لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

سکوت حبیب شکست؛ معرفی برترین‌های موسیقی ایران


مراسم تقدیر از برترین‌های موسیقی ایران در سال ۹۳ در حالی روز شنبه در تالار وحدت برگزار شد که حضور و دعوت از «حبیب» خواننده پاپ به روی سن پس از شش سال سکوت، از نکات قابل توجه این رویداد بود.

سومین جشن سالانه «موسیقی ما» که به معرفی و تقدیر از بهترین‌های موسیقی ایران در سال گذشته اختصاص داشت، شنبه شب، ۱۸ مهرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش وب‌سایت «موسیقی ما»، در بخشی از این مراسم و در جریان تجلیل از ناصر فرهودی، صدابردار پیشکسوت، حبیب محبیان به همراه ناصر چشم آذر، فریدون خشنود و میلاد کیایی به روی سن رفتند.

حبیب محبیان پس از قرار گرفتن پشت تریبون گفت: «در درجه اول باید بگویم که من بدون گیتار فلجم. اواخر دوره قبل با ناصر فرهودی کار کردم و با او قطعه‌هایی مثل "شام غربان" را ساختیم. من اول فکر کردم که این جایزه را من بردم و تعجب کردم که چرا من باید این جایزه را ببرم، من که کاری نکردم!»

این خواننده قدیمی پاپ که چند سالی می‌شود پس از سال‌ها فعالیت در لس‌آنجلس مجددا به ایران بازگشته است، در ادامه اعلام کرد: «لیاقت این را هم که در ردیف اول بشینم ندارم و هنوز خیلی مانده تا در صف جلو حضور داشته باشم. پس از شش سال سکوت خوشحالم که در این جا فرصت صحبت کردن پیدا کرده‌ام. »

اما در این مراسم، معرفی بهترین آلبوم موسیقی سنتی با کلام سال ۹۳ به انتخاب کارشناسان، اولین بخش اهدای جوایز جشن سوم «موسیقی ما» بود.

در این بخش آلبوم‌های رفتم و بار سفر بستم (علیرضا قربانی، علی تجویدی و کامبیز روشن‌روان)، زمزمه‌ها (حمید متبسم و سالار عقیلی)، سخنی نیست (علی قمصری)، قطره‌های باران (کیخسرو، تهمورس و سهراب پورناظری و علیرضا قربانی)، مستور و مست (همایون شجریان و ژانو باغومیان) و وطن (نوید دهقان و سالار عقیلی) با کسب بیشترین آرا نامزد دریافت تندیس طلایی بودند که آلبوم «قطره‌های باران» به عنوان بهترین آلبوم شناخته شد و کیخسرو پورناظری و تهمورس پورناظری جایزه این بخش را دریافت کردند.

در بخش بعدی هم بهترین آلبوم موسیقی سنتی به انتخاب مردم معرفی شد و آلبوم «مستور و مست» جایزه‌ این بخش را دریافت کرد.

همچنین حمید متبسم به خاطر آلبوم «زمزمه‌ها» برنده جایزه بهترین آهنگساز موسیقی سنتی شد.

از سوی دیگر، علیرضا افکاری، بامداد بیات، محسن چاووشی، بابک زرین و علیرضا کهن دیری، با کسب بیشترین آرا نامزدهای بهترین آهنگساز موسیقی پاپ سال ۹۳ بودند که در نهایت علیرضا افکاری به خاطر آلبوم «پاییز تنهایی» با صدای احسان خواجه‌امیری این جایزه را دریافت کرد.

اهدای جایزه به بهترین آلبوم بخش از دیگر بخش‌های این جشن بود. در این بخش پاروی بی قایق (محسن چاووشی)، پاییز تنهایی (احسان خواجه امیری)، عشق یعنی (فریدون آسرایی)، فقط گوش کن (رضا صادقی) ، فوق‌العاده (بهنام صفوی) و «مدار بی‌قراری» (بابک جهانبخش)، نامزدهای این بخش بودند که آلبوم «عشق یعنی» به انتخاب کارشناسان و اهالی موسیقی این جایزه را دریافت کرد.

اما قبل از انتخاب بهترین آلبوم پاپ به انتخاب مردم، حبیب محبیان که وظیفه اعلام برنده این بخش را داشت، گفت: «هشت سال پیش پسری را در کنار پدرش دیدم و قطعه‌ای با صدای هر دوی آنها شنیدم. از این موضوع خوشحال شدم چرا که دیدم این پسری است که می‌تواند حق پدرش را بگیرد.»

اشاره حبیب به احسان خواجه‌امیری و پدرش ایرج، از خوانندگان قدیمی ایران بود.

احسان خواجه امیری پس از دریافت این جایزه گفت: «دریافت این جایزه از دست مردم و بزرگانی که روی سن حضور دارند، خیلی برایم ارزشمند است.»

در ادامه این مراسم، میلاد درخشانی برای آلبوم «اشارت نظر» جایزه بهترین آهنگساز موسیقی تلفیقی و تجربی، محمدرضا درویشی برای «منظومه‌های حماسی» جایزه بهترین آلبوم موسیقی نواحی و مقامی، سهراب پورناظری برای «آرایش غلیظ» جایزه بهترین آلبوم تلفیقی و تجربی، گروه «کامنت» برای «رفته از دست» جایزه بهترین آلبوم راک و رضا یزدانی برای «سلول شخصی» جایزه بخش مردمی بهترین آلبوم موسیقی پاپ راک را به خود اختصاص دادند.

جایزه بهترین قطعه موسیقی تلفیقی و تجربی با رأی کارشناسان به همایون شجریان برای قطعه «با من صنما» رسید. جایزه بهترین قطعه موسیقی تلفیقی و تجربی خارج از آلبوم نیز به انتخاب مردم گروه دارکوب و علی زند وکیلی برای قطعه «ترش‌رو» رسید.

همچنین رسول یونان برای قطعه «قهوه خانه‌ها» توانست جایزه بهترین ترانه را به دست آورد و روزبه بمانی هم جایزه بهترین ترانه سرا برای مجموعه آثار را از آن خود کند.

در این مراسم جایزه ویژه‌ای هم به بهروز غریب‌پور به خاطر ساخت و اجرای مجموعه اپراهایش توسط سیمین غانم، صدیق تعریف و کیخسرو پورناظری اهدا شد.

XS
SM
MD
LG