لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

مخترع اس‌ام‌اس درگذشت


متی مکونن، یکی از پیشگامان فن‌آوری که او را به عنوان پدر پیامک (اس. ام. اس) می‌شناسند، در سن ۶۳ سالگی در گذشت.

در حالی‌که بسیاری مکونن فنلاندی را به عنوان مخترع پیامک می‌شناسند، او همیشه با این لقب (و همینطور «پدر پیامک») مخالف بوده و می‌گفته که در بهترین حالت پدر خوانده پیامک است چرا که این نوع از خدمات تلفنی توسط تیمی از مهندسان تلفن در شرکت نوکیا طراحی شده و او به تنهایی مغز متفکر این ایده نبوده است.

به نوشته سایت دیجیتال ترندز،ایده اولیه سرویس پیامک برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ یک پیتزا فروشی بین مکونن و دو تن دیگر از همکارانش مطرح شد. اما عملی کردن این ایده تا سال ۱۹۹۲ طول کشید. در دسامبر سال ۱۹۹۲ اولین پیامک از یک کامپیوتر شخصی به یک موبایل فرستاده شد.

«من {اختراع سرویس} پیامک را به عنوان یک دستآورد شخصی در نظر نمی‌گیرم، {بلکه این} یک دستآورد جمعی و نتیجه کار گروهی تیمی در نوکیا است.» این را مکونن در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۲ با شبکه جهانی بی بی سی داشت می‌گوید. او ادامه می‌دهد که « راه‌اندازی واقعی اولین پیامک، آنطور که من می‌دانم، کار شرکت نوکیا بود که تلفنی را ساخت (نوکیا ۲۰۱۰) که با آن می‌شد پیامک فرستاد. این در سال ۱۹۹۴ اتفاق افتاد.»

وقتی در سال ۲۰۱۲ از مکونن می‌پرسیده می‌شود که با توجه به حضور خدمات دیگری مثل فیس بوک یا وآتس اپ، آیا به نظر او پیامک تا بیست سال دیگر باقی می‌ماند، او می‌گوید که فرستادن پیامک راحتی خاصی دارد که باعث می‌شود بالاخره به نوعی (حتی اگر اسمش پیامک نباشد) توسط مردم از آن استفاده شود.

ظاهرا پیش‌بینی مکونن درست از آب در آمده است چرا که مثلا واتس‌آپ برنامه اینترنتی دیگری که سال گذشته به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار توسط فیس بوک خریداری شد، یکی از اپلیکشن‌هایی معروف ارسال پیامک است که ماهانه نزدیک به پانصد میلیون کاربر دارد. تلگرام و وایبر هم به دنیای پیامک‌ها پیوسته‌اند و هر روز به تعداد کاربران آنها در سراسر دنیا افزوده می‌شود.

با توجه به اینکه پیامک در سال ۱۹۸۴ تنها یک ایده بود و در واقع اختراعی هنوز بر اساس آن صورت نگرفته بود، متی مکونن هیچگاه موفق به ثبت آن به نام خودش نشد. مکونن در اثر بیماری و در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

XS
SM
MD
LG