لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

معاون پارلمانی وزیر ارشاد: فیلم‌های توقیفی اکران می‌شوند


در حالی‌که معاون پارلمانی وزارت ارشاد از برطرف شدن نگرانی‌ها در مورد اکران فیلمهای «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» خبر داده است،‌ گفته می‌شود فیلم «پاداش» ساخته کمال تبریزی نیز پس از شش سال توقیف، به نمایش عمومی درخواهد آمد.

حسین نوش‌آبادی چهارشنبه ۳۰ مهرماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اکران قطعی دو فیلم پر حاشیه این روزها و چالش‌های پیش آمده بین وزارت ارشاد و مجلس درباره توقیف برخی فیلمها، ‌اعلام کرد که «پاسخ اخیر علی جنتی،‌ وزیر ارشاد در راستای شرح وظایف دو قوه بوده است؛ قوه مقننه، قوه تقنینی و نظارتی است و قوه مجریه، قوه اجرایی است.»

وزیر ارشاد چند روز پیش اعلام کرده بود که در زمینه نمایش و یا توقیف فیلمها،‌ قرار نیست کسی تعیین تکلیف کند و وزارت ارشاد ضوابط خاص خود را در این زمینه دارد.

به گفته معاون پارلمانی وزیر ارشاد،‌ صحبت‌های علی جنتی حاکی از این بود که وزارت ارشاد به نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان و کمیسیون‌های نظارتی مجلس احترام می‌گذارد، اما متعارف و معمول نیست که کمیسیون‌های نظارتی مجلس در حیطه اجرا وارد شوند و دستگاه‌ها را وادار به انجام کاری کنند.

در همین رابطه،‌ نوش آبادی،‌ درباره فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد و وضعیت اکران این فیلم گفته است: «چند بار بحث و صحبت شد و هیچ‌کس ایراد شکلی و محتوایی نسبت به فیلم قصه‌ها نگرفته است. نقطه ضعفی در این فیلم دیده نشده و این اثر، معترض هیچ‌کس و هیچ جریانی نیست بلکه یک فیلم اجتماعی است.»

از سوی دیگر، به گفته معاون پارلمانی وزارت ارشاد،‌ مشکلات فیلم «عصبانی نیستم» نیز برطرف شده و این فیلم آماده اکران است.

نوش‌آبادی در این‌باره گفته است:«بعضی‌ها نسبت به این فیلم اعتراض داشتند و در بعضی سکانس‌هایش نگرانی‌هایی وجود داشت که بازبینی شد و بعضی از قسمت‌هایش علی‌رغم اینکه کارگردان راضی نبود، حذف شد. اما عده‌ای هم هستند که هنوز می‌گویند آنچه ما می‌خواستیم نشده است، ولی ما بر اساس چارچوب‌های قانونی به فیلم‌ها مجوز می‌دهیم و این فیلم به موقع اکران خواهد شد.»

اکران «پاداش» پس از شش سال

اما درحالیکه این روزها بحث بر نمایش یا توقیف دو فیلم «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» بین وزارت ارشاد و مجلس‌ در جریان است،‌ کمال تبریزی خبر داده که فیلم «پاداش» پس از ۶ سال توقیف، ‌اکران عمومی خواهد شد.

«پاداش» همچون چند فیلم معروف و پرحاشیه کمال تبریزی مانند «مارمولک» و «لیلی با من است»، سوژه‌ای جنجالی را در قالبی طنزآمیز روایت می‌کند. این فیلم داستان یک مدیر دولتی است که ناخواسته به سفر حج می‌رود و در آنجا اتفاقات غیرمنتظره‌ای برایش رخ می‌دهد.

سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد در دولت محمود احمدی نژاد،‌ در دی‌ماه سال ۸۸ به صورت رسمی اعلام کرد که فیلم «پاداش» توقیف است و به هیچ وجه امکان نمایش آن وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ کمال تبریزی در خصوص وضعیت نهایی این فیلم گفته است که صحبت‌های لازم در خصوص نمایش آن انجام شده و قرار است پس از محرم و صفر اکران عمومی شود.

همه این‌ها در‌حالی است که «خیابانهای آرام»، دیگر فیلم کمال تبریزی که موضوعی سیاسی دارد و در سال ۸۹ ساخته شده،‌ همچنان توقیف است و امکان نمایش عمومی ندارد.

XS
SM
MD
LG