لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

دایی از مایلی کهن گذشت، وزارت ورزش از دایی


محمد مایلی کهن سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران که به دلیل شکایت علی دایی در زندان اوین به سر می‌برد پس از پنج روز آزاد شد. او به اتهام افترا و با حکم دادگاه، به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

علی دایی شکایت‌‌اش را پس گرفت و مایلی‌ کهن بدون سپری کردن باقی مانده دوران محکومیت، از زندان آزاد شد. اعلام رضایت دایی باعث شد وزارت ورزش و جوانان نیز شکایت خود از علی دایی را پس بگیرد.

شکایت دایی از مایلی کهن و اعلام رای دادگاه تجدید نظر به سود او، اظهار نظر تند پیشکسوتان فوتبال را در رسانه‌ها و محافل ورزشی در پی داشت.

این برای نخستین بار بود که در تاریخ فوتبال ایران، فردی مربی سابق خود در تیم ملی را به خاطر "اظهار نظر کذب" به زندان می‌انداخت.

علی دایی گفته پس از مشورت با خانواده‌اش تصمیم گرفته از آنچه قانون حق او دانسته بگذرد زیرا به گفته او راضی نیست حتی لحظه‌ای غصه نوه‌ای را ببیند که چشم انتظار پدربزرگش است.

دایی برای اعلام بخشش مایلی‌کهن، بیانیه‌ای منتشر کرده که در متن آن آمده: "آنچه در روزهای اخیر رقم خورد محصول اتفاقاتی بود که مدتها تکرار می‌شد و من را در جایگاه مجرم می‌نشاندند، هر آنچه بر زبانشان می‌آمد نثار من و خانواده‌ام می‌کردند، بی آنکه دلیل خصومت‌شان را بدانم."

بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس در این بیانیه نوشته: بدترین نسبت‌ها را به من و خانواده‌ام می‌دادند و همه سکوت کرده بودند. چه می‌شد کرد جز اینکه دست به دامان قانون شوم؟ قانونی که قبلاً هم رای خود را در این باره صادر کرده و من از حقم گذشته بودم.

کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی درباره زندانی شدن مایلی کهن هم توضیح داده: حبس یک نفر، خیلی‌ها و به خصوص خانواده‌اش را مکدر می‌کند. قسم می‌خورم بارها به این مسائل فکر کردم اما وقتی متولی، حرمت امامزاده را نگه ندارد و کسی که قانون او را محکوم کرده از کرده‌اش پشیمان نیست، تکلیف طرف مقابل چه باید باشد؟

سرمربی پیشین پرسپولیس درباره حواشی این پرونده، با ذکر چند آیه قرآن، در بیانیه خود نوشته: "فضایی برای برخی موج سواران همیشگی فراهم شده بود تا موج سواری کنند. کسانی جهل به موضوع دارند یا خود را به جهالت زده‌اند."

دایی از موج سواران مورد اشاره‌اش نام نبرده اما چنانچه از رسانه‌های ورزشی پیداست، جو انتقادات خصوصاً در صداوسیما به نحوی سنگین شده بود که مهاجم سابق تیم ملی ایران چاره‌ای جز اعلام رضایت برای خروج مایلی کهن از زندان نداشت.

در طرف مقابل، وزارت ورزش نیز با فشار مجلس و رسانه‌های ورزشی مواجه بود و مترصد فرصتی بود تا از پیگیری شکایت صورت گرفته، صرف نظر کند. اعلام رضایت دایی از مایلی کهن، بهترین موقعیت برای گودرزی بود تا پرونده شکایت از علی دایی را مختومه اعلام کند.

وزیر ورزش در نشستی با حضور علی پروین، حسین کلانی، جعفر کاشانی و مسئولین هیات مدیره باشگاه پرسپولیس گفت خودم از خانوده ورزش هستم و هیچوقت راضی نمی‌شوم که ذره‌ای به حریم و شخصیت اهالی ورزش و قهرمانان آن خدشه‌ وارد شود.

علی دایی وزیر ورزش را مسبب برکناری‌اش از پرسپولیس دانسته بود و محمود گودرزی نیز به همین دلیل از او شکایت کرد. گودرزی اما در این نشست یادآور شد: "از کسی شکایتی ندارم و دوست دارم همه بدانند ورزش متعلق به ورزشی‌های اصیل و دلسوز است. همه باید در جایگاه خود برای موفقیت ورزش و کسب رضایت و خشنودی مردم تمام تلاش خود را به کار بندیم و در این راه یار یکدیگر باشیم."

XS
SM
MD
LG