لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

وزیر ارشاد ایران: مصلحت نیست که برخی فیلم‌ها اکران شوند


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با اعلام جلوگیری از اکران برخی فیلم‌هایی که «مصلحت نیست» دیده شوند، «اشارات به مسائل سال ۸۸» و همچنین «بدآموزی» را از جمله موارد مشکل‌دار این آثار دانست.

علی جنتی روز چهارشنبه ۲۸ بهمن در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه برخی فیلم‌ها تاکنون مجوز اکران نگرفته‌اند، تاکید کرد «تعدادی از فیلم‌ها وجود دارند که در مجموع به مصلحت دیده شده پخش نشوند».

آقای جنتی درباره دلائل جلوگیری از اکران این آثار افزود: «برخی از آنها به مسائل سال ۸۸ بر می‌خورد که بسیار نیز صریح بوده‌اند و ما جلوی آنها را گرفته‌ایم؛ همچنین برخی از فیلم‌های دیگری نیز ساخته شده‌اند که در آنها مواردی از بدآموزی‌ وجود دارد که قابل اصلاح نیز نیست».

وزیر ارشاد در ادامه با تاکید بر اینکه «تا جایی که امکان دارد فیلم‌هایی را که از اکران آن‌ها جلوگیری شده، اصلاح می‌کنیم»، گفت: «برخی از فیلم‌هایی که تا الان نیز اکران شده است با حدود ۳۰ الی ۴۰ مورد اصلاحی به اکران درآمده، که با وجود این فروش خوبی هم داشته‌اند».

علی جنتی همچنین اعلام کرد: «برخی موارد وجود دارد که دیگر امکان اصلاح آن وجود ندارد و ماهیت آنها به گونه‌ای است که اصلاح نمی‌شوند، بنابراین مجبوریم آن‌ها را نگه داریم».

وزیر ارشاد در گفت‌وگوی دیگری با خبرنگار ایرنا، به اظهارنظر در مورد فیلم‌های جشنواره امسال نیز پرداخت.

آقای جنتی با مثبت ارزیابی کردن جشنواره سی و چهارم فجر گفت: «برخی از فیلم‌ها نیز اشکالاتی داشتند که در شروع اکران، مورد بررسی قرار خواهد گرفت».

امسال نیز همانند چند سال گذشته برای حضور در جشنواره فجر به فیلم‌ها پروانه نمایش موقت داده شد تا در اکران عمومی آنها ملزم به دریافت مجدد پروانه نمایش باشند.

«عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان،‌ «خانه دختر» ساخته شهرام شاه‌حسینی، «آشغالهای دوست‌داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی، «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری و «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش از جمله آثاری هستند که در دو سال اخیر، هریک به دلیلی اجازه نمایش عمومی پیدا نکرده‌اند.

نمایی از فیلم «خانه دختر»
نمایی از فیلم «خانه دختر»

چندی پیش در خبرها آمده بود که وزیر ارشــاد طی نامه‌ای به حبیب ایل‌بیگی، رییس اداره نظارت و ارزشیابی، دستور بایگانی شدن فیلم سینمایی «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی را صادر کرده است.

این خبر را روزنامه «سینما»‌ چاپ تهران در شماره روز پنجم دی‌ماه خود منتشر کرده بود.

در این خبر آمده بود که فیلم «خانه دختر» تاکنون «چهار بار» پروانه نمایش دریافت کرده و سرانجام با وجود اعمال اصلاحیه‌های فراوان و حذف برخی سکانس‌های به گفته ارشاد «مشکل‌دار»، توقیف شده است.

«خانه دختر» موضوعی مرتبط با مسئله «بکارت» در جامعه ایران دارد که نمایش آن سال گذشته در جشنواره فجر هم با برخی حواشی همراه شد؛ پس از جشنواره هم برخی سایت‌ها و رسانه‌ها،‌ این اثر را هم مثل برخی دیگر از آثار، به سیاه‌نمایی متهم کردند و خواستار توقیف آن شدند.

«عصبانی نیستم» دومین فیلم بلند رضا درمیشیان هم از جمله آثار پرحاشیه سینمای ایران است که برخی از مخالفان، آن را منتسب به «جریان فتنه» دانسته‌اند و با فشار به وزارت ارشاد و حتی تهدید وزیر به استیضاح در مجلس، ‌از اکرانش جلوگیری کرده‌اند.

نمایی از فیلم «عصبانی نیستم»
نمایی از فیلم «عصبانی نیستم»

این فیلم داستان دانشجوی ستاره‌داری است که از دانشگاه اخراج شده و به دنبال پیدا کردن شغلی مناسب جهت راضی کردن پدر دختر مورد علاقه‌اش برای موافقت با ازدواج آنهاست.

در فیلم رضا درمیشیان، در کنار خط اصلی قصه،‌ اشاراتی هم نسبت به وعده‌های محمود احمدی‌نژاد در طول سال‌های مدیریتش بر کشور،‌ وضعیت دانشجویان اخراجی و برخی حوادث سیاسی این سال‌ها می‌شود.

«آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی هم از جمله آثاری است که مسئولین وزارت ارشاد چندین بار و به صراحت از اکران نشدن آن صحبت به میان آورده‌اند.

داستان این فیلم در خانه یک پیرزن که با دختر میان‌سالش زندگی می‌کند، می‌گذرد. در یکی از روزهای بعد از انتخابات ۸۸، برخی از معترضین به انتخابات که از دست نیروهای امنیتی فرار کرده‌اند، وارد خانه پیرزن شده و در آنجا مخفی می‌شوند. بعد از خروج آن‌ها از خانه، پیرزن متوجه علامتی بر روی درب خانه خود می‌شود و همسایگان به او می‌گویند که احتمالا در روزهای آینده، ‌نیروهای امنیتی به خانه او مراجعه خواهند کرد...

«خانه پدری» و «رستاخیز» هم از جمله آثار حاشیه‌دار سینمای ایران هستند که به ترتیب تنها دو و یک روز فرصت اکران پیدا کردند و سپس از پرده پایین کشیده شدند.

نمایی از فیلم «خانه پدری»
نمایی از فیلم «خانه پدری»

«خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری که در سال ۸۹ ساخته شد، برخی مسائل ظلم‌آمیز در قبال زنان در خانواده‌ای ایرانی را به صورتی صریح و بی‌پرده به تصویر کشیده است.

این فیلم تنها دو روز روی پرده بود و سپس نمایش آن متوقف شد.

«رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش هم تنها یک روز اکران شد و سپس به خاطر تظاهرات عده‌ای و تهدید به آتش زدن سینماهای نمایش دهنده،‌ از روی پرده پایین آمد.

مخالفان، نمایش چهره عباس‌بن‌علی، برادر امام سوم شیعیان در این فیلم را علت مخالفت خود اعلام کرده بودند.

XS
SM
MD
LG