لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

مراسم کریسمس در وزیرستان پاکستان


(عکس تزیینی: AFP)
(عکس تزیینی: AFP)

دهها خانواده مسیحی در وزیرستان جنوبی پاکستان خود را برای تدارک و برگزاری مراسم کریسمس آماده می‌کنند.


به گزارش خبرگزاری د.پ.آ، حدود ۷۸ خانواده مسیحی در شهر وانا، واقع در منطقه قبیله‌ای وزیرستان جنوبی پاکستان که بشدت تحت کنترل گروه‌های تندرو اسلام گراست، برای برگزاری مراسم کریسمس آماده می‌شوند.


مسيحيان این شهر امیدوارند که مراسم‌شان در روز پنج‌شنبه در صلح و آرامش برگزار شود.


اسقف نظیر عالم، رهبر مذهبی مسیحیان این منطقه، گفته است: «ما هراسی نداریم. مثل هر سال، مراسم نیایش و خواندن سرودهای مذهبی و خوردن کیک کریسمس و تقسیم هدایا بین کودکان را اجرا خواهیم کرد.»


نظیر عالم ۶۰ سال دارد و یک پروتستان معتقد است. او در عین حال عضو واحدهای شبه‌نظامی دولتی است که وظیفه‌شان مبارزه با گروه‌های مسلح مخالف دولت در آن منطقه مرزی است.


اقلیت کوچک مسیحی در وزیرستان جنوبی به دشواری موفق شده‌اند با افراد طالبان، که تحت فرماندهی بیت‌الله مسعود هستند، به همزیستی مسالمت‌آمیزی دست یابند.

د.پ.آ در گزارش خود نوشته است اقلیت کوچک مسیحی در این منطقه به دشواری موفق شده‌اند با افراد طالبان، که تحت فرماندهی بیت‌الله مسعود هستند، به همزیستی مسالمت‌آمیزی دست یابند.


اسقف نظیر عالم با نقل جملاتی از انجیل می‌گوید: «انسان هر چه می‌کارد برداشت می‌کند. درس اول مسیحیت مهرورزی است. ما با آنها با مهر و محبت برخورد می‌کنیم، در مقابل، از آنها هم همین را خواهیم دید.»


این رهبر دینی مسیحیان می‌گوید: «اسلام‌گرایان تندرو منطقه می‌دانند که کلیسای کوچک ما خانه خداست. درست مثل مسجد.»


کلیسای مسیحیان در وزیرستان جنوبی ساختمانی کوچک و یک طبقه است. سقف آن از ورقه‌های فلزی ساخته شده تا بتواند در مقابل برف سنگین منطقه مقاومت کند.


به گفته اسقف نظیر عالم، این کلیسا زیر نظر یک اتحادیه بین‌المللی مسیحیان پروتستان اداره می‌شود.


به نوشته د.پ.آ، کلیسای شهر وانا در اوایل دهه ۱۹۳۰ و زمانی که ارتش بریتانیا برای مبارزه با عشایر ملی‌گرای پشتون در وزیرستان جنوبی استقرار یافت تأسیس شد.


در سال ۲۰۰۰ این کلیسا از محل قدیمی خود، در جوار پادگان بریتانیایی‌ها، به محل فعلی در مرکز شهر منتقل شد که حدود ۱۰۰ متری یک مسجد است.


وزیرستان جنوبی در طول تاریخ همواره شاهد جنگ و درگیری‌های نظامی بوده است. در سال‌های اخیر، درگیری‌ها عمدتا برای کنترل منطقه یا بیرون راندن طالبان و قبائل پشتون متحد آنها بوده است.


د.پ.آ گزارش کرده است که جمعیت حدود پانصد نفری مسیحیان هیچ‌گاه مورد آزار جمعیت ۴۰۰ هزار نفری مسلمانان وانا نبوده است.

حملات گروه‌های شبه‌نظامی طی چند ماه گذشته، علاوه بر افغانستان و نیروهای بین‌المللی، دولت مرکزی پاکستان را نیز هدف گرفته است.


با وجود تنش دائمی در وزیرستان جنوبی، د.پ.آ گزارش کرده است که جمعیت حدود پانصد نفری مسیحیان هیچ‌گاه مورد آزار جمعیت ۴۰۰ هزار نفری مسلمانان وانا نبوده است.


یکی از ریش‌سفیدان قبیله اصلی این منطقه به دپ.پ.آ می‌گوید وجود یک کلیسا در شهر وانا مایه افتخار است. او حتی می‌گوید دولت محلی باید بودجه بیشتری برای بهبود وضع ساختمان کلیسا اختصاص دهد.


د.پ.آ همچنین نوشته است طالبان نیز سر ناسازگاری چندانی با این کلیسا ندارند. بنابر همین گزارش، یکی از فرماندهان محلی طالبان می‌گوید: «ما با مسیحیان محل کاری نداريم؛ چون مزاحمتی برای ما ایجاد نکرده‌اند.»


اما در عین حال یکی از مسئولان این کلیسا می‌گوید که روحیه تساهل و تحمل کردن مسیحیان منطقه محدوده و مرزهایی دارد. به عنوان مثال، اگر یکی از مسلمانان منطقه تغییر دین بدهد و به مسیحیت بگرود ممکن است تمامی آرامش و همزیستی فعلی را به مخاطره بیفکند.

XS
SM
MD
LG