.

اما مطابق پیش‌بینی‌ها، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم درام، به لئوناردو دی‌کاپریو برای بازی در فیلم «از گو برگشته» تعلق گرفت.

دی کاپریو، پیشتر دو بار در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ برای فیلمهای «هوانورد» و «گرگ وال استریت» این جایزه را دریافت کرده بود.

لئوناردو دی‌کاپریو در کنار آلخاندرو گونزالس ایناریتو. بازیگر و کارگردان «از گور برگشته»
لئوناردو دی‌کاپریو در کنار آلخاندرو گونزالس ایناریتو. بازیگر و کارگردان «از گور برگشته»

این جایزه شاید پیش درآمدی باشد برای شکستن طلسم اعطای اسکار به این بازیگر سرشناس هالیوودی. لئوناردو دی‌کاپریو تاکنون ۴ بار نامزد اسکار شده، ولی هیچگاه این مجسمه را به‌دست نیاورده است.

شاید جذاب‌ترین بخش گلدن گلوب ۲۰۱۶ ، جایزه‌ای بود که به سیلوستر استالونه برای بازی در فیلم «کرید»‌ اهدا شد.

بازیگر ۷۰ ساله هالیوودی در این فیلم برای بار دیگر در نقش «راکی بالبوا» و البته این بار در قامت یک مربی و نه مبارز، ظاهر شده است و به همین خاطر او توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کند.

این اولین جایزه مهم بازیگری سیلوستر استالونه در دوران فعالیت او در هالیوود است. او پیشتر در سال ۱۹۷۶ برای اولین فیلم «راکی» در بخش فیلم و کارگردانی نامزد دریافت گلدن گلوب شده بود.

اما در بخش کمدی یا موزیکال، جایزه نقش اول زن به جنیفر لارنس برای فیلم «جوی» تعلق گرفت. این سومین همکاری پیاپی این بازیگر با دیوید.اُ.راسل است که در نهایت به دریافت بهترین جایزه بازیگری در گلدن گلوب برای جنیفر لارنس می‌شود.

«کتابی با بارقه امید»‌ و «کلاهبرداری آمریکایی» دو فیلمی بودند که در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ جایزه گلدن گلوب را برای این بازیگر به ارمغان آوردند.

جایزه بهترین بازیگر نقش یک زن در فیلم درام هم به بری لارسن برای فیلم «اتاق» در حالی تعلق گرفت که در این بخش «کیت بلانشت» و «رونی مارا» برای بازی در فیلم «کارول» نامزد بودند.

در گلدن گلوب ۲۰۱۶، کیت وینسلت توانست برای بازی در فیلم «استیو جایز» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به خود اختصاص دهد.

فیلم «استیو جابز» جایزه بهترین فیلمنامه را هم برای نویسنده‌اش آرون سورکین به همراه داشت.

جایزه بهترین موسیقی متن هم به انیو موریکونه برای فیلم «هشت نفرت‌آنگیز» ساخته کوئنتین تارانتینو اختصاص یافت. این سومین گلدن گلوب موریکونه ۸۸ ساله بود.

تارانتینو در غیاب انیو موریکونه روی صحنه رفت و جایزه او را دریافت کرد.

این آهنگساز برجسته تاریخ سینما، تاکنون نتوانسته جایزه اسکار را برای فیلمهایی که برایشان موسیقی ساخته بدست آورد و تنها یک‌بار در سال ۲۰۰۷ یک اسکار افتخاری گرفته است.

جایزه بهترین ترانه هم امسال به «نوشته‌های روی دیوار» برای فیلم «اسپکتر» به خواننده بریتانیایی سام اسمیث اهدا شد.

در گلدن گلوب هفتاد و سوم جایزه بهترین فیلم انیمشین به «پشت و رو» و جایزه بهترین فیلم خارجی هم به «پسر شائول» از مجارستان تعلق گرفت.

فیلم سینمایی «کارول» ساخته تاد هاینز ناکام‌ترین فیلم این دوره گلدن گلوب بود. فیلمی که با ۵ رشته، رکورد بیشترین نامزدی را در اختیار داشت ولی در نهایت هیچ جایزه‌ای دریافت نکرد.

جایزه گلدن گلوب به نوعی پیش‌درآمد برگزاری مراسم اسکار محسوب می‌شود. نامزدهای اسکار ۲۰۱۶، روز ۱۴ ژانویه (۲۴ دی ماه) ‌معرفی می‌شوند و مراسم اصلی هم روز ۲۸ فوریه(۱۰ اسفند) در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

بهترین‌های تلویزیون؛ اقبال لیدی گاگا در بازیگری

در هفتاد و سومین دوره مراسم گلدن گلوب، لیدی گاگا خواننده معروف آمریکایی، توانست برای بازی در سریال «داستان ترسناک آمریکایی» جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند.

لیدی گاگا پس از دریافت گلدن گلوب بازیگری برای سریال «داستان ترسناک آمریکایی»
لیدی گاگا پس از دریافت گلدن گلوب بازیگری برای سریال «داستان ترسناک آمریکایی»

در این دوره، جایزه بهترین سریال درام به «آقای روبات» تعلق گرفت و «موزارت در جنگل» هم بهترین سریال کمدی یا موزیکال شد.

همچنین گائل گارسیا برنال، بازیگر سرشناس مکزیکی هم برای بازی در «موزارت در جنگل» توانست بهترین بازیگر نقش اول مرد در سریال کمدی یا موزیکال شود.

جان هم، بازیگر سریال پرطرفدار «مدمِن» برای دومین توانست عنوان بهترین بازیگر مرد نقش اول سریال درام را به خود اختصاص دهد. او پیشتر ۴ بار برای این سریال نامزد شده بود و در سال ۲۰۰۸ هم آن را دریافت کرده بود.

در مراسم گلدن گلوب ۲۰۱۶، ریچل بلوم برای بازی در «دوست دختر سابق دیوانه» عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن در سریال کمدی یا موزیکال و تاراجی پی.‌هنسن برای بازی در سریال «امپراتوری» عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن در سریال درام را به خود اختصاص دادند.

اما همانطور که در بخش فیلم‌های سینمایی یک جایزه گلدن گلوب به یک بازیگر اکشن کارِ قدیمی یعنی سیلوستر استالون اهدا شد، در بخش جوایز تلویزیونی هم یک جایزه به یک بازیگر فیلمهای عمدتا اکشن و حادثه‌ای تعلق گرفت.

کریستین اسلیتر برای بازی در سریال «آقای روبات» توانست جایزه بازیگر نقش مکمل مرد در یک سریال، فیلم تلویزیونی و یا مینی سریال را به‌دست آورد و صاحب اولین جایزه مهم بازیگری زندگی‌اش شود.

اسکار آیزاک برای سریال «یک قهرمان به من نشان بده» جایزه نقش اول را در همین بخش به خود اختصاص داد.

جایزه نقش مکمل زن هم در فیلم یا مینی سریال تلویزیونی به مارا تیرنِی برای سریال «رابطه» تعلق گرفت و «ولف هال» هم بهترین فیلم مینی‌سریال شد.

جوایز گلدن گلوب هفتاد و سوم در حالی میان تعدادی از سریالهای پخش شده در سال ۲۰۱۵ توزیع شد که اکثر جوایز امی در سال ۲۰۱۵ به سری پنجم مجموعه «بازی تاج و تخت»‌ تعلق گرفته بود.

XS
SM
MD
LG