لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

تجمع اعتراض آمیز پرستاران مقابل مجلس ایران


«حدود دوهزار نفر» از پرستاران ایران در اعتراض به شرایط خود، ‌برای سومین بار در سال جاری، دست به تجمع اعتراض‌آمیز مقابل مجلس شورای اسلامی ایران زدند.

به گزارش ایلنا،‌ پرستاران حاضر در این تجمع که از ساعت ۹ صبح روز یکشنبه در مقابل مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بودند، نسبت به اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایش اختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، اعتراض داشتند.

برای حضور در این تجمع که به نوشته ایلنا،‌ تعداد افراد حاضر در آن به حدود ۲هزار نفر می‌رسید، پرستارانی از استان‌های تهران، یزد، خراسان، همدان، مازندران، گیلان، اصفهان و چند استان دیگر به تهران سفر کرده بودند.

گفته می شود این تجمع گسترده پرستاران در واکنش به گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر کم بودن تعداد معترضان در تجمعات قبلی صورت گرفته است.

طبق گزارش ایلنا و به گفته یکی از پرستاران، تعداد پرستاران معترض بسیار بیشتر از افراد حاضر در تجمع امروز است اما به دلیل شرایط خاص شغلی بسیاری نتوانستند بیایند.

حضور رییس فراکسیون کارگری مجلس در بین تجمع کنندگان به عنوان اولین سخنران، از حواشی این تجمع بود. علیرضا محجوب ضمن تاکید بر این نکته که مطالبات صنفی پرستاران به حق و قانونی است، وعده پیگیری مطالبات پرستاران را داد و از مسولین خواست نسبت به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اقدامات لازم را انجام دهند.

در ادامه عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در جمع معترضین حضور یافت. او با بیان این که مطالبات قانونی پرستاران باید از طریق مراجع ذیربط پیگیری شود گفت: «طرح تحول نظام سلامت در نیمه راه است و باید زمان بیشتری صرف شود تا اهداف کامل این طرح در راستای احقاق حقوق پرستاران اجرایی شود.»

این سخنان عزیزی با واکنش تجمع کنندگان مواجه شد. یکی از پرستاران در واکنش به صحبت‌های عزیزی با صدای بلند گفت: «ما از حرف خسته شده‌ایم. چرا تعرفهٔ خدمات پزشکی یک شبه تغییر می‌کند اما پرستاران باید منتظر بمانند تا نوبتشان برسد.»

نمایندگان پرستاران در واکنش به این گفته‌ها خواستار حضور ریس کمسیسون بهداشت و درمان مجلس و همچنین حضور شخص وزیر برای پیگیری مطالبات صنفیشان در جمع تجمع کنندگان شدند.

در پایان این تجمع که ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه خاتمه یافت، بیانیه پایانی معترضین توسط نمایندگان جامعه پرستاری قرائت شد. در این تجمع ضمن تاکید بر ادامهٔ اعتراضات صنفی تا زمان به نتیجه رسیدن کامل مطالبات پرستاری، معترضین خواسته‌های خود را در سه بند مطرح کردند.

اجرای بی‌قید وشرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، توقف طرح - به زعم آن‌ها - غیر منطقی و غیرکار‌شناسانه مبتنی بر عملکرد، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور برای شغل پرستاری و اجرای کامل قانون بهره وری از جمله این مطالبات صنفی بود.

پرستاران همچنین خواستار اصلاح نظام پرداخت‌ها در گروههای مختلف پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری در وزارت بهداشت شدند.

این سومین تجمع اعتراضی پرستاران در مقابل مجلس شورای اسلامی در یک سال گذشته بود. آنان پیش از این یک بار دیگر در تاریخ هفتم آبان ماه مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

آخرین تجمع جامعه پرستاری کشور ۲۳ آذر ماه در مقابل نهاد ریاست جمهوری در خیابان پاستور برگزار شد.

XS
SM
MD
LG