لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

در پی فشار بر وزارت ارشاد اکران «خانه پدری» متوقف شد


صحنه‌ای از فیلم «خانه پدری»
صحنه‌ای از فیلم «خانه پدری»

اکران فیلم سینمایی «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری،‌ پس از تنها ۱۰ سانس نمایش در دو روز، به خاطر فشارهای وارد شده بر وزارت ارشاد‌، متوقف شد.

این فیلم از جمله آثاری است که پیشتر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران، در نامه‌ای به وزارت ارشاد درخواست اکران نشدن و توقیف آن را ‌کرده بود.

گفته می‌شود کمیسیون فرهنگی مجلس، تقاضای سانسور برخی صحنه‌های فیلم را کرده است و به کیانوش عیاری هم تا ۱۲ دی‌ماه مهلت داده شده تا آن‌ها را اعمال کند.

در همین رابطه، روز شنبه ششم دی ماه،‌ شاهرخ دستورتبار مجری طرح فیلم «خانه پدری»، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، ایسکا نیوز، ‌اعلام کرد که «بعید است کیانوش عیاری فیلم را سانسور کند»؛ به گفته مجری طرح این فیلم،‌ «اگر قرار بود که آقای عیاری موارد مورد بحث مجلس را از فیلم بیرون بیاورد، ۴ سال پیش این کار را انجام می‌داد.»

«خانه پدری» که در سال ۸۹ ساخته شده برخی مسائل ظلم‌آمیز در قبال زنان در خانواده‌ای ایرانی را به صورتی صریح و بی‌پرده به تصویر کشیده است.

این فیلم که سال گذشته با صدور پروانه نمایش در جشنواره فجر حضور داشت،‌ قرار بود بدون هیچ‌گونه ممیزی و البته با رعایت شرط سنی برای مخاطبان، در چند سینمای محدود تهران و شهرستان‌ها به اکران عمومی دربیاید.

با نزدیک شدن به آغاز نمایش فیلم و فشارهای برخی جریانات و نهادها و در رأس آن‌ها کمیسیون فرهنگی مجلس بر وزارت ارشاد،‌ زمزمه‌هایی مبنی بر جلوگیری از نمایش «خانه پدری» به گوش می‌رسید؛ به خصوص آن‌که حوزه هنری همانند سال گذشته که برخی فیلم‌ها را تحریم کرده بود،‌ از نمایش فیلم کیانوش عیاری در سینما آزادی جلوگیری کرد و حتی شهرداری هم جلوی اکران این فیلم را در سالن خانه هنرمندان گرفت.

با این‌که قرار بود طبق برنامه اعلام شده، «خانه پدری» در ۴ سالن سینمایی در تهران و دو سالن در مشهد و اصفهان اکران شود،‌ اما به خاطر فشارهای وارد شده،‌ تنها یک سالن سینما در تهران،‌ اکران این فیلم را از روز پنج‌شنبه ۴ دی‌ماه آغاز کرد.

اکران این فیلم درحالی آغاز شد که در روز سوم دی ماه، ‌مرتضی آقا تهرانی، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از درخواست مجلس برای اکران نشدن این فیلم خبر داده بود.

مرتضی آقاتهرانی گفته بود: «در صحبت‌هایی که با مسئولین ارشاد داشتیم نگرانی کمیسیون فرهنگی به آن‌ها منتقل شد و نتیجه، عدم اکران این فیلم خواهد بود».

با این حال فیلم «خانه پدری» در یکی از سالن‌های مجتمع سینمایی کوروش از چهارم دی‌ماه روی پرده رفت و طی دو روز در ۱۰ سانس نمایش داده شد.

از سوی دیگر، روز گذشته پنجم دی ماه، ‌برخی سایت‌ها خبر دادند که جمعه شب، آخرین سانس نمایش «خانه پدری» در سینما کوروش تهران خواهد بود و از روز شنبه، دیگر فیلم کیانوش عیاری نمایشی نخواهد داشت.

روز شنبه ششم دی ماه هم «خانه پدری» از لیست فیلم‌های در حال نمایش سایت مجتمع سینمایی کوروش حذف شده و دیگر نام آن به چشم نمی‌خورد.

ضمناً تاکنون هم هیچ‌کدام از مسئولین وزارت ارشاد اظهارنظری در رابطه با توقیف و توقف نمایش این فیلم نکرده‌اند.

داستان «خانه پدری» در پنج اپیزود می‌گذرد. فیلم از سال ۱۳۰۸ آغاز می‌شود و عمده ایرادات وارد شده به فیلم،‌ مربوط به همین اپیزود اول است؛‌ جایی که پدری به همراه پسر پانزده ساله‌اش، دختر خانواده را به خاطر مسائل ناموسی به قتل می‌رسانند و در زیرزمین خانه دفن می‌کنند. اپیزود بسیار تکان‌دهنده‌ای که به گفته مسئولان ممیزی در ایران، ‌باید از فیلم حذف شود، ولی کیانوش عیاری زیر بار آن نمی‌رود.

اما داستان فیلم «خانه پدری»، در چهار اپیزود دیگر هم ادامه دارد که هر اپیزود با فاصله زمانی چند ساله، همان خانواده را در همان خانه اول نشان می‌دهد که در زمانی دیگر، چه وضعیتی پیدا کرده‌اند.

این فیلم با بودجه نیروی انتظامی ساخته شد،‌ ولی بعد از مدتی خود مسئولان این نهاد،‌ به صف مخالفان فیلم پیوستند و حتی بعد از نمایش «خانه پدری» در جشنواره ونیز،‌ عیاری را تهدید به شکایت کردند.

تشکیل جلسه اضطراری در خانه سینما

پس از مشکلات به وجود آمده برای اکران چند فیلم سینمایی از جمله «خانه پدری»، روز پنجم دی ماه یک جلسه اظطراری در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ فرهاد توحیدی،‌ رئیس هیات مدیره خانه سینما، امروز ششم دی‌ماه از برگزاری جلسه اضطرای این تشکل برای حل مشکلات سینمای ایران خبر داد و از دخالت نهادهای خارج از قوه مجریه در امور سینمای ایران گلایه کرد.

آقای توحیدی در این گفت‌وگو با اشاره به مشکلات سینما در چند ماه اخیر گفت: «روز گذشته ۵ دی ماه جلسه‌ای اضطراری در خانه سینما داشتیم و در روزهای آینده نیز جلسات دیگری با دوستان مختلف و فرهیختگان سینما خواهیم داشت تا با برگزاری این جلسات، راه‌هایی برای برون‌رفت از مشکلاتی بیابیم که در چند ماه اخیر گریبان سینمای ایران را گرفته است.»

او در ادامه اعلام کرد: «تصور ما بر این است که دخالت نهادهایی خارج از قوه مجریه برای سینمای ما ایجاد مشکل می‌کند تا جایی که همچنان اعتبار پروانه نمایش، آینده سینمای ایران و امنیت شغلی سینماگران، از بحث‌های مهم سینمای ماست که با اقداماتی که خارج از حوزه‌های مدیریتی سینما انجام می‌شود، مخاطره‌آمیز شده است.»

به گفته آقای توحیدی، موضع‌گیری حوزه هنری و تحریم دوباره برخی از فیلم‌ها توسط این نهاد نیز یکی از مهمترین مباحث در این جلسه بوده است.

XS
SM
MD
LG