لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

جعفری: همدانی، «جمع‌کننده فتنه ۸۸» و «متعادل‌کننده ارتش سوریه» بود


حسین همدانی (نفر سمت راست) در کنار فرمانده کل سپاه، ‌محمدعلی جعفری(نفر سمت چپ)
حسین همدانی (نفر سمت راست) در کنار فرمانده کل سپاه، ‌محمدعلی جعفری(نفر سمت چپ)

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اقدامات حسین همدانی، از او به عنوان «جمع‌کننده فتنه ۸۸» و همچنین «متعادل‌کننده رفتار ارتش سوریه»‌ نام برد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران با حضور در یک برنامه تلویزیونی به بررسی ویژگی‌ها و کارنامه حسین همدانی، از فرمانده‌هان رده‌بالای سپاه که چندی پیش در سوریه کشته شد، پرداخت.

آقای جعفری با اشاره به اینکه «حسین همدانی تجربه و توانمندی بالایی در مقابله با ناامنی‌های شهری مانند برخورد با فتنه سال ۸۸ داشت»،‌ گفت: «ایشان با تدبیر، دوراندیشی، برنامه‌ریزی و اعتماد نسبت به به‌کارگیری نیروهای مردمی و گردان‌های امام علی، توانست این فتنه را جمع کند».

فرمانده کل سپاه سپس با اشاره به نقش آقای همدانی در درگیری‌های خیابانی سال ۸۸ اعلام کرد:‌ «او در حادثه تلخ روز عاشورای آن سال، خودش در کف خیابان بود و اگر این حضور نبود و شاهد این تدبیر و برنامه‌ریزی نبودیم، معلوم نبود چه خسارت‌های بیشتری به مردم و شهر تهران وارد می‌شد».

بخش دیگری از صحبت‌های محمدعلی جعفری، به نقش حسین همدانی در جریان جنگ داخلی در سوریه اختصاص داشت.

او در این باره گفت:‌ «سردار همدانی توانست رفتار ارتش سوریه را متعادل کند و این ماندگاری امروز نظام سوری بسیار به این تغییر رفتار وابسته است که شهید همدانی نقش مهمی در آن داشت».

ساماندهی ۱۰۰ هزار سوری «برای مقابله با نامنی‌ها»

آقای جعفری با بیان این که «سوریه با توجه به حوادث سال‌های اخیر در این کشور تشنه استفاده از تجربیات و توانمندی‌ها بود»، اعلام کرد: «شهید همدانی با شکل‌گیری این حوادث در سوریه در حدود ۴ سال پیش، داوطلبانه به این منطقه رفت و می‌دانست که تنها راه مقابله با این نوع ناامنی در کشورها سازماندهی نیروهای مردمی است.»

فرمانده سپاه درادامه با اعلام اینکه حسین همدانی نقش تأثیرگذاری در «سازماندهی ۱۰۰ هزار نفر از مردم سوریه برای مقابله با ناامنی‌ها» داشته است، افزود:‌ «‌سردار شهید همدانی برای جاانداختن نقش سازماندهی‌های مردمی به عنوان تنها راه نجات سوریه در پیش مسئولان و شخص بشاراسد نقش مهمی ایفا کرد».

آقای جعفری در پایان صحبت‌هایش به آخرین ماموریت حسین همدانی در سوریه اشاره کرد و گفت: «فرماندهی جبهه سوریه، درخواست استفاده مستشاری و عملیاتی ایشان را کرده بود که این ماموریت هم البته موقت بود و قرار بود ایشان بعد از انجام ماموریت به کشور بازگردد».

پیرامون فعالیت‌های حسین همدانی چه در زمان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ و چه درباره حضور او در درگیری های سوریه، طی روزهای گذشته برخی دیگر از مسئولان سپاه نیز صحبت‌هایی ابراز داشته‌اند.

به عنوان نمونه، ۱۸ مهرماه رسول سنایی‌راد رئیس اداره سیاسی سپاه پاسدارن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره نقش حسین همدانی در حوادث سال ۸۸ اعلام کرد: «یکی از کسانی که موجب شد با کمترین هزینه با حادثه فتنه عظیم ۸۸ مقابله کنیم سردار شهید همدانی بود و در میدان عمل هم جذب حداکثری و رفع حداقلی را پیاده‌سازی کرد».

رئیس اداره سیاسی سپاه پاسدارن همچنین با اشاره به نقش پررنگ آقای همدانی در جنگ سوریه گفت: ‌«این شهید بزرگوار در ماجرای سوریه جزو اولین کسانی بود که برای مهار جریان تکفیری حضور داشت و علی‌رغم این که سن و سال بالا، کار مستشاری را با داوطلبی انجام داد.»

در همین رابطه، فرمانده اسبق سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران هم گفته بود که حسین همدانی در «۸۰ عملیات» در سوریه شرکت داشته است.

محسن رضایی، روز یکشنبه، ۱۹ مهر، در مراسم تشییع جنازه آقای همدانی اعلام کرد که او از سال ۹۰ به سوریه رفته و دو «قرارگاه نظامی» در دمشق و حلب راه‌اندازی کرده بود.

اما در مورد نقش حسین همدانی در جریان سرکوب درگیری‌ها و اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸، برخی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به بازنشر گفت‌وگوی این فرمانده ارشد سپاه با پایگاه اطلاع رسانی جوان همدان پرداختند.

به گزارش سایت تابناک، آقای همدانی در این مصاحبه درباره اقدامات خود در سال ۸۸ گفته بود: «پنج هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند و از اشرار و اراذل بودند را شناسایی کردیم و در منزلشان کنترلشان می‌کردیم؛ روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند.»

در ادامه این گفت‌وگو از قول حسین همدانی آمده است: «بعد این‌ افراد را عضو گردان کردم. بعدا این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سروکار دارند را پای کار بیاوریم.»

آقای همدانی همچنین درباره حوادث عاشورای سال ۸۸ اعلام کرده بود که «وقتی که جلسه شورای تأمین استان تهران در شب عاشورا برگزار شد همه برآوردها این بود که فردا تهران آرام خواهد بود؛ برآورد من این بود که روز عاشورا اتفاقاتی در پیش خواهد بود. به همین خاطر دو بار دیگر درخواست جلسه فوق‌العاده دادیم و آماده‌باش اعلام کردیم».

حسین همدانی در ادامه افزوده بود:‌ «همه سینماهای تهران را اجاره کردم. تمام مدارس و حسینیه ها را در اختیار گرفتیم. نزدیک به ۳۰ هیئت را هم که با من مرتبط بودند را هم آماده کردیم و گفتم دسته‌ها را به سمت میدان دانشگاه بیاورید. در روز عاشورا همین سه گردان غائله را جمع کردند».

این فرمانده سپاه پاسداران در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اینکه «این حرفها باید در تاریخ ثبت شود»، گفته بود: «در این اتفاقات ۸۳۰ نفر جانباز دادیم. فتنه ۸۸ از سوریه و جنگ هشت ساله مهمتر است. ۴۵ هزار بسیجی در این صحنه بودند و نه تنها پولی دریافت نمی‌کردند که پول بنزین موتور و بقیه مخارج خود را هم می‌پرداختند».

حسین همدانی که فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه محسوب می‌شد، پنج‌شنبه شب در شهر حلب در این کشور کشته شد. او در دوران سرکوب اعتراض‌های سال ۸۸ فرمانده سپاه «محمد رسول‌الله» در تهران بود.

XS
SM
MD
LG