لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

جهان‌نیوز: ملااختر منصور دو ماه در ایران مشغول مذاکره بود


ویزای ایران در گذرنامه ملامنصور
ویزای ایران در گذرنامه ملامنصور

در حالی که وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر حضور ملا اختر منصور، رهبر کشته‌شده طالبان افغانستان در ایران را تکذیب کرده٬ یک سایت محافظه‌کار ایرانی از اقامت دوماهه وی در ایران و انجام «مذاکرات متنوع با نهادها و دستگاه‌های مختلف» خبر داده است.

خبرگزاری رویترز دوم خردادماه در گزارشی به نقل از وزارت خارجه پاکستان خبر داد مردی که در حمله پهپاد آمریکایی در پاکستان کشته شده و احتمالا ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان است، در گذرنامه پاکستانی خود با نام «ولی محمد»٬ روادید معتبر ایرانی داشته و احتمالاً از ایران وارد پاکستان شده است.

این گزارش‌ حاکی بود مهر روادید وی نشان می‌دهد این فرد اواخر ماه مارس به ایران رفته و روز ۲۱ مه از مرز تفتان ایران عبور کرده و به پاکستان بازگشته است.

یک منبع مطلع افغان به رادیو اروپای آزاد هم گفته بود که «ولی محمد»، لقب رهبر کشته‌شده طالبان افغانستان است و عکس گذرنامه یافت شده نیز شباهت زیادی به ملا اختر منصور دارد.

یک روز پس از انتشار این خبر٬ جمهوری اسلامی گزارش‌های مربوط به حضور ملا اختر منصور پیش از کشته شدن در ایران و ورود به پاکستان از خاک ایران را رد کرد.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این خصوص گفته بود که «مراجع ذیربط جمهوری اسلامی رد می‌کنند که چنین فردی در چنین تاریخی از مرز ایران وارد پاکستان شده باشد.»

چند هفته پس از تکذیب وزارت خارجه ایران٬ وب‌سایت جهان‌نیوز نوشته ملا اختر منصور «تقریبا یک هفته قبل از کشته شدن، به مدت دو ماه در ایران حضور داشته و مذاکرات متنوعی با نهادها و دستگاه‌های مختلف انجام داده است.»

این وب‌سایت محافظه‌کار در خبر خود اشاره‌ای به این که ملا اختر منصور در چه سطحی و با کدام‌یک از نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی مذاکره داشته٬ نکرده است.

آن‌طور که جهان‌نیوز گزارش کرده٬ از جمله توافقاتی که میان ملا اختر منصور و مقام‌های ایرانی صورت گرفته «جلوگیری از پیوستن بدنه طالبان به داعش» و تلاش برای «حفظ هویت طالبان» جدا از داعش بوده است.

بر اساس این گزارش٬ رهبر کشته‌شده طالبان افغانستان توافق کرده بود «جلوی گسترش داعش به ویژه در مرزهای شمالی افغانستان و مرز افغانستان-تاجیکستان را بگیرد و مذاکرات مفیدی نیز در این باره با مسئولان ایرانی صورت پذیرفته بود.»

جهان‌نیوز از دیگر محورهای مذاکرات رهبر پیشین طالبان با مقام‌های ایرانی را «قاچاق مواد مخدر» اعلام کرده است.

این گزارش همچنین هرگونه نقش جمهوری اسلامی در ماجرای کشته‌شدن ملامحمد اختر را رد کرده و علت آن را نیز چنین توضیح داده است: «چرا که وی یک هفته پس از بازگشت از ایران کشته شده است.»

جهان‌نیوز٬ ملامحمد اختر منصور را «یک چهره ضدآمریکایی» معرفی کرده که «هیچ‌گاه اجازه مذاکره طالبان با آمریکا، متحدین آمریکا و ناتو را در افغانستان نداده بود.»

منبع افغانی که نخواسته بود نامش فاش شود در گفت‌و‌گو با رادیو اروپای آزاد گفته بود که «افزایش ابعاد عملیات مخفی همکاری بین تهران و طالبان افغانستان به رهبری ملا منصور» پس از افزایش تهدیدات حکومت اسلامی (داعش) در افغانستان در اوایل سال ۲۰۱۵ صورت گرفته است.

به گفته وی٬ ظهور داعش «دلیل اصلی» همکاری ایران و طالبان افغانستان است و در همین حال تهران علاقه‌مند است ترتیبی دهد که طالبان تبدیل به یکی از هم‌پیمانان نزدیک عربستان سعودی در منطقه نشود.

جمهوری اسلامی زمانی گروه طالبان را یکی از بزرگترین خطرهای امنیتی برای خود تلقی می‌کرد اما رابطه تهران با این گروه مدتی است کها بعاد دیگری به خود گرفته‌ است.

دولت مرکزی افغانستان بارها با صراحت «حمایت پاکستان از طالبان» را محکوم کرده ولی تاکنون در مورد «حمایت ایران از این گروه» واکنش رسمی نشان نداده‌ است.

XS
SM
MD
LG