لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

گسترش ابعاد کلاهبرداری شرکت برنارد مادوف در سطح جهان


ابعاد کلاهبرداری شرکت برنارد مادوف هر روز بیشتر کشف می‌شود. (عکس تزیینی از: AFP)
ابعاد کلاهبرداری شرکت برنارد مادوف هر روز بیشتر کشف می‌شود. (عکس تزیینی از: AFP)

همزمان با تصمیم دولت آمریکا برای مصادره و فروش یک مؤسسه واسطه مالی در وال‌استریت، ابعاد کلاهبرداری این شرکت در سطح جهان و میزان خسارات وارد شده به بانک‌های خارجی بر ملا می‌شود.


مقام‌های مالی آمریکا اعلام کرده‌اند که در صددندد مؤسسه دلالی مالی «برنارد مادوف» را به معرض فروش بگذارند؛ هر چند، به دلیل وضع نابسامان حسابهای این شرکت، بعید است بتوان سرمايه سرمایه‌گذاران در این مؤسسه را به خریداران بعدی منتقل کرد.


برنارد مادوف، مدیر این مؤسسه که کار آن جلب سرمایه‌گذاری از بانک‌ها و شخصیت‌های حقیقی در پروژه‌های ايمنی و بيمه‌های مالی بود، چندی پیش به اتهام کلاهبرداری ۵۰ میلیارد دلاری بازداشت شد.


طی هفته گذشته مشخص شد که شمار زیادی از بانک‌های بزرگ خارجی در این مؤسسه سرمایه‌گذاری کرده بودند و اکنون در معرض ضررهایی کلان قرار گرفته‌اند.


کلاهبرداری مؤسسه دلالی برنارد مادوف از بانک‌های خارجی قربانیان زیادی داشته است.


HSBC، بزرگ‌ترین بانک اروپایی که مرکز آن در لندن است، اعلام کرده است که مبالغ هنگفتی را در طرح‌های «ایمنی سرمایه‌گذاری»مؤسسه برنادر مادوف سرمایه‌گذاری کرده است.


پیش از این نیز بانک Santander، دومین بانک بزرگ اروپا، اعلام کرده بود که حدود سه میلیارد دلار در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. انتشار این خبر باعث شد بهای سهام این بانک بزرگ بشدت کاهش یابد.


بانک Fortis در هلند نیز با وجود اینکه معامله‌ای مستقیم با مؤسسه برنارد مادوف نداشته اعلام کرد که حدود یک میلیارد يورو بصورت غیرمستقیم از این کلاهبرداری متضرر شده است.


همزمان با انتشار خبر مصادره و فروش مؤسسه دلالی مالی برنارد مادوف توسط مقامات مالی آمریکا، مؤسسات مالی و بانک‌های بزرگ خارجی گفتند که در صورت اثبات کلاهبرداری توسط این مؤسسه و عدم امکان بازپرداخت ارقام سرمایه‌گذاری شده در آن میلیاردها دلار از پول بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران جهان نابود خواهد شد.


رقم سرمایه‌گذاری و در نتیجه ضرر احتمالی بانک‌های بزرگ جهان ناشی از سقوط این طرح و کلاهبرداری ناشی از آن عبارتست از:


بانک بریتانیایی HSBC حدود یک میلیارد دلار
بانک اسپانیایی Santander حدود سه میلیارد دلار
بانک هلندی Fortis حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار
بانک سلطنتی اسکاتلند حدود ششصد میلیون دلار
بانک فرانسوی Natixis حدود ششصد میلیون دلار
بانک فرانسوی BNP حدود نیم میلیارد دلار
مجموعه بانک‌های ژاپنی حدود نیم میلیارد دلار


برنارد مادوف، که در مؤسسات مالی وال‌استریت، مرکز مالی نیویورک، مدیری باسابقه به شمار می‌رفت، هفته گذشته به اتهام کلاهبرداری و عدم بازپرداخت بیش از ۵۰ میلیارد دلار پول سرمایه‌گذاران در طرح‌های مالی مؤسسه وی بازداشت شد.


رئیس صندوق بین‌المللی پول در واکنش به این رویداد گفت که از ضعف ادارات دولتی آمریکا در کشف و جلوگیری از وقوع این حوادث بسیار متعجب است.


او گفت: «تعجب در این نیست که در عرصه فعالیت‌های مالی کلاهبردارانی هم هستند؛ مسأله این است که چرا ادارات ناظر و پلیس نمی‌توانند بر این عرصه کنترل داشته باشند.»


بسیاری از صاحبنظران و مؤسسات مالی غیرآمریکایی می‌گویند این کلاهبرداری بزرگ نشان داد که سیستم کنترل و نظارت بر فعالیت‌های مالی در آمریکا بسیار ضعیف و ناکارآمد است.


انتشار اخبار مربوط به احتمال گسترش ابعاد ضرر مالی ناشی این کلاهبرداری در سایر نقاط جهان از نمونه‌های تازه‌ای خبر می‌دهد.


رسانه‌های اسپانیایی گزارش کرده‌اند که BBVA، دومین بانک بزرگ آن کشور، نیز ممکن است حدود پانصد میلیون یورو در این ماجرا ضرر کند.


بزرگترین بانک ایتالیا، UniCredit نیز دست‌کم حدود ۱۰۰ میلیون دلار متضرر خواهد شد.


و بالاخره روزنامه سوییسی له‌تان گزارش کرد که بانک‌های خصوصی آن کشور نیز در مجموع ممکن است حدود پنج میلیارد دلار متضرر شوند.


XS
SM
MD
LG