لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

مادر روزنامه‌نگار زندانی به روحانی: فقط به خاطر تحریم‌ها به شما رای ندادیم


بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار و مترجم بازداشت شده
بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار و مترجم بازداشت شده

مادر بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار و مترجمی که چندی پیش بازداشت شد، در نامه‌ای به حسن روحانی ضمن اعتراض به دستگیری فرزندش، خطاب به رئیس جمهور نوشت که «ما فقط به خاطر رفع تحریم‌ها به شما رای نداده‌ایم.»

بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار و مترجم ایرانی، صبح روز چهارشنبه ۱۴ بهمن در منزل مسکونی خود در تهران بازداشت شد.

امروز چهارشنبه ۲۱ بهمن، صفورا تفنگچی‌ها، مادر این روزنامه‌نگار بازداشت شده، با انتشار نامه‌ای خطاب به حسن روحانی،‌ رئیس جمهور ایران،‌ نسبت به دستگیری «بدون دلیل» و انتقال او به «مکانی نامعلوم» اعتراض کرد.

خانم تفنگچی‌ها در بخشی از این نامه که بر روی صفحه فیس‌بوک‌اش منتشر شده،‌ آورده است: «من مادر بهمن‌ام، بهمن دارالشفایی. یک هفته پیش همین موقع، همین‌جا وسط خانه‌مان، چند مرد ایستاده بودند منتظر که پسرم را بغل کنم و بگویم خدا نگهدارت. بعد بردندش. نگفتند کجا، نگفتند چرا، نگفتند کی هستند و از پسر من چه می‌خواهند.»

او در بخش دیگری از این نامه با ذکر این نکته که «نوشتم، چون به گردن‌تان حق دارم، مثل میلیون‌ها ایرانی دیگر که انتخاب‌تان کردند»، خطاب به حسن روحانی آورده است: «هرکس نداند، خودتان می‌دانید که فقط برای برداشتن تحریم‌ها به شما رأی ندادیم... به شما رأی دادیم که امید زنده بماند، که ظلم کم‌تر شود، که آدم‌ها کرامت داشته باشند، که جوان‌ها نروند، بمانند و ایران را بسازند.»

خانم تفنگچی در پایان نامه‌اش نوشته است:‌ «می‌دانم سرتان شلوغ است. رئیس‌جمهورید، سالگرد انقلاب است. از قضا بابت این جمهوری و آن انقلاب هم به گردن‌تان حق دارم. گواهش نام پسرم، که یک هفته است انفرادی است، به گناه نکرده.»

ماموران بازداشت کننده بهمن دارالشفایی، دلیل بازداشت این روزنامه‌نگار، مترجم و ویراستار را اعلام نکرده‌اند و از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

آقای دارالشفایی در دوره‌ای همکار بی‌بی‌سی فارسی بود، اما از دو سال قبل با قطع همکاری خود با این رسانه به ایران بازگشت و از آن زمان تاکنون فعالیت مطبوعاتی نداشته و حوزه کاری خود را به ویراستاری کتاب و مترجمی تغییر داد.

بازگشت این روزنامه‌نگار، وبلاگ‌نویس و مترجم از لندن به تهران، اگرچه منجر به بازداشت او نشد، اما با بازجویی‌های طولانی و مکرر همراه بود.

آقای دارالشفایی پیش از مهاجرت از ایران و پیوستن به بی‌بی‌سی فارسی، در روزنامه‌ها و نشریات مختلفی فعالیت می‌کرد، از جمله او در ایران به‌عنوان خبرنگار با روزنامه‌های همشهری، شرق، اعتماد ملی و نشریه چلچراغ همکاری داشته است.

بهمن دارالشفایی، ۶ روز پس از بازداشت، در تماسی تلفنی با مادرش اعلام کرد که «در سلول است، بازجویی می شود اما حالش خوب است».

بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی در ایران، از جمله مواردی است که طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل و احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران بوده است.

کار‌شناسان حقوق بشر سازمان ملل نیز پیشتر از ایران خواسته بودند تا به دستگیری، ارعاب و بازجویی از روزنامه‌نگاران و سایر فعالان مدنی پایان داده و پیشاپیش انتخابات پارلمانی اسفند امسال، راه را برای بحث آزاد فراهم کند.

XS
SM
MD
LG