لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

طوفان و کولاک «اورست» در گرمای تابستانی «ونیز»


پوستر جشنواره ونیز ۲۰۱۵
پوستر جشنواره ونیز ۲۰۱۵

در حالی که آلفونسو کوارون کارگردان مکزیکی به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره ونیز انتخاب شده است، فیلم «اورست» ساخته کارگردان ایسلندی، بالتازار کورماکور آغازگر قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان خواهد بود.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز، که از آن به عنوان قدیمی‌ترین فستیوال فیلم دنیا یاد می‌شود، از دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) آغاز و تا ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) ادامه خواهد داشت.

فیلم آغاز کننده جشنواره ونیز از آن جهت در چند سال اخیر دارای اهمیت شده که در دو سال گذشته دو فیلمی که در اسکار مورد توجه واقع شده‌اند، اولین نمایش آنها در افتتاحیه ونیز بوده است.

در سال ۲۰۱۳ فیلم «جاذبه» ساخته آلفونسو کوارون در افتتاحیه ونیز به نمایش درآمد و در پایان سال ۷ جایزه اسکار را به خود اختصاص داد.

سال گذشته هم فیلم «بردمن» ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو آغازگر ونیز بود و در مراسم اسکار ۴ جایزه از جمله لهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.

اما «اورست»، افتتاح کننده ونیز ۲۰۱۵، ساخته فیلمسازی است که تاکنون فیلمهایش به لحاظ هنری موفقیت چندانی در جشنواره‌ها نداشته‌اند.

«اورست» داستان دو گروه کوهنورد است که بر سر صعود به قله اورست و رقابت با یکدیگر، گرفتار طوفان و بهمن سهمگینی می‌شوند.

این فیلم به صورت سه بعدی ساخته شده و پس از «جاذبه» این دومین باری است که یک فیلم سه بعدی افتتاح کننده جشنواره ونیز خواهد بود.

«اورست» فیلم پربازیگری است؛ جک گیلنهال، جیسون کلارک، جاش برولین، کایرا نایتلی، رابین رایت و امیلی واتسون بازیگران این فیلم هستند.

از دیگر خبرهای هفتاد و دومین جشنواره ونیز اینکه پوستر این دوره از جشنواره با تصاویری از ناستاسیا کینسکی بازیگر آلمانی و ژان پی‌یر لیو بازیگر فرانسوی رونمایی شده است.

ناستاسیا کینسکی، دختر کلاوس کینسکی بازیگر مشهور آلمانی است. «پاریس تگزاس» ساخته ویم وندرس و «تس» ساخته رومن پولانسکی، معروف‌ترین فیلم‌های ناستاسیا کینسکی به شمار می‌روند.

در پیش‌زمینه پوستر این دوره جشنواره نیز تصویری از ژان پی‌یر لیو در آخرین نمای فیلم «چهارصد ضربه» ساخته فرانسوا تروفو کارگردان فرانسوی دیده می شود.

سال گذشته در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز، ایرانی‌ها حضور پرباری داشتند. «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد در بخش مسابقه به نمایش درآمد و جایزه بهترین فیلمنامه را هم از آن خود کرد. فیلمهای «پرزیدنت»‌ ساخته محسن مخملباف و «ملبورن» ساخته نیما جاویدی هم در بخش‌های جنبی این جشنواره نمایش داده شدند.

بهمن قبادی هم در کنار کارگردانانی چون اميرکوستوريتسا، گيلرمو آريه‌گا، ميرا ناير و آموس گيتای يکی از چند سازنده فيلمی «اپیزودیک» بود با نام «کلماتی با خدا».

هنوز دیگر فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره ونیز ۲۰۱۵ اعلام نشده‌اند و مشخص نیست سینمای ایران امسال هم نماینده‌ای خواهد داشت یا خیر.

اما از فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» ساخته جدید مجید برزگر، به عنوان گزینه احتمالی سینمای ایران در ونیز هفتاد و دوم نام برده می‌شود.

XS
SM
MD
LG