لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

جهانگیری: موضع زنجانی طلبکارانه و قهرمانانه است


اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی
اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی

معاون اول رئیس جمهور ایران موضع بابک زنجانی، تاجر زندانی، در دادگاه را «طلبکارانه» و «قهرمانانه» دانسته و گفت که این رفتار توهین‌آمیز بوده و دستگاه قضایی باید قاطعانه با او برخورد کند.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران روز یکشنبه ۲۴ آبان در کنفرانس ملی مدیریت بحران با اشاره به برگزاری دادگاه بابک زنجانی گفت: «به هیچ وجه قابل قبول نیست فردی دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار پول مملکت را در اختیار داشته باشد و در دادگاه از موضع یک قهرمان و طلبکار با نظام جمهوری اسلامی ایران صحبت کند.»

آقای جهانگیری با اشاره به اینکه «اگر این فرد صحبت از داشتن پول زیاد می‌کند چرا پول مملکت را نمی‌دهد تا از زندان خلاص شود»، افزود: «این برخورد توهین‌آمیز است و از دستگاه قضایی کشور درخواست می‌کنیم با این موضوع برخورد کند و با کسانی که پشت پرده جهت تقویت این رفتارها عمل می‌کنند نیز برخورد شود.»

معاون اول حسن روحانی در ادامه با تاکید بر مواضع بابک زنجانی در مورد وزیر نفت فعلی، گفت:‌ «این فرد، یکسره به وزیر انقلابی پاک و متدین کشور آقای زنگنه تهمت می‌زند. ایشان یکی از پاک‌ترین و با سابقه‌ترین وزیران و مدیران کشور هستند.»

پیشتر، بابک زنجانی در نخستین جلسه دفاع خود در دادگاه، بیژن زنگنه و وزارت نفت را به سیاسی‌کاری و سیاه‌نمایی متهم کرده بود.

از سوی دیگر وکیل مدافع بابک زنجانی از برگزاری نهمین جلسه دادگاه موکلش در روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی خبر داده است.

رسول کوهپایه‌زاده روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرده که این جلسه نیز به صورت علنی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، تاکنون هشت جلسه دادگاه به منظور رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر نفتی به نام های «م.ش» و «ح.ف.ه» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شده که نماینده دادستان در سه جلسه نخست کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای متهمان را قرائت کرده است.

از جلسه چهارم هم قرائت دفاعیات ۲۰۰ صفحه‌ای بابک زنجانی متهم ردیف اول شروع شد.

مرتضی تورک معاون دادستان و مسئول نظارت بر اموال بابک زنجانی هم در دادگاه حاضر شد و مطالبی در پاسخ به اظهارات متهم، مطرح کرد.

همچنین، در پایان هشتمین جلسه رسیدگی به اتهام‌های بابک زنجانی که ۲۰ آبان به صورت علنی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد، نام رضا ضراب نیز به میان آمد.

در این جلسه که ریاست آن را ابوالقاسم صلواتی به عهده داشت، غلامحسین صادقی قهاره وکیل مدافع شرکت نفتی «اچ‌کی» گفت که آقای زنجانی ارزهای کره‌ای و ترک را بجای پرداخت به پیمانکاران صرف خرید اموال و سرمایه‌گذاری کرده است.

وکیل این شرکت نفتی تاکید کرد که بابک زنجانی لیر ترکیه را به حساب صرافی وابسته به رضا ضراب، سرمایه‌گذار ایرانی-ترک، واریز کرده است.

آقای صادقی قهاره همچنین بابک زنجانی را متهم کرد که به همراه شرکای خود با ادعای دور زدن تحریم‌ها خود را قهرمان نشان داده‌اند و گفت که آن ها بیش از دو میلیارد یورو از شرکت نفت را که جزء بیت‌المال بوده به غارت برده‌اند.

وکیل شرکت «اچ‌کی» با اشاره به آنچه او ادعای تمکن مالی بابک زنجانی نامید گفت که آقای زنجانی «از منابع شرکت نیکو و شرکت نفت ثروت بادآورده‌ای را کسب کرده که صرف بلندپروازی‌های خود کرده است.»

از سوی دیگر، مصطفی ترک همدانی، وکیل شکات سازمان تامین اجتماعی، روز یکشنبه ۲۴ آبان در گفت‌وگویی با خبرنگار ایرنا با اشاره به جلسه دادگاه روز دوشنبه سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، اعلام کرد که «موضوعات پرونده تامین اجتماعی، بی ارتباط با پرونده بابک زنجانی نیست.»

آقای مرتضوی قرار است دوشنبه ۲۵ آبان در دادگاه حاضر شود و به اتهامات شاکیان خصوصی پاسخ بدهد.

XS
SM
MD
LG