لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

سرقت آثاری از پیکاسو و ماتیس در برلین


نمای داخلی فسانن گالری، محلی که تابلوها در آن به سرقت رفته است. (عکس از سایت رسمی گالری)
نمای داخلی فسانن گالری، محلی که تابلوها در آن به سرقت رفته است. (عکس از سایت رسمی گالری)

شماری از آثار نقاشان بزرگ قرن بيستم، از جمله آثار پابلو پيکاسو، هنری ماتيس و چند نقاش ديگر، در ايام تعطيلات سال نو ميلادی از يک نمايشگاه نقاشی در برلين به سرقت رفت.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، پليس آلمان روز جمعه اعلام کرد که در جریان این سرقت بيش از ۳۰ اثر هنری به بهای تقريبی ۲۵۰ هزار دلار دزدیده شده است.


به گفته پلیس آلمان، اين آثار در فاصله زمانی چهارشنبه بعدازظهر تا ظهر روز پنج‌شنبه (اول ژانويه)، از فسانن گالری، يک گالری خصوصی در منطقه‌ای تجاری در شرق برلين، به سرقت رفته است.


از آثار ربوده شده، که شامل آثار گراوور، چاپ و مجسمه بوده است، می‌توان به تابلو «نيم‌رخ در بستر سياه»، اثر سال ۱۹۷۴، «عريان روی صندلی متحرک»، اثر چاپی هنری ماتيس در سال ۱۹۱۳ و «بوپو» (Le Boupeut)، چاپ رنگی اثر جرج براک در سال ۱۹۶۲، اشاره کرد.


صاحب گالری در نخستین روز سال ۲۰۰۹ با مراجعه به گالری خود متوجه شد که قفل در باز شده است. پليس نیز شمار دزدان را دو نفر يا بيشتر ذکر کرد.


سال گذشته نيز سه تابلو از آثار پابلو پيکاسو از منزل نوه او به سرقت رفت که ارزش آنها در حدود ۷۰ ميليون دلار تخمين زده می‌شد. آن تابلو ها شامل تابلوی «مايا با عروسک» و پرتره ای از ماری ترز در ۲۱ سالگی بودند که چندی بعد توسط پليس کشف شدند.


بزرگ‌ترين سرقت آثار نقاشی پيکاسو در سال ۱۹۷۶ اتفاق افتاد. در سرقت یادشده، دزدان ۱۱۸ قطعه از آثار او را از موزه ای در شهر «آوينيون» فرانسه ربودند.


در سال ۱۹۹۴ نيز چهار اثر پابلو پیکاسو به بهای تقريبی ۴۴ ميليون دلار از موزه ای در زوريخ سویيس به سرقت رفت.


از معروف‌ترين سرقت‌های تاريخ نقاشی می‌توان به سرقت تابلو «فرياد»، اثر ادوارد مونش، اشاره کرد که همراه با تابلوی «مدونا»ی اين نقاش بزرگ نروژی در سال ۲۰۰۴ از موزه مونش به سرقت رفت.


تابلو «فرياد»، که این نقاش سمبوليست آن را در سال ۱۸۹۳ کشيد و از معروف‌ترين آثار نقاشی در تاريخ معاصر به شمار می‌رود، دو سال بعد در حالی که آسيب ديده بود، پيدا شد.


XS
SM
MD
LG