لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

اعتراض به تداوم تخریب آثار تاریخی ایران در طرح‌های سدسازی


نمایی از سد گتوند بر روی رود کارون
نمایی از سد گتوند بر روی رود کارون

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران با انتشار متنی به «تداوم نقض قانون و تخریب آثار فرهنگی در طرح‌های سدسازی» کشور اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا،‌ در متن منتشر شده توسط این نهاد حامی میراث فرهنگی به ساخت «سد سیلوه پیرانشهر آذربایجان غربی» به خاطر شناسایی ۸ محوطه تاریخی از «عصر مفرغ» و دوره‌های تاریخی در این منطقه اعتراض شده است.

بنا بر آن چه در این متن آمده، در بهار ۹۴ در جریان انجام عملیات بررسی و شناسایی خط لوله انتقال آب در نزدیکی سد «سیلوه»، یکی از کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی متوجه تخریب بخش زیادی از محوطه‌های محدوده کانال تاسیسات شده‌ است.

کارشناسان پس از بررسی دقیق‌تر در محدوده مورد نظر که طول آن ۱۷ کیلومتر و مسیر کانال انتقال بود، متوجه شدند که هشت محوطه فرهنگی‌تاریخی این ناحیه به عصر مفرغ (هزاره سوم قبل از میلاد) و دوره‌ اشکانی مربوط می‌شود.

در متن اعتراضی این پژوهشگاه آمده است: «کارشناسان میراث فرهنگی به منظور شناسایی بیشتر محوطه‌های پیرامون سد، خواستار بازدید از محدوده دریاچه سد شدند که با ممانعت مسئولین مواجه و در نهایت عملیات ساخت سد بدون توجه به درخواست‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه یافته است.»

بنابر گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی، پیشتر نیز سد «پیغام‌چای» در استان آذربایجان شرقی، به‌رغم درخواست‌های مکرر برای انجام عملیات نجات‌بخشی آثار فرهنگی و تاریخی و برخلاف قانون وارد مرحله ساخت شده است.

گفته می‌شود در این محدوده ۲۷ اثر فرهنگی- تاریخی توسط کارشناسان شناسایی شده است.

پیشتر برخی از مسئولان و کارشناسان در مورد ساخت برخی سدها و تخریب آثار باستانی هشدار داده بودند. برای نمونه، ساخت «سد گتوند علیا» بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران با مخالفت‌هایی همراه بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، با ساخت این سد که بلندترین سد خاکی ایران محسوب می‌شود، هزاران روستایی آواره شده و آثار متعدد دوره اشکانی نیز نابود شده‌اند.

XS
SM
MD
LG