لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

رکوردزنی سهراب سپهری در حراج تهران؛۲۱ میلیارد تومان مجموع فروش


تابلویی از سهراب سپهری در حراج تهران با قیمت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش رفت و به یک رکورد تاریخی دست یافت.

چهارمین حراج تهران، که به آثار نقاشی و طراحی و عکس بزرگان و نام‌دارن قدیم و جدید ایران اختصاص داشت، شامگاه روز جمعه هشتم خرداد در حالی برگزار شد که در پایان مراسم آثار به حراج گذاشته شده در مجموع به قیمت ۲۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به فروش رفتند.

اجرا و چکش‌زنی بخش اصلی مراسم را رضا کیانیان برعهده داشت و حسین پاکدل هم در مقطعی عهده‌دار اجرای بخش حراج آثار کلاسیک شد.

در این مراسم حراج که در هتل آزادی تهران برگزار شد، علاوه بر فروش۳ اثر از سهراب سپهری، آثاری از هنرمندانی چون فرشید مثقالی، آیدین آغداشلو، عباس کیارستمی، مرتضی ممیز، هانیبال الخاص، سیدمحمد احصایی، پرویز تناولی، غلامحسین نامی، محسن وزیری مقدم، بهمن محصص نیز به فروش رفت. همچنین در بخش کلاسیک هم آثاری از هنرمندان قدیمی ایران مانند کمال‌الملک نیز به حراج گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین اثری که در حراج تهران چکش خورد، کاری از جلیل رسولی با عنوان «مرغ بسم الله» بود که بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود و ۸۵ میلیون تومان فروخته شد.

همچنین اولین اثری که با جملات رضا کیانیان قیمت آن به بالای ۱۰۰ ملیون تومان افزایش پیدا کرد یک نقاشی از مهدی ویشکایی بود که بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود و به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

در این مراسم، تابلوی «معمای شماره ۲۵» آیدین آغداشلو با قیمت پیشنهادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید.

همچنین تابلوی عکس عباس کیارستمی که کیانیان از او به شکل ویژه‌تری یاد کرد با قیمت پیشنهادی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان به مبلغ ۸۵ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی مرتضی ممیز که تصویری از یک منظره را نشان می‌داد با قیمت پایه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان خریداری شد.

اثر منوچهر یکتایی هنرمندی که در نیویورک زندگی می‌کند و جزو معدود آثاری است که او روی بوم بزرگ کار کرده است، با قیمت پیشنهادی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان با هیجانی که رضا کیانیان به مخاطبان چهارمین حراج تهران بخشید به مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اما اثری که فروش آن هیجان زیادی را به همراه داشت و با صدای کیانیان بر آن افزوده می‌شد، اثری از سهراب سپهری بود که بین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

سال گذشته نیز آثاری از این هنرمند در حراج تهران ارائه شد که رکوردهای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را ثبت کرد؛ اما تابلوی امسال سهراب سپهری با قیمت دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد و به فروش رفت که تشویق های حاضران را در بر داشت.

«هیچ» مجسمه ای از پرویز تناولی که پیش از این هم در حراج شرکت داده شده بود با قیمت پیشنهادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان به فروش رفت.

تابلوی محسن وزیری مقدم که به سال ۱۳۴۱ تعلق داشت با قیمت پیشنهادی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان به فروش رفت.

تابلوی نقاشی بهمن محصص که ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود از جمله آثاری بود که در طول حراج به فروش رفت. این تابلو به قمیت ۱۷۰ میلیون تومان خریداری شد.

یک بخش تازه‌ای که به این دوره از «حراج تهران» اضافه شده بود، فروش ۱۲ اثر کلاسیک از کمال‌الملک و شاگردان او بود. اجرای این بخش از حراج را حسین پاکدل برعهده داشت.

آقای پاکدل درباره‌ این ۱۲ اثر گفت که اصالت آن‌ها توسط کارشناسان میراث فرهنگی کاملا تایید شده است.

اولین اثر این بخش به محمد غفاری (کمال الملک) تعلق داشت که بین ۲۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ارزش گذاری شده بود و به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

پس از پایان یافتن چهارمین حراج تهران، علیرضا سمیع‌آذر، مدرس رشته‌ هنر و رئیس حراج تهران، رضا کیانیان و حسین پاکدل، دو مجری این حراج، در یک کنفرانس خبری حضور یافتند.

در این نشست، آقای سمیع‌آذر با اعلام رشد ١٩٠ درصدی فروش حراج چهارم نسبت به سال قبل، این میزان رشد را یک امر کاملا بی‌سابقه در میان حراجی‌های دنیا دانست و آن را نشانه شوق و هیجان جامعه ایرانی برای حمایت از هنر و هنرمندان کشورشان ارزیابی کرد.

احمد مسجدجامعی، سیدمحمد بهشتی، علی مرادخانی، محمدعلی زم، علی دایی، پری صابری، بهرام رادان و عبدالحسین مختاباد و مهدی کرم‌پور از جمله حاضران در این حراج هنری بودند.

XS
SM
MD
LG