لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

معرفی نامزدهای بهترين فيلم خارجی اسکار؛ ناکامی ایرانی‌ها


فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی از طرف ایران به اسکار معرفی شده بود
فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی از طرف ایران به اسکار معرفی شده بود

فهرست اولیه فیلم‌های نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، امروز ۲۹ آذر در حالی معرفی شدند که هیچ‌کدام از فیلم‌ها و سینماگران ایرانی در این لیست حضور ندارند.

امسال فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی به نمایندگی از ایران، «چند مترمکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی از طرف افغانستان، «مردان» ساخته بتین قبادی از طرف کشور عراق و همچنین فیلم «نبات» با بازی فاطمه معتمدآریا از طرف آذربایجان به عنوان فیلم خارجی زبان به اسکار معرفی شده بودند.

«قصه‌های وحشی» به کارگردانی دامیان زیفرون از آرژانتین،‌ «نارنگی‌ها» به کارگردانی زازا اوروشادزه از استونی، «جزیره ذرت» به کارگردانی جورج اوواش ویلی از گرجستان،‌ «تیمبوکتو» به کارگردانی عبدالرحمان سیساکو از موریتانی، «متهم» به کارگردانی پائولا ون‌در‌اوست از هلند، «آیدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی از لهستان، «نهنگ» به کارگردانی آندری زویاگینستف از روسیه، «ضرب‌الاجل» به کارگردانی روبن اوستلوند از سوئد و «ناجی» به کارگردانی آلبرتو آرولو از ونزوئلا، ۹ فیلم فهرست اولیه نامزدها یاسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار ۲۰۱۵ هستند.

راه نیافتن دو فیلم «خواب زمستانی» ساخته نوری بیلگه جیلان از ترکیه که جایزه نخل طلای جشنواره کن را دریافت کرد و «دو روز، یک شب» ساخته برادران داردن از جمله نکات قابل توجه امسال اسکار است.

فیلم ایرانی «چند متر مکعب عشق» از طرف افغانستان به اسکار معرفی شده بود
فیلم ایرانی «چند متر مکعب عشق» از طرف افغانستان به اسکار معرفی شده بود

اما، فيلم «آيدا» كه تاكنون چندين جايزه از جشنواره‌هاي مختلف را به خود اختصاص داده، به عنوان نماينده سينمای لهستان راهی مرحله بعدی اسكار شده است.

داستان «آيدا» در اوايل دهه ۱۹۶۰ مي‌گذرد و درباره راهبه‌اي جوان به نام آناست كه كشف مي كند يهودي است. این فیلم هفته گذشته در بیست و هفتمین دوره جوایز فیلم اروپا برنده جایزه شامل بهترین فیلم، کارگردان و جایزه انتخاب مردم شد.

فیلم «لویاتان» ساخته آندری زویاگینستف که برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه از فستیوال فیلم کن شده بود، به عنوان انتخاب رسمی کشور روسیه برای شرکت در بخش فیلم خارجی زبان مراسم اسکار سال ۲۰۱۵ معرفی شد و تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. این انتخاب به این دلیل جالب بود که در فیلم صحنه‌ای وجود دارد که در آن چند پلیس مست با اسلحه‌های خود به پرتره‌های رهبران روسیه شلیک می‌کنند و به شوخی از یکدیگر می‌پرسند که آیا هنوز وقت شلیک کردن به پوتین فرا رسیده نرسیده است؟

از سوی دیگر،‌ ونزوئلا هم با فیلم «ناجی» به مرحله بعدی راه یافته است. این فیلم با بودجه ۵۰ میلیون دلاری درباره زندگی سیمون بولیوار ساخته شده است.

«ضرب‌الاجل» که در بخش نوعی نگاه جشنواره کن امسال به نمایش درآمد، نماینده سوئد در فهرست اولیه اسکار فیلم خارجی زبان است. این فیلم به کارگردانی روبن اوستلوند درباره خانواده‌ای سوئدی استکه برای اسکی در تعطیلات راهی کوهستان شده‌اند و در بهمن گیر می‌کنند.

«تیمبوکتو» به کارگردانی عبدالرحمان سیساکو اولین نماینده موریتانی در اسکار است. این فیلم که در بخش رقابتی جشنواره کن حضور داشت، موفق شد جایزه داوران کلیسای جهانی را از آن خود کند.

اما از سینمای آرژانتین فیلمی با عنوان «قصه‌های وحشی» به عنوان نماینده این کشور در بخش اسکار خارجی زبان راه یافته است. این فیلم مجموعه‌ای از ۶ اپیزود بی‌ارتباط با یکدیگر است که داستان‌هایی درباره واکنش‌های افراد به موقعیت‌های خشونت‌بار را به تصویر می‌کشد.

«نارنگی‌ها» ساخته زازا اوروشادزه هم نماینده استونی در فهرست اولیه بهترین‌های امسال است؛ این فیلم داستان مبارزاتی است که اهالی استونی برای استقلال، پشت سر گذاشته‌اند.

«جزیره ذرت» به کارگردانی جورج اوواش‌ویلی از گرجستان، فیلمی کم دیالوگ درباره یک کشاورز سالخورده و نوه ‌اش است. فیلم داستان مردی است که با طبیعت و رقبای انسانی مبارزه می‌کند.

«متهم» به کارگردانی پائولا ون‌در‌اوست از کشور هلند هم درباره پرستار هلندی معروف به «فرشته مرگ» است که به زندان ابد محکوم شد.

پنج نامزد نهایی فیلم خارجی زبان، روز پانزدهم ماه ژانویه ۲۰۱۵ به همراه نامزدهای تمام بخش‌های دیگر مشخص خواهند شد.

XS
SM
MD
LG