لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

حضور گسترده ایران در مونترال؛ «تابو» ایرانی در کانادا


الناز شاکردوست و هادی دیباجی در فیلم «تابو»
الناز شاکردوست و هادی دیباجی در فیلم «تابو»

فیلم سینمایی «تابو» ساخته خسرو معصومی در بخش مسابقه جشنواره فیلم مونترال کانادا به نمایش درخواهد آمد. فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی هم فیلم افتتاحیه این جشنواره خواهد بود.

امسال سینمای ایران در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال حضور گسترده‌ای خواهد داشت و فیلم‌های مختلفی از ایران در بخش‌های مختلف این جشنواره نمایش داده می‌شوند.

فیلم سینمایی «تابو» آخرین ساخته خسرو معصومی که به گفته اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر، شایسته حضور در بخش مسابقه سینمای ایران تشخیص داده نشده بود، ‌در بخش مسابقه جشنواره مونترال پذیرفته شده است.

این فیلم که برای دریافت پروانه نمایش و اکران در ایران با مشکلاتی روبرو شده، درباره دختری است که به اجبار می‌خواهند او را به عقد پیرمرد ۶۷ ساله‌ای درآورند در حالیکه این دختر شیفته یک معلم است.

الناز شاکردوست و هادی دیباجی بازیگران این فیلم هستند.

اما دیگر اتفاق مهم جشنواره مونترال، ‌نمایش فیلم سینمایی «محمد» ساخته مجید مجیدی به عنوان آغازگر این رویداد سینمایی است.

طبق نوشته خبرگزاری ایسنا،‌ فیلم ۱۷۱ دقیقه‌ای «محمد» با بودجه ۵۰ میلیون دلاری، پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود که مجیدی پنج سال را صرف ساخت آن کرده است.

ویتوریو استورارو فیلمبردارِ برنده سه جایزه اسکار، روبرتو پرپینانی به عنوان تدوین‌گر، اسکات ای. اندرسون مسئول جلوه‌های ویژه برنده اسکار، جیانتو دروسی به عنوان چهره‌پرداز و ای. آر عبدالرحمن آهنگسازِ برنده اسکار، از جمله عوامل بین‌المللی فیلم «محمد» هستند.

فیلم «محمد» که داستان زندگی پیامبر اسلام از کودکی تا نوجوانی را روایت می‌کند، قرار است از شهریور ماه در سینماهای ایران نیز به اکران عمومی درآید.

اما از دیگر فیلم‌های ایرانی شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف جشنواره مونترال، می‌توان به «نزدیک‌تر» به کارگردانی مصطفی احمدی در بخش فیلم‌های اول و فیلمهای «مرگ ماهی» ساخته روح‌الله حجازی، «اعترافات ذهن خطرناک من» به کارگردانی هومن سیدی، «حکایت عاشقی» ساخته احمد رمضان‌زاده و «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان در بخش تمرکز بر سینمای جهان این جشنواره اشاره کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم «مونترال» با نمایش بیش از ۴۰۰ فیلم از کارگردانان ۸۰ کشور جهان در چندین بخش رقابتی و غیرقابتی از جمله بخش «رقابتی بین‌الملل»، بخش «رقابتی فیلم‌های اول»، بخش «تمرکز بر سینمای منتخب جهان»،«استعدادهای جدید»،«مستندهای جهان»،«سینمای چین»، «سینمای کلاسیک»، «فیلم‌های دانشجویی»، «سینما در سایه ستاره‌ها»، «سینمای ما» و ... در روزهای ۵ تا ۱۶ شهریور ماه امسال (۲۷ اوت تا ۷ سپتامبر) در شهر مونترال در کشور کانادا برگزار خواهد شد.

مجید مجیدی پیش‌تر برای فیلم‌های «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا» و «باران» جایزه بهترین فیلم این جشنواره را از آن خود کرده است.

جشنواره مونترال از جمله قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی در منطقه آمریکای شمالی محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG