لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

«خدایان و پادشاهان»؛ گلشیفته فراهانی در کنار فرعون


گلشیفته فراهانی در کنار دیگر بازیگران فیلم در مراسم افتتاحیه
گلشیفته فراهانی در کنار دیگر بازیگران فیلم در مراسم افتتاحیه

مراسم فرش قرمز و افتتاحیه اکران فیلم سینمایی «اکسدوس؛ خدایان و پادشاهان» روز پنجشنبه ۱۳ آذر در شهر لندن با حضور کارگردان و ‌بازیگران این فیلم از جمله گلشیفته فراهانی برگزار شد.

این فیلم روایتی تازه از ماجرای «موسی» و خروج او و قوم بنی اسرائیل از مصر را به تصویر می‌کشد و توسط «ریدلی اسکات» کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی و هالیوود ساخته شده است.

نقش موسی در این فیلم را کریستین بیل بازی می‌کند و جوئل ادگرتون در نقش «فرعون رامسس دوم» (فرمانروای مصر)، سیگورنی ویور در نقش مادرِ «رامسس دوم» و همچنین گلشیفته فراهانی در نقش «نِفِرتاری» (همسر رامسس دوم)، دیگر بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

این دومین همکاری گلشیفته فراهانی به عنوان بازیگر در فیلمی از ریدلی اسکات،‌ سازنده آثاری چون «گلادیاتور»، «تلما و لوئیز» و «هانیبال» است.

پیش از این و در سال ۲۰۰۸ گلشیفته فراهانی در فیلم «مجموعه دروغ‌ها» در کنار لئوناردو دی‌کاپریو و راسل کرو به ایفای نقش پرداخته بود.

بن کینگزلی، آرون پل و جان تورتورو از دیگر بازیگران فیلم جدید ریدلی اسکات هستند.

گفته می‌شود فیلم صد و پنجاه دقیقه‌ای «اکسدوس؛ خدایان و پادشاهان»، پرهزینه‌ترین فیلم سال ۲۰۱۴ است؛ فیلم‌برداری این اثر اکتبر ۲۰۱۳ در آلمریای اسپانیا آغاز شد و سپس در «استودیو پاین‌وود» لندن و همچنین در آمریکا طی ۷۴ روز ادامه پیدا کرد.

اکران جهانی این فیلم از چند روز پیش در برخی کشورها آغاز شده است و نمایش عمومی آن در سینماهای آمریکای شمالی هم از ۱۲ دسامبر آغاز خواهد شد.

فیلم‌های یک دهه اخیر ریدلی اسکات هیچ‌کدام در اسکار موفق نبوده‌اند و نتوانسته‌اند نظر مثبت اعضای آکادمی را به خود جلب کنند.

این کارگردان قدیمی سینما تاکنون سه بار برای کارگردانی فیلم‌های «سقوط شاهین سیاه»، «تلما و لوئیز» و «گلادیاتور» نامزد دریافت اسکار شده ولی هیچ‌گاه موفق به دریافت آن نشده است؛ اگرچه فیلم «گلادیاتور» او در یازده رشته نامزد اسکار بود و پنج جایزه از جمله اسکار «بهترین فیلم» ‌را هم دریافت کرده است.

اما در تاریخ سینما، ‌تاکنون آثار مختلفی درباره زندگی پیامبران ساخته شده و مهم‌ترین فیلمی که در مورد موسی تولید شده، «ده فرمان» به کارگردانی سیسیل ب. دمیل است. این فیلم در سال ۱۹۵۶ تولید شد و چارلتون هستون در آن نقش موسی را ایفا کرد.

یول براینر در نقش «فرعون رامسس دوم» و همچنین آن باکستر در نقش «نِفِرتاری» همسر رامسس دوم (که در فیلم ریدلی اسکات، ‌گلیشفته فراهانی نقش آن را ایفا می‌کند) از دیگر بازیگران فیلم «ده فرمان» بودند.

این فیلم در سال ۱۹۵۶ در هفت رشته نامزد دریافت اسکار شد و توانست جایزه بهترین «افکت» و جلوه‌های ویژه صوتی را از آن خود کند. در آن سال جایزه اسکار بهترین فیلم، ‌به «دور دنیا در هشتاد روز» ساخته مایکل اندرسون اختصاص یافت.

سال پرکاری گلشیفته فراهانی؛ ستاره تثبیت می‌شود

گلشیفته فراهانی پنج، شش سالی است که ایران را ترک کرده و در خارج از ایران بازیگری را همچنان پیگیر ادامه می‌دهد. او در این سال‌ها علاوه بر بازی در دو فیلم پرهزینه و هالیوودی ریدلی اسکات، ‌در چند فیلم مستقل و کم‌هزینه مانند «درست مثل یک زن»، «خورش آلو با مرغ» ساخته مرجان ساتراپی و یا «سنگ صبور» ساخته عتیق رحیمی نیز ایفای نقش کرده است.

این بازیگر جوان ایرانی در سال ۲۰۱۴ پرکارتر از همیشه ظاهر شد و در فیلم‌های مختلفی حضور یافت.

بازی در نقش کوتاهی در فیلم فرانسوی «بهشت»،‌ ایفای نقش در یک فیلم فرانسوی دیگر با نام «نفس من»، بازی در فیلم «گلاب» ساخته «جان استوارت» بر مبنای خاطرات مازیار بهاری در کنار «گائل گارسیا برنال» و شهره آغداشلو از دیگر فعالیت‌های گلشیفته فراهانی در سال ۲۰۱۴ بوده‌اند.

اما شاید مهمترین نقشی که این بازیگر ایرانی در سال جاری به غیر از فیلم ریدلی اسکات بازی کرده،‌ حضور در فیلم «آلتامیرا» در کنار «آنتونیو باندراس» باشد.

این فیلم محصول مشترک فرانسه و اسپانیا است و به زبان انگلیسی ساخته می‌شود. «آلتامیرا» یک درام تاریخی است که کارگردانی آن را «هیو هادسن» بر عهده داشته است. آقای هادسن پیش از این، چند فیلم سینمایی از جمله «ارابه‌های آتش» را کارگردانی کرده که برای آن نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی هم شده است.

اما در فیلم جدید «هیو هادسن»، گلشیفته فراهانی در نقش «کانچیتا»، ‌همسر آنتونیو باندراس بازی کرده است؛ ‌این فیلم، داستان واقعی کشف تعدادی از نقاشی‌های پیش از تاریخ را در یک غار توسط دختری ۹ ساله به نام ماریا و پدرش (آنتونیو باندراس) که یک باستان‌شناس آماتور است، روایت می‌کند.

این غار که «آلتامیرا» نام دارد تاریخ بشریت را دگرگون می‌کند و البته این کشف بزرگ، ‌مخالفین زیادی از جمله برخی متولیان کلیسا را با خود به همراه دارد.

«کانچیتا» هم از جمله کسانی است که این کشف و این‌که انسان‌های اولیه و غارنشین چنین آثار شکوهمندی را خلق کرده‌اند،‌ آزارش می‌دهد.

اما غیر از بازی در فیلم «آلتامیرا»، گلشیفته فراهانی یک فیلم فرانسوی دیگر را هم در نوبت دارد تا در آن بازی کند. او قرار است در فیلم «دو دوست» به کارگردانی «لوئیس گارل» به عنوان بازیگر حضور پیدا کند.

این فیلم، ‌اولین ساخته «لوئیس گارل» خواهد بود که پیش از این به عنوان بازیگر در تعداد زیادی فیلم از جمله «رویایی‌ها» ساخته «برناردو برتولوچی» بازی کرده است.

XS
SM
MD
LG