لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۶

جواد لاریجانی خطاب به احمد شهید: شما به این بخش‌ها چه کار دارید؟


محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران
محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، گزارش اخیر احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر، در مورد موارد نقض حقوق بشر در سال ۲۰۱۵ در ایران را «مغرضانه و آبکی» دانست و گفت که این گزارش «هیچ چیز محتوایی جدیدی ندارد.»

محمدجواد لاریجانی هم‌چنین گفت که «در این گزارش مسئله محارب و مفسد فی‌الارض را که در قانون ما هست بهانه کرده و گفته‌اند مرجع قضایی ایران با استناد به این قانون، محاربان را در جنگ با خدا می‌داند. شما به این بخش‌ها چه کار دارید؟ این بخش مربوط به ساختار قانونی ماست.»

محمدجواد لاریجانی روز ۲۲ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، به گزارش اخیر احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران واکنش نشان داد.

احمد شهید روز پنجشنبه ۲۰ اسفند با انتشار گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند که نیمی از آن‌ها جرائم مربوط به مواد مخدر مرتکب شده بودند.

محمدجواد لاریجانی در ادامه واکنش‌اش به این گزارش افزود: «استناداتی که احمد شهید داده است هیچ یک محل ندارد، یعنی استنادی نیست که بتوانیم آن را ارزیابی کنیم.»

گزارش جواد کوروشی از واکنش به گزارش احمد شهید
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:39 0:00
لینک مستقیم

برای احمد شهید «دوره حقوق بشر بر اساس اسلام بگذراند»

محمدجواد لاریجانی در ادامه واکنش خود خطاب به احمد شهید تصریح کرد: «دعوت ما این است که او قبل از اینکه دست به گزارشگری ببرد بهتر است دوره‌ای را دربارهٔ حقوق بشر بر اساس اسلام بگذراند و کسب اطلاعات کند، ما حاضریم به او در این باره کمک کنیم.»

آقای لاریجانی همچنین گزارش اخیر احمد شهید را از نظر محتوایی دارای اشکالات بسیار سنگین دانست و اعلام کرد: «در بخش‌هایی از این گزارش، گزارشگر جای مرجع تقلید مفتی را نیز گرفته و معتقد است سب‌النبی نباید پیگیری قانونی شود؛ به او چی ربطی دارد؟»

او همچنین تاکید کرد که «این موضوع در قانون ماست و حق اجرای این قانون طبق همه اسناد مصوب در سازمان ملل متحد تایید شده است؛ آیا ما در اجرای قانونمان باید از احمد شهید فتوا بگیریم؟»

محمدجواد لاریجانی در ادامه صحبت‌هایش به انتقاد احمد شهید درباره حکم قصاص در ایران هم واکنش نشان داد:‌ «آنان باید قصاص را بفهمند و این حکمی نورانی است؛ قصاص اعدام نیست بلکه ایجاد حق برای شهروند ذی‌حق است.»

مسئله اعدام‌ها

بخش دیگری از سخنان آقای لاریجانی به گزارش احمد شهید در مورد اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران اختصاص داشت.

آقای شهید در گزارش خود آورده بود که بر اساس مرکز اسناد حقوق بشر ایران در سال گذشته میلادی ۹۶۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند که پانصد تن از آنها جرائم مربوط به مواد مخدر مرتکب شده بوده‌اند.

در همین رابطه اما آقای لاریجانی نظر متفاوتی را ابراز داشت: «دیدگاه‌های کشورمان در این‌باره کاملا مشخص است؛ دنیا باید بابت مبارزه ما با این مجرمان به ما جایزه بدهد زیرا ما عمدتا برای غرب در این باره هزینه می‌دهیم.»

او افزود: «مقدار مواد مخدر تولیدی در افغانستان به برکت حضور ناتو در این کشور ۴۰ برابر افزایش یافته است؛ درصدی از این مواد مخدر برای لندن، نیویورک، پاریس، برلین و مانند آن است در حالی که ما با قاچاقچیان می‌جنگیم و آنان هم باید در این جنگ مشارکت کنند.»

در گزارش اخیر گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران که روز پنجشنبه ۲۰ اسفند منتشر شد، به موارد نقض آزادی بیان در ایران، ردصلاحیت‌ها در انتخابات مجلس، نقض حقوق زنان و نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی اشاره شده بود.

در این گزارش قید شده بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی، شش نویسنده، هنرمند و موسیقی‌دان همراه با ۲۲ روزنامه‌نگار و ۲۳ فعال اجتماعی و فضای مجازی در ایران دستگیر شده‌اند.

در پایان این گزارش هم احمد شهید از جامعه جهانی خواسته بود تا همچنان به تعهدات‌شان در قبال وضعیت حقوق بشر در ایران وفادار بمانند و از ایران نیز خواسته شد که کار دریافت اطلاعات در خصوص وضعیت حقوق بشر را تسهیل کند.

این پنجمین سال متمادی است که آقای شهید در مقام گزارشگر ویژه سازمان ملل فعالیت می‌کند، با این حال تاکنون نتوانسته به ایران سفر کند و از نزدیک وضعیت حقوق بشر در ایران را رصد کند.

تا چندی دیگر، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تصمیم می‌گیرد که آیا آقای شهید را مجددا در سمت گزارشگر ویژه ابقا کند یا خیر. این در حالی است که روز سیزدهم اسفندماه، محمد جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با انتخاب مجدد او مخالف است.

XS
SM
MD
LG