لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

وعده احیای دریاچه ارومیه تا ۱۰ سال آینده


خشک شدن بخش‌هایی از دریاچه ارومیه از فجایع زیست‌محیطی ایران در سال‌های گذشته بوده است
خشک شدن بخش‌هایی از دریاچه ارومیه از فجایع زیست‌محیطی ایران در سال‌های گذشته بوده است

به گفته دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، با رعایت برنامه زمان‌بندی احیای دریاچه ارومیه، این دریاچه طی ۱۰ تا ۱۲ سال آینده، زنده و به حالت اکولوژیک خود باز خواهد گشت.

به گزارش خبرگزاری میزان، عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه روز شنبه ۱۵ اسفند ماه با اشاره به برنامه‌های مختلف احیای این دریاچه گفت: «کاهش آب کشاورزی نخستین محور است؛ سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از سهم حقابه کشاورزان کاهش خواهد یافت.»

به گفته آقای کلانتری، در مراحل بعدی، حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه زاب به این دریاچه بازگشت داده می‌شود و حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه شده شهری و ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب زرینه‌رود که در جنوب دریاچه ارومیه واقع شده و به علت رسوب تبخیر می‌شد، به این دریاچه بازگشت داده خواهد شد.

مشاور معاون اول رئیس جمهوری و دبیرکل خانه کشاورز در ادامه ابراز امیدواری کرد: «با بارندگی‌ها در خود دریاچه، سالانه چهار میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه شود و بین ۱۰ تا ۱۲ سال آینده به حالت اکولوژیک خود برگردد.»

به نوشته خبرگزاری میزان، کل مصرف منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حال حاضر چهار هزار و ۸۲۵ میلیون متر مکعب است که از این مقدار چهار هزار و ۲۹۱ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و ۵۳۴ میلیون متر مکعب نیز در مصارف شرب و بهداشت و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشتر و در مردادماه امسال، آقای کلانتری درباره عملیات احیای این دریاچه ابراز امیدواری کرده بود که سطح آب دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۲ به تراز اکولوژیکی‌ خود برسد.

او با اشاره به اینکه عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه از زمستان سال ۹۳ آغاز شده، گفته بود:‌ «در سه ماهه پایانی سال گذشته، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای این دریاچه هزینه شده است.»

به گفته آقای کلانتری، در سال ۹۴ حدود ۱۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه تصویب شده است.

همچنین در آذرماه سال جاری، یک مقام محیط زیست در استان آذربایجان غربی از آب‌گیری ۷۰۰ کیلومتر مربع از بخش جنوبی دریاچه ارومیه خبر داده بود.

پرویز آراسته، مدیرکل محیط زیست آذربایجان روز ۱۵ آذر، علت زیر آب رفتن بخش جنوبی دریاچه ارومیه را «افزایش میزان بارندگی، کوچک شدن سطح دریاچه و تبخیر کمتر و همچنین اقداماتی نظیر لایروبی رودخانه‌ها و مجاری اصلی ورودی به دریاچه ارومیه و اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود» اعلام کرده بود.

آقای آراسته اتصال زرینه‌رود به سیمینه‌رود را از جمله شاخص‌ترین اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه دانسته و گفته بود: «این پروژه مسیر ورود آب به بطن اصلی دریاچه ارومیه را تسهیل کرده و از پخش شدن آب رودخانه‌های جنوب استان در مسیر ورودی به دریاچه جلوگیری می‌کند.»

مسئولان آذربایجان غربی می‌گویند که بر اساس نظرسنجی‌ها مهم‌ترین خواسته مردم این استان نجات دریاچه ارومیه است.

تغییر بافت زیستی این استان٬ مهاجرت و حاشیه‌نشینی از نگرانی‌های مقام‌های این استان در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه است.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه هفتم بهمن گزارش داده بود که دریاچه ارومیه ۹۸ درصد وسعت خود را از دست داده و راهکارهای اتخاذ شده برای نجات این دریاچه تاکنون «چندان مثمر ثمر» نبوده است.

XS
SM
MD
LG