لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

توقیف روزنامه «مردم امروز» به دلیل «انتشار مطلبی» درباره شارلی‌ابدو


صفحه اول شماره سه ‌شنبه ۲۴ دی‌ماه روزنامه مردم امروز
صفحه اول شماره سه ‌شنبه ۲۴ دی‌ماه روزنامه مردم امروز

روزنامه مردم امروز به مدیرمسئولی احمد ستاری و سردبیری محمد قوچانی با دستور بازپرس شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد.

محمد قوچانی، روز شنبه ۲۷ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اعلام کرد که «این روزنامه به دلیل چاپ مطلبی در ارتباط با ماجرای شارلی‌ابدو توقیف شده است.»

روزنامه مردم امروز در صفحه اول شماره بیست و چهارم دی‌ماه، با چاپ عکس بزرگی از جورج کلونی در مراسم گلدن گلوب، این تیتر را منتشر کرده بود: «کلونی: من هم شارلی هستم».

این درحالی است که پیش از این، محمد قوچانی به خبرگزاری فارس گفته بود که تیتر «من شارلی هستم» قبل از چاپ آخرین شماره هفته‌نامه شارلی ابدو و انتشار دوباره کاریکاتور پیامبر اسلام، انتخاب و منتشر شده بود.

اما پس از توقیف این روزنامه، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که به پرونده «مردم امروز» در اولین جلسه هیات نظارت بر مطبوعات رسیدگی خواهد شد.

آقای انتظامی در ادامه گفت: «اداره کل مطبوعات داخلی، هفته پیش و حسب وظایف ذاتی خود به روزنامه مردم امروز بابت درج تصویر و تیتری که درباره نشریه فرانسوی شارلی ابدو داشت، تذکر داد.»

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، در ادامه افزود: «البته منطقاً دستور کار جلسه هیات را دبیرخانه این هیات اعلام می‌کند امّا بدیهی است مواضع و مطالب رسانه‌های کشور و از جمله روزنامه مردم امروز درخصوص ماجرای نشریه فرانسوی در اولین جلسه هیات، مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

در روزهای گذشته و پس از چاپ اظهار نظر جورج کلونی درباره «شارلی ابده» در صفحه اول روزنامه «مردم امروز»، تعدادی از نمایندگان مجلس در ایران،‌ خواستار برخورد وزارت ارشاد با این روزنامه شده بودند.

حسین نجابت نماینده شهر تهران در مجلس شورای اسلامی،‌ دراین باره به خبرگزاری فارس گفته بود: «بی شک نمی‌توان اقدام روزنامه مردم امروز را به حساب قصور و یا بی‌تجربگی دست‌اندرکاران آن گذاشت، زیرا همه آنان روزنامه‌نگاران باسابقه هستند.»

آقای نجابت در ادامه اعلام کرده بود: «اگر وزارت ارشاد به وظیفه قانونی خود در قبال روزنامه امروز عمل کند، شاهد تکرار این موارد نخواهیم بود و این وزارت‌خانه باید رسانه‌ها را مدیریت کند و با متخلفان برخورد قاطع صورت دهد.»

از آغاز انتشار روزنامه «مردم امروز» تا پیش از توقیف‌، تنها کمتر از یک ماه گذشته بود.

XS
SM
MD
LG