لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

دستیار ارشد روحانی: عامل اسید پاشی مزدور سرویس های خارجی‌ است


علی یونسی، دستیار ارشد رئیس‌جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها، ‌روز دوشنبه با اعلام اینکه «کارهایی نظیر اسیدپاشی نمی‌تواند از یک ایرانی سربزند»،‌ گفت که اگر عامل این مسئله یک ایرانی باشد، مزدور سرویس‌های خارج از کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای یونسی که درباره ماجرای اسیدپاشی در اصفهان سخن می گفت،‌افزود: «قطعا چنین کارهایی از یک ایرانی نمی‌تواند سربزند چرا که ایرانی‌ها فرهنگی ضدخشونت دارند.»

ا‌و با تاکید بر این موضوع که کارهایی نظیر اسیدپاشی ریشه در فرهنگ ایرانی ندارد،‌ اضافه کرد: «اگر عامل این مسئله یک ایرانی باشد، متاثر و مزدور سرویس‌های خارج از کشور است و از گروهک‌های ضدانقلاب و کشورهای خارجی الهام گرفته است.»

دستیار ارشد رئیس جمهوری،‌ با اشاره به شکل گرفتن فضای سیاسی پیرامون ماجرای اسیدپاشی گفت که «جریان‌های سیاسی تلاش دارند در این مسئله به نوعی همدیگر را متهم کنند ولی به صلاح هیچ جریانی نیست که این نوع اعمال، به فرهنگ و مردم ایران نسبت داده شود.»

با گذشت چند روز از اسيدپاشی به تعدادی از زنان و دختران در اصفهان،‌ برخی رسانه‌ها و تعداد زيادی از مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی، اين حوادث را کار افراد يا گروه‌های مخالف بدحجابی در جامعه دانسته‌اند. اين موضوع مخالفت رئيس قوه قضائيه و دادستان کل کشور را به دنبال داشته و آنها این موضوع را مردود دانسته اند.

پیش از این،‌‌ نیز محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، یکشنبه شب شائبه دخالت برخی کشورهای خارجی در ماجرای اسید پاشی را مطرح کرده بود.

آقای لاریجانی در تلویزیون دولتی ایران گفت: «این شائبه وجود دارد که نکند دست برخی کشورها در این جنایات آلوده باشد؛ قطعا اگر این امر وجود داشته باشد ما دست این کشورها را قطع می کنیم.»

اما در رابطه با ماجرای اسیدپاشی در اصفهان،‌ روز گذشته چهارم آبان،‌ حسن روحانی با نام بردن از اسيدپاشی‌های اخير به عنوان «جنايت»، وعده داد که عامل يا عاملين اين حوادث به اشد مجازات محکوم خواهند شد.

آقای روحانی که در جلسه هيئت دولت سخن می‌گفت، به مردم اطمينان خاطر داد که «گذشتی در کار نخواهد بود و دولت با همه توان اين مسئله را پيگيری» خواهد کرد.

به گفته رئيس جمهوری ايران، عامل يا عاملين اين جنايت به دست عدالت سپرده شده و اشد مجازات برای کسانی که اين جنايت را مرتکب شده‌اند، اعمال خواهد شد.

حسن روحانی با بيان اينکه «لحظه‌ای آرام نخواهيم ماند تا افرادی که مسبب اين حادثه بودند دستگير شده و واقعيت برای مردم روشن شود»، اعلام کرد: «تا زمانی که عامل يا عاملين اين حادثه دستگير نشده‌اند، شايسته نيست کسی، فردی يا گروهی را به نادرست متهم کند.»

طی روزهای گذشته در رابطه با مسببین ماجرای اسیدپاشی،‌ صحبت‌های متفاوتی از سوی مسئولین قوه قضاییه انجام شده است.

ابراهيم رئيسی، دادستان کل کشور در این‌باره اعلام کرده است که افرادی به عنوان مظنون در اين حادثه دستگير شده‌اند و تحقيق از اين افراد ادامه دارد.

این درحالی است که غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه که از سوی رئیس این قوه، مسئول رسیدگی ویژه این پرونده شده، گفته است: «در اين خصوص هنوز کسی به صورت روشن دستگير نشده اما از افراد زيادی تحقيق شده است.»

اسیدپاشی در اصفهان تظاهراتی را در این شهر و تهران به دنبال داشت است که بر اساس برخی گزارش ها،‌تعدادی نیز توسط ماموران بازداشت شده اند.

XS
SM
MD
LG