لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

«بیش از ۲۱۰ هزار نفر» در ایران برای خرید خدمت سربازی ثبت‌نام کرده‌اند


یک مقام مسئول در سازمان وظیفه عمومی ایران روز پنجشنبه ۱۴ اسفند گفته است که تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار نفر مشمول غایب برای خرید خدمت سربازی ثبت نام کرده‌اند.

ابراهیم کریمی، جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی ایران،‌ در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: «استقبال از طرح پرداخت جریمه به جای انجام خدمت سربازی برای مشمولان دارای هشت سال غیبت و بیشتر از آن به حدی بوده که مهلت ثبت‌نام برای آن تا پایان سال ۹۳ تمدید شده است».

به گفته آقای کریمی، تنها در دو روز گذشته میزان مراجعات به اندازه‌ای بوده که روزانه بیش از ۱۲ هزار نفر برای ثبت نام اقدام کرده‌اند و تاکنون در مجموع بیش از ۲۱۰ هزار مورد ثبت نام انجام شده است.

چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران، بندی از لایحه بودجه سال ۹۴ را تصویب کردند که بر مبنای آن، مشمولان غایب بیش از هشت سال، می‌توانند ‌امکان پرداخت جریمه به منظور خرید سربازی و معافیت از آن را پیدا کنند.

این جرایم برای غایبان زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان،‌ دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان، لیسانس ۲۵ میلیون تومان، فوق لیسانس ۳۰ میلیون تومان، دکترای غیر پزشکی ۳۵ میلیون تومان، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون تومان و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان است که با پرداخت آن، این دسته افراد از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

بر اساس تبصره این بند، مقرر شده است که به ازای هر سال غیبت مازاد در هشت سال، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش ماه نیز یک‌سال محسوب شود.

همچنین طبق تبصره دیگر این بند، برای مشمولان متاهل پنج درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند پنج درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر خواهد شد.

پیشتر، عباسعلی منصوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی با مدت غیبت بیش از ۱۰ سال را بیش از «دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر» اعلام کرده بود.

آقای منصوری، همچنین گفته بود که «۳۰۰ هزار» ایرانیِ تحصیل کرده در خارج از کشور به دلیل غیبت از سربازی نمی‌توانند به ایران بازگردند.

گفته‌های این نماینده مجلس در حالی بود که ابوذر ندیمی، دیگر نماینده مجلس، در یک مناظره، تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی با مدت غیبت بیش از ۱۰ سال را بین یک و نیم تا دو میلیون نفر اعلام کرده بود.

موسی کمالی، معاون ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیز روز ۲۲ آذر گفته بود: «یک میلیون و ۵۰۰ هزار جوان داریم که متولد ۱۳۵۵ به بعد هستند و تاکنون تکلیف نظام وظیفه آن‌ها روشن نشده است».

طرح خرید خدمت سربازی پیش از این در سال ۷۷ در ایران اجرا شد اما این طرح در‌‌ نهایت در سال ۷۹ و به دنبال مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح متوقف شد.

XS
SM
MD
LG