لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

«دستگیری ۲۲ هزار تبعه خارجی» در شش ماهه اول ۹۴ در مرز آذربایجان غربی


مرز ایران و ترکیه در شمال غرب کشور
مرز ایران و ترکیه در شمال غرب کشور

فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی خبر داده است که از ابتدای سال ۹۴ تاکنون حدود ۲۲ هزار نفر از اتباع خارجی که قصد «خروج غیرقانونی» از مرزهای این استان را داشتند، بازداشت شده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شهرام عباسی روز دوشنبه ۲۳ شهریور با اشاره به اقدام برای «خروج غیرقانونی» از مرزهای این استان گفت: «مرزبانان هنگ مرزی شهرستان‌های استان از اول سال جاری تاکنون به طور میانگین در هر شبانه‌روز ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر ازاتباع خارجی که قصد داشتند از مرزهای آذربایجان‌غربی به صورت قاچاق خارج شوند دستگیر کردند».

به گفته این فرمانده مرزبانی، در مجموع تعداد این اتباع بازداشت شده از ابتدای سال جاری به ۲۲ هزار نفر رسیده است.

آقای عباسی همچنین درباره جلوگیری از قاچاق کالا از طریق مرزهای استان آذربایجان غربی مدعی شد که «امروز مشکل قاچاق کالا در مرزهای استان تا ۹۵ درصد کاهش یافته است».

پیشتر و در مردادماه امسال، فرمانده مرزبانی استان آذربایجان غربی با اشاره به افزایش میزان تردد غیرمجاز در مرزهای این استان، از دستگیری ۱۳ هزار و ۲۰۹ نفر خبر داده و گفته بود که «از این تعداد ۳۰۱ نفر ایرانی و ۲۲ نفر از اتباع کشورهای همسایه بودند و مابقی عمدتا از اتباع کشورهای جنوب شرق هستند که خود را به نقطه صفر مرزی رسانده بودند».

آقای عباسی با بیان اینکه سال جاری دو مورد از عاملان خروج اتباع بیگانه که در منطقه ممنوعه مرزی اقدام به تردد می‌کردند، بر اثر اصابت تیر جان خود را از دست دادند، اعلام کرده بود: «اگر افرادی در منطقه ممنوعه اقدام به تردد کنند و به ایست مرزبانان پاسخ مثبت ندهند بدون شک برای جلوگیری از کار غیرقانونی آنها مرزبانان اقدام به شلیک خواهند کرد».

همچنین ۲۸ مرداد امسال در خبرها آمده بود یک باند قاچاق انسان که قصد خارج کردن ۱۰۰ مهاجر غیرقانونی از مرزهای ایران را داشتند، در ارومیه توسط نیروهای سپاه شناسایی و بازداشت شدند.

آذربایجان غربی حدود ۹۶۵ کیلومتر با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان مرز مشترک خاکی و آبی دارد که بیشترین آن با ۵۶۶ کیلومتر مرز خاکی، سهم کشور ترکیه است.

این بخش مرزی ایران طی سال‌های گذشته، یکی از مناطق پر تردد برای «خروج غیرقانونی» از ایران و ورود به کشور ترکیه بوده است.

در همین رابطه حمید شرفی، معاون عملیات مرزبانی ایران، به خبرگزاری مهر گفته بود: «قاچاقچیان افرادی را که می‌خواهند از مرزهای کشور عبور کرده و به کشورهای غربی بروند از مسیرهای غیرمجاز وارد و از مرزهای عراق و ترکیه خارج می‌کنند».

XS
SM
MD
LG