لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

اف‌بی‌آی برای یافتن لوینسون صفحه فارسی در فیس‌بوک راه‌اندازی کرد


تصویری از صفحه راه‌اندازی شده از سوی اف.بی.آی برای رابرت لوینسون
تصویری از صفحه راه‌اندازی شده از سوی اف.بی.آی برای رابرت لوینسون

پلیس فدرال آمریکا، ‌اف‌بی‌آی، در ادامه تلاش‌های خود برای یافتن رابرت لوینسون، کارمند بازنشسته و مفقود شده این سازمان، اقدام به ایجاد صفحه فارسی در فیس‌بوک کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام در راستای تلاش بیشتر برای ارتباط مستقیم با مردم ایران و کسب اطلاعات بیشتر درباره ناپدید شدن آقای لوینسون صورت گرفته است.

رابرت لوینسون ۹ مارس سال ۲۰۰۷ میلادی (اسفند ۱۳۸۵) آخرین بار در جزیره کیش دیده شد و از آن زمان اطلاعی از او در دست نیست.

اف‌بی‌آی اعلام کرده به تحقیقات خود برای یافتن رابرت لوینسون و بازگرداندن او به آمریکا ادامه خواهد داد. مقامات این سازمان برای دریافت اطلاعاتی که به یافتن محل این شخص کمک کند، پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده‌اند.

پلیس فدرال آمریکا در نظر دارد صفحات مشابه دیگری به زبان‌های عربی و اردو نیز برای یافتن آقای لوینسون راه‌اندازی کند.

هفته گذشته و پس از آزادی چهار شهروند آمریکایی از سوی ایران، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در یک سخنرانی اعلام کرد که این کشور «به تلاش‌های خود برای تعیین سرنوشت رابرت لوینسون، یک مامور سابق پلیس فدرال آمریکا که هشت سال پیش در ایران مفقود شد، ادامه می‌دهد».

اقدام جدید اف‌بی‌آی برای یافتن رابرت لوینسون در حالی صورت گرفته که پیش از این نیز مقامات آمریکایی، از ایران خواسته بودند به واشنگتن برای یافتن او کمک کنند.

در مقابل مقامات ایرانی همواره اعلام کرده‌اند که اطلاعاتی از فردی به عنوان رابرت لوینسون وجود ندارد و آنها از ماجرای او بی‌اطلاع هستند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در این باره گفته که «آنچه ما می‌دانيم اين است که او در ايران زندانی نيست. چنانچه او (در ايران) باشد، توسط دولت زندانی نشده است».

آخرین اظهار نظر مقامات آمریکایی در مورد سرنوشت آقای لوینسون، ۲۹ دی‌ماه سال جاری انجام گرفت.

در این رابطه، سخنگوی کاخ سفید ایالات متحده اعلام کرد که مقام‌های این کشور اعتقاد دارند رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، دیگر در ایران نیست.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که دولت ایران در مورد جست‌وجوی لوینسون اطمینان داده و واشنگتن تلاش می‌کند تا ایران تعهد خود را در این زمینه عملی کند.

تاکنون گزارش‌های گوناگونی در مورد فعالیت و ناپدید شدن رابرت لوینسون منتشر شده است؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر گزارش داده بود که او در ماموریتی تائیدنشده برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، کار می‌کرده است.

دو سال پیش داوود صلاح‌الدین، که یکی از مخالفان جمهوری اسلامی را در آمریکا کشته است، به مجله «کریستین ساینس مونیتور» گفته بود او آخرین کسی‌ست که لوینسون را دیده و این شهروند آمریکایی توسط «مقام‌های جمهوری اسلامی» در کیش دستگیر شده بود.

همچنین خانواده این مامور بازنشسته آمریکایی، نوامبر سال ۲۰۱۰ یک پیام ویدیویی از آقای لوینسون دریافت کردند که در این پیام آقای لوینسون از دولت آمریکا درخواست کرده‌ بود تا با عمل کردن به خواسته‌های افرادی که او را ربوده‌اند، شرایط آزادی‌اش را فراهم کنند.

آقای لوینسون در این پیام ویدیویی گفته بود: «با من خوش رفتاری شده است، اما من به کمک دولت ایالات متحده احتیاج دارم. می‌خواهم آمریکا به خواسته‌های گروهی که در سه سال و نیم گذشته من را نگاه داشته‌اند، عمل کند و خواهش می‌کنم کمک کنید تا من به خانه بازگردم.»

XS
SM
MD
LG