لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

علیرضا رجایی، روزنامه‌نگار ایرانی، از زندان آزاد شد


تصویری از علیرضا رجایی پس از خروج از زندان اوین
تصویری از علیرضا رجایی پس از خروج از زندان اوین

علیرضا رجایی روزنامه‌نگار زندانی و فعال ملی- مذهبی، روز دوشنبه چهارم آبان پس از تحمل دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد.

یک مقام قضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، آزادی این فعال سیاسی از زندان اوین را تایید کرده است.

علیرضا رجایی در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و بازداشت فعالان سیاسی، دو بار دستگیر شده بود؛ او یک بار در‌‌ همان سال ۱۳۸۸ و بار دیگر در سال ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

پس از بازداشت دوم، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، آقای رجایی را به اتهام عضویت در ائتلاف نیروهای ملی و مذهبی، اقدام علیه امنیت ملی به چهار سال حبس و پنج سال محرومیت از تمامی حقوق اجتماعی و حق عضویت در تشکیل‌های سیاسی و نهادهای مدنی محکوم کرد.

علیرضا رجایی که دارای دکترای علوم سیاسی است و مدیریت سرویس سیاسی هیات تحریریه روزنامه‌های اصلاح‌طلبی چون جامعه، توس، خرداد، نشاط و عصر آزادگان را در کارنامه خود دارد، در اسفند سال ۱۳۷۹ نیز همراه با جمع دیگری از فعالان ملی مذهبی بازداشت شده بود.

وی در انتخابات مجلس ششم توانسته بود به عنوان کاندیدای ائتلاف نیروهای ملی‌ مذهبی در تهران آرای لازم را برای ورود به مجلس کسب کند، اما پس از ابطال نزدیک به هفتصد‌ هزار رای از صندوق‌های حوزه انتخابیه تهران توسط شورای نگهبان، او از ورود به مجلس بازماند و غلامعلی حداد عادل به جای او وارد مجلس شد.

خانواده آقای رجایی خردادماه سال ۹۰ و پس از اعلام حکم او، در نامه‌ای سرگشاده به دستگاه قوه قضائیه ایران خواستار «تبدیل قرار بازداشت او به قراری مناسب‌تر» و «صدور حکم برائت» برای او شدند.

اواسط اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ هم بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان سیاسی و مدنی، هنرمندان و چهره‌های شناخته شده دانشگاهی و اجتماعی در بیانیه‌ای خواستار آزادی علیرضا رجایی شده بودند.

XS
SM
MD
LG