لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

مصائب یک نمایش ۱۰۰ هزارتومانی، عاشقانه و پرستاره


محمدرضا فروتن و نیکی کریمی در «عاشقانه‌های ناآرام»
محمدرضا فروتن و نیکی کریمی در «عاشقانه‌های ناآرام»

اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» بر روی صحنه تالار وحدت تهران که بازآفرینی سکانس‌های مشهور عاشقانه تاریخ سینمای ایران و جهان است، با حواشی و انتقادات زیادی روبرو شده است.

این نمایش به کارگردانی مریم جلالیان که کار اولش را روی صحنه برده، از حضور بازیگران معروف تئاتر و سینما مانند محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، فریبرز عرب‌نیا، پانته‌آ بهرام،‌ سیامک صفری، یکتا ناصر و علی سرابی بهره می‌برد.

البته پیشتر گفته می‌شد که مهران مدیری و هدیه تهرانی هم از جمله بازیگران این اثر خواهند بود که حضور آنها در این نمایش منتفی شد.

اجرای این نمایش در تالار وحدت تهران به دلایل مختلفی با انتقاد برخی از اهالی تئاتر مواجه شده است؛ از یک سو اجازه روی صحنه بردن نمایش توسط یک کار اولی در تالار وحدت و دیگری قیمت بلیت ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی.

با انتشار خبر حضور بازیگران مطرح و همچنین اجرای نمایش در تالار وحدت که پیشتر تنها به کارگردانان صاحب نام تئاتر اجازه اجرا در آن داده می‌شد، «عاشقانه‌های ناآرام» پیش از آنکه روی صحنه برود، حاشیه ساز شد.

با اینکه کمتر از سه هفته به آغاز اجرای این نمایش باقی مانده بود، برخی از اعضای شورای بازبینی نمایش،‌ اعلام کردند که این اثر هنوز مجوز اجرا دریافت نکرده است و مخشص نیست چه زمانی روی صحنه خواهد رفت.

اما سرانجام از بیست و هشتم خرداد ماه «عاشقانه‌های ناآرام» در تالار وحدت روی صحنه رفت تا تماشاگران این امکان را به دست بیاورند که سکانس‌های عاشقانه سینمای ایران و جهان را این‌بار در قالب یک نمایش تماشا کنند.

فریبرز عرب‌نیا و یکتا ناصر در نمایش «عاشقانه‌های ناآرام»
فریبرز عرب‌نیا و یکتا ناصر در نمایش «عاشقانه‌های ناآرام»

هنوز سه روز از آغاز اجرای نمایش نگذشته بود که کانون کارگردانان خانه تئاتر در یک بیانیه شدید‌الحن، نسبت به اجرای «عاشقانه‌های آرام» اعتراض کرد.

در این بیانیه آمده بود:‌ «بالاخره مدیریت ناکارآمد، غیر کارشناسانه و گمراه کننده فرهنگی در حوزه تئاتر و غفلت چند ساله خانه تئاتر در تعریف و ایجاد جایگاه واقعی هنر تئاتر و ضرورت های واقعی آن پرده از روی این خلاء دهشتناک کنار زد و فاجعه‌ای به بار نشست که نامش عاشقانه‌های ناآرام است.»

در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده بود: « متاسفانه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که تئاتر نه تنها از هنری اندیشه ورز و فرهیخته‌گرا به هنری پست و سطحی و سرگرم کننده گراییده که آینده این هنر نیز با سیاست گذاری‌ها و تصمیمات اشتباه و ضد فرهنگی و تجارت مآبانه مدیریت فرهنگی که مدیریت ناکارآمد بنیاد رودکی یکی از نمونه‌های درخشان آن است، هدف تخریب قرار گرفته است.»

کانون کارگردانان خانه تئاتر در پایان بیانیه‌ خود نوشته بودند: «فاجعه، دیگر در راه نیست بلکه اتفاق افتاده است. فاجعه‌ای به نام عاشقانه‌های ناآرام که آنچه را از تئاتر می‌گیرد عشق و آرامش است.»

پس از انتشار این بیانیه، بنیاد رودکی که مدیریت تالار وحدت را برعهده دارد، ‌در بیانیه‌ای دیگر به کانون کارگردانان خانه تئاتر پاسخ داد.

در بخشی از این بیانیه آمده بود:‌«تالار وحدت در طی برنامه‏‌های زمان‏بندی خود در زمینه تئاتر، با فضاهای خالی مواجه می‏ شود که بسیار کم‏تر از زمان‏‌های متعارف (۴۵ تا ۶۰ اجرا) است که گروه‏‌های حرفه‌ای معمولا امکان و تمایلی به اجرا در این مدت کوتاه ندارند، به همین دلیل درخواست‏های رسیده را که متناسب با همین فضای کاری هستند بررسی کرده و با شرط حفظ حداقلی‌شان، تالار مربوطه نسبت به اجرای اثر تصمیم ‏گیری می‏کند؛ نمایش مورد اشاره در این بیانیه نیز در همین قالب روی صحنه رفته و قیمت بلیت آن نیز با توجه به بازده‏ زمانی، تعداد مخاطب و هزینه‏های گروه تعیین گردیده است.»

در خلال این بیانیه‌ها، مریم جلالیان کارگردان «عاشقانه‌های آرام» در گفت‌وگویی با ایسنا، به توضیح در مورد نمایش‌اش پرداخت.

او درباره روند شکل‌گیری و حال و هوای این اثر گفت: «ما سعی کردیم تا جایی که می‌توانیم صحنه‌های عاشقانه در سینمای ایران و جهان را بازسازی کنیم. من روی این بازسازی شدن تأکید دارم و می‌خواهم تماشاگر بداند قرار است با تماشای این نمایش یک سری خاطرات برای او زنده شود و اگر با این دید وارد سالن شود قطعا با حال خوبی از آن بیرون می‌رود... من می‌دانم که رضایت مردم از نمایش در گرو رضایت بازیگران کار از آن است.»

او درباره ترکیب بازیگران کارش نیز اینگونه توضیح داد:‌ «در این سینما بازیگرانی به عنوان زوج‌های عاشقانه شناخته شده‌اند و شاید معروف‌ترین آنان نیکی کریمی و محمدرضا فروتن باشند؛ آقای عرب‌نیا نیز در فیلم‌های درجه یکی مثل شوکران بازی کرده که تصویر آنها همچنان در ذهن من باقی مانده است... با توجه به ویژگی‌های متن و قصه، این دوستان مناسب‌ترین انتخاب های من بودند.»

از سوی دیگر، علی سرابی از بازیگران پرکار این روزهای تئاتر و البته از بازیگران نمایش «عاشقانه‌های ناآرام»، از جمله افرادی بود که در مقام دفاع از این نمایش برآمد.

این بازیگر با بیان اینکه متن «عاشقانه‌های ناآرام» سطح کیفی بالایی دارد، به خبرگزاری مهر گفت:‌ «برخی مواقع شاید مدیریت با توجه به اینکه تعدادی از بازیگران با سابقه و شناخته شده در عرصه سینما و تئاتر، روی یک نمایشنامه با هم اتفاق نظر دارند، تشخیص دهد که آن اثر در مکانی همچون تالار وحدت اجرا شود؛ در واقع نمایشنامه با کیفیت و حضور بازیگران با تجربه و شناخته شده پشتوانه کارگردان برای اجرا در تالار وحدت می‌شود.»

علی سرابی همچنین با انتقاد از بیانیه کارگردانان خانه تئاتر اعلام کرد: «نوشتار کانون کارگردانان خانه تئاتر حاوی الفاظی زشت است که از اعضای کانون کارگردانان خانه تئاتر این توقع نمی‌رود که از چنین الفاظی استفاده کند و من بعید می‌دانم که آقای حسین کیانی رئیس کانون کارگردانان خانه تئاتر بر این بیانه نظر داشته یا حتی از نگارش آن باخبر باشد.»

اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» از ٢٨ خرداد هر شب ساعت ١٨:٣٠ دقیقه در تالار وحدت آغاز شده و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG