لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

سلحشور: رستاخیز را ندیده‌ام اما در جهت «فتنه ۸۸» است


فرج‌الله سلحشور، ‌کارگردان سریال‌های مذهبی تلویزیون ایران، ‌با اشاره به اینکه فیلم «رستاخیز»‌ را ندیده است، ‌اما اعلام کرد که این فیلم در جهت اهداف آنچه «فتنه سال ۸۸» عنوان کرده، ساخته شده است.

فتنه واژه‌ای‌ست که اصولگرایان یا مقام‌های سیاسی و نظامی نزدیک به راس حکومت ایران در مورد اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا،‌ فرج‌الله سلحشور سازنده سریال‌هایی چون «یوسف پیامبر» و «مردان آنجلس»‌ در گفت‌وگو با سایت «سینماپرس»، در مورد حاشیه‌های ایجاد شده در مورد فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، گفت: «فیلم را ندیدم اما معتقدم رستاخیز فیلمی است که در جهت اهداف فتنه سال ۸۸ و تحریف مفاهیم حقیقی واقعه عاشورا ساخته شده است نه ترویج این رویداد و واقعه مهم تاریخی.»

فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش که درباره قیام کربلا ساخته شده، قرار بود از روز چهارشنبه ۲۴ تیرماه اکران شود اما تنها پس از چند سانس نمایش، از پرده پایین کشیده شد.

پس از نمایش فیلم «رستاخیز» ‌در جشنواره سال ۹۲ و انتقادات برخی جریانات مذهبی، این فیلم برای اکران عمومی حدود ۵۰ دقیقه کوتاه شد و زمان آن به ۱۳۰ دقیقه رسید.

عمده مشکل مخالفین «رستاخیز» به نشان دادن تصویر ابوالفضل عباس، برادر امام سوم شیعیان، در جریان واقعه کربلا باز می‌گردد.

در همین زمینه،‌ طاها مرقاتی، یک روحانی عضو شورای پروانه نمایش، ‌روز یکشنبه ۴ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرده که «امیدوارم درویش پیشنهاد شورا را بپذیرد و چهره حضرت ابوالفضل با نور نمایش داده شود.»

آقای مرقاتی همچنین در مورد نظر مراجع تقلید در مورد فیلم «رستاخیز»، گفت:‌ «دردهه فجر که فیلم به نمایش درآمد و آیت الله مکارم شیرازی موضع گرفته بودند، بنده به اتفاق دکتر ایویی و آقای رضاداد خدمت ایشان رسیدیم. ایشان هم نظرشان این بود که حضرت ابوالفضل درست است که معصوم نیستند و از نظر فقهی برای نمایش چهره ایشان اشکال ندارد، اما چون هنرپیشه این نقش ممکن است در نقش‌های دیگر هم ظاهر شود به همین دلیل ابهت و جایگاه حضرت ابوالفضل خدشه‌دار می‌شود.»

عضور شورای پروانه نمایش در ادامه افزود: «ما بعد از جلسه آمدیم با آقای درویش گفت‌وگو کردیم که اشکال‌های جزئی برطرف شد، اما ایشان تاکید داشتند که براساس فتوای مقام معظم رهبری عمل کردند و نمی‌توانند چهره حضرت ابوالفضل را در فیلم نشان ندهند.»

ابوالحسن داوودی، رئیس شورای صنفی نمایش، در گفت‌گویی با ایسنا در روز ۲۹ تیرماه اعلام کرد که به احترام فیلم «رستاخیز»، فعلا فیلم دیگری جایگزین نخواهد شد و سینماهای نمایش دهنده آن به جای پوستر فیلم «رستاخیز»، سردر سفیدی را نصب خواهند کرد.

آقای داوودی در این گفت‌وگو اظهار امیدواری کرده بود که «با توجه به رایزنی‌هایی که درحال انجام است، مشکلات اکران فیلم رستاخیز تا هفته آینده به طور کامل حل شود و این فیلم بتواند اکران خود را ادامه بدهد.»

قرار است در جلسه این هفته شورای صنفی نمایش، در مورد اکران مجدد فیلم «رستاخیز» تصمیم‌گیری شود.

XS
SM
MD
LG