لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

جایزه «آینده روشن» برای «ناهید»؛ سهم سینمای ایران از کن


آیدا پناهنده به همراه پژمان بازغی، ساره بیات و نوید محمدزاده در جشنواره کن
آیدا پناهنده به همراه پژمان بازغی، ساره بیات و نوید محمدزاده در جشنواره کن

با اعلام برگزیدگان بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن، ‌فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده موفق شد به طور مشترک با فیلم «ماسان» ساخته نیراج قیوان کارگردان هندی، جایزه «آینده روشن» این بخش را دریافت کند.

مراسم اهدای جوایز«نوعی نگاه» شنبه شب، دوم خرداد در کن برگزار شد و جایزه اصلی این بخش به فیلم «قوچ‌ها» ساخته گریمور هاکونارسون رسید.

جایزه ویژه هیات داوران این بخش هم به سه‌گانه دالیبور ماتانیک درباره عشق در بالکان با عنوان «خورشید تابان» رسید.

کیوشی کوروساوا هم با فیلم «سفر به ساحل» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

«گنج» ساخته کورنلیو پورومبویو از رومانی هم جایزه استعداد بخش نوعی نگاه را از آن خود کرد.

سینمای ایران تاکنون حضور موفقی در بخش «نوعی نگاه» داشته است.

عباس کیارستمی با فیلم «زندگی و دیگر هیچ»، حسن یکتاپناه با فیلم «جمعه»، جعفر پناهی با فیلم «طلای سرخ» و بهمن قبادی با فیلم «آوازهای سرزمین مادری‌ام» توانسته‌اند با شرکت در بخش نوعی نگاه، جوایزی را هم در جشنواره کن به دست آورند.

«ناهید» اولین فیلم بلند سازنده‌اش، آیدا پناهنده، محسوب می‌شود. این فیلم که در جشنواره فجر سال گذشته هم به نمایش درآمده بود، داستان تلاش زنی مطلقه در ایران امروز است برای زندگی مستقل و برای حفظ حضانت پسر جوان سرکشش و برای دوام آوردن تحت انبوه فشارهای جامعه مردسالار.

پژمان بازغی، ‌نوید محمدزاده و ساره بیات بازیگران اصلی فیلم «ناهید» هستند و بیژن امکانیان هم تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده داشته است.

امسال ریاست بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن را ایزابلا روسلینی برعهده داشت و ۱۹ فیلم در این بخش به نمایش درآمد.

ایزابلا روسلینی، فرزند روبرتو روسلینی کارگردان سرشناس ایتالیایی و اینگرید برگمن، بازیگر سرشناس تاریخ سینماست. پوستر این دوره از جشنواره کن هم با تصویر اینگرید برگمن طراحی شده است.

برگزیدگان شصت و هشتمین دوره جشنواره کن، امشب سوم خردادماه (بیست و چهارم ماه می) معرفی می‌شوند و فیلم برنده نخل طلای امسال مشخص خواهد شد. سال گذشته فیلم «خواب زمستانی» ساخته نوری بیلگه جیران، کارگردان ترک‌تبار توانست نخل طلا را از آن خود کند.

XS
SM
MD
LG