لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

عذرخواهی «استارباکس» از مشتریان ارمنی‌تبار به خاطر یک پوستر


پوستری که در آن زنان ارمنی با لباس سنتی خود زیر بادکنیک‌هایی با پرچم کشور ترکیه ایستاده‌اند، در فروشگاه‌‌های استارباکس خبرساز شد
پوستری که در آن زنان ارمنی با لباس سنتی خود زیر بادکنیک‌هایی با پرچم کشور ترکیه ایستاده‌اند، در فروشگاه‌‌های استارباکس خبرساز شد

شرکت خدمات کافه های زنجیره‌ای «استارباکس» در آمریکا مجبور شده از مشتریان ارمنی‌تبار خود در شهر لس‌آنجلس به دلیل انتشار یک پوستر عذرخواهی کند.

به گزارش اروپای آزاد/رادیو آزادی،پوسترهای تبلیغاتی «استارباکس» زنانی را نشان می‌داد که با لباس سنتی ارمنی زیر هلال و ستاره پرچم ترکیه ایستاده‌اند. این پوسترها هفته اخیر در مجموعه فروشگاه‌های استارباکس نصب شده بود و اندکی بعد موجی از نارضایتی و انتقاد‌ها را به دنبال داشت. کنشگران ارمنی و کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر فوق را، به دلیل آنچه ارمنی‌ها «نسل‌کشی» مردم‌شان توسط ترکان عثمانی می‌دانند، «توهین آمیز» توصیف کردند.

کمیته ملی ارمنی‌های آمریکا (اِی‌ اِن سی اِی) در پُستی که ۲۹ بهمن روی صفحه فیس‌بوک گروه منتشر کرد، نوشت: «چرا استارباکس با استفاده از تصویر زنانی، که لباس سنتی ارمنی بر تن دارند و زیر پرچم ترکیه جشن گرفته‌اند قهوه می‌فروشد؟ [ترک‌هایی که] در جریان نسل‌کشی ارمنی‌ها به شکلی سازمان‌یافته به زنان ارمنی تعدی کردند و کماکان در برابر کل بشریت جنایت را نفی می‌کنند؟»

بنابر تخمین کارشناسان بین سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۸ در جایی که امروز در شرق ترکیه واقع شده حدود ۱.۵ میلیون ارمنی به دست نیروهای عثمانی کشته‌ شدند. آنکارا همواره با استفاده از واژه «نسل‌کشی» برای اشاره به این کشتار مخالفت کرده و می‌گوید که هر دو سوی تخاصم - یعنی ارمنی‌ها و تُرک‌ها - در جریان جنگ‌ جهانی اول و پس از آن دست به جنایت زدند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی هم می‌گویند که پوستر جنجالی را در چندین شعبه استارباکس در لس‌آنجلس دیده‌اند - جایی که، بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۷ آمریکا، محل سکونت ۴۴۶۰۰۰ ارمنی یا ارمنی‌تبار است.

با بالاگرفتن موج انتقاد‌ها مرکز خدمات مشتریان استارباکس پیامی را بر روی صفحه فیس‌بوک کمیته ملی ارمنی‌های آمریکا فرستاد و قول مساعد داد که عکس‌های «توهین‌آمیز» را از شعبه‌های این شرکت جمع‌آوری می‌کند: «جان‌مایه کار ما ایجاد مکانی برای ارتباط افراد مختلف جامعه است و تلاش می‌کنیم که در تمامی شعب خودمان به رسوم مردم محلی احترام بگذاریم، در این مورد بخصوص ما نمره قبولی نگرفتیم و بابت آزردن مشتریان و جامعه پوزش می‌طلبیم».

نماینده استارباکس اعلام کرد که طرح زنان ارمنی بلافاصله از محله «وودلند هیلز» لس‌آنجلس جمع‌آوری خواهد شد و افزود که استارباکس در حال تلاش برای اصلاح این اشتباه است.

آمار دقیقی از تعداد شعبی که پوستر جنجالی در آنها نصب شده در دست نیست اما یک سخن‌گوی استارباکس در ایمیلی به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که «شرکت در این باره اقدام فوری کرده و در حال بررسی و حصول اطمینان از عدم نمایش این طرح در کلیه شعب استارباکس است».

در همین حال «آرام همپاریان»، سخنگوی کمیته ملی ارمنی‌های آمریکا، اعلام کرد که گروهش اوایل صبح ۲۹ بهمن از طریق کاربران شبکه‌های اجتماعی از وجود پوسترها در ایالت کالیفرنیا با خبر شد و برای کمیته مسجل شده که پوستر یاد شده «در دو یا سه شعبه در جنوب کالیفرنیا نصب شده است».

به گفته همپاریان «این مسأله خیلی زود به ماجرایی جدی برای کل جامعه ارمنی‌ها تبدیل شد و با سیلی از پیام‌های حاکی از ناراحتی اعضای جامعه روبرو شدیم.» با این حال به گفته او در واکنش به این موج «استارباکس پاسخ خیلی مناسبی داد».

به ظاهر «تیم روز»، یک طراح کالیفرنیایی پوستر جنجالی استارباکس را طراحی کرده است، در این تصویر یکی از زنان که لباس سنتی ارمنی بر تن دارد در یک دستش یک فنجان کاغذی استارباکس را نگاه داشته و در بالای سرش بادکنک‌هایی به رنگ قرمز دیده می‌شوند که بر روی آنها نشان ستاره و هلال پرچم ترکیه نقش بسته است. این طراح گرافیک پیشتر برای شرکت‌های بزرگ دیگری از قبیل کوکاکولا و نایک هم کار کرده بود. اما در پی اعتراض گسترده ارمنی‌ها آقای تیم روز تصویر پوستر استارباکس را از روی سایت خود حذف کرد و توضیح داد که عکس مربوط به جشن مصطفی کمال آتاتورک در سال ۲۰۱۱ بوده است: «نه من و نه عکاس این عکس نمی‌دانستیم که این خانم‌های رقصنده ارمنی هستند... هرگز دانسته کاری نمی‌کنم که موجب آزردگی [جامعه ارمنی‌ها] شود یا بی‌دلیل دردی از آنها را تازه کند.»

هم اینک بسیاری در سراسر جهان خود را برای برگزاری مراسم یادبود یکصدمین سالگرد «کشتار جمعی» ارمنی‌ها تحت حکومت عثمانیان آماده می‌کنند. بیش از ۲۰ کشور این تراژدی انسانی را به طور رسمی «نسل‌کشی» شناخته‌اند، از جمله این کشورها کانادا، روسیه و فرانسه هستند.

XS
SM
MD
LG