لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

نگرانی اعراب از احتمال انتخاب کلینتون


افزایش احتمال برگزیده شدن سناتور هیلاری کلینتون به مقام وزارت خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما، نگرانی و انتقاد بسیاری از تحلیلگران عرب، به ویژه فلسطینی، را به همراه داشته است.


این انتقادها به دلیل حمایت‌های هیلاری کلینتون از اسرائیل و دیدگاه‌های او در مورد ایران بوده است.


روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده است خانم کلینتون به پیشنهاد تصدی وزارت خارجه دولت باراک اوباما پاسخ مثبت داده است.


امجد عطاءالله، مشاور حقوقی پیشین تشکیلات فلسطینی که در تیم مذاکرات نهایی صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها طی یک سال اخیر عضویت داشته، به روزنامه واشینگتن پست گفته است احتمال وزیر خارجه شدن خانم کلینتون، «موجب نگرانی جهان عرب شده است.»


به گفته این مقام فلسطینی، این نگرانی‌ها از آنجا ناشی می‌شود که هیلاری کلینتون «یک حامی بی قید و شرط اسرائیل است و نظراتی بشدت قاطع علیه ایران بیان کرده است».


امجد عطاءالله گفته است که بسیاری از اعراب و فلسطینی‌ها فکر می‌کنند خانم کلینتون با چنین پیشینه‌ای نمی‌تواند امید فلسطینیان را برای رسیدن به صلح نهایی تحقق بخشد.


به گفته امجد عطاءالله، «دیدگاه‌های خانم کلینتون در قبال خاورمیانه بسیار بیش از آن که خود نومحافظه‌کاران فکر می‌کنند به آن‌ها شباهت دارد.»


سناتور کلینتون در طول مبارزات انتخاباتی درون حزبی دیدگاه‌هایی متفاوت از نظرات باراک اوباما در قبال خاورمیانه ابراز می‌کرد و به ویژه مواضع اوباما در باره ایران را به خاطر سیاست‌های ضداسرائیلی سران تهران مورد انتقاد شدید قرار می‌داد.


خانم کلینتون در سپتامبر ۲۰۰۷ میلادی شخصا در تظاهرات یهودیان و آمریکایی‌های طرفدار اسرائیل علیه محمود احمدی‌نژاد شخصا شرکت کرد.


سیلوان شالوم، وزیر خارجه پیشین اسرائیل، گفته است: «هیلاری کلینتون یکی از نزدیک‌ترین سیاستمداران آمریکایی به اسرائیل است و نمی‌شد تصور کرد که فردی بهتر از او برای اسرائیل به این مقام برسد.»


هیلاری کلینتون از ایالت نیویورک به سنای آمریکا راه یافته است. ایالتی که بزرگ‌ترین شمار یهودیان، یعنی بیش از سه میلیون از شش میلیون یهودی آمریکا، را در خود جای داده است.




گذشته از نگرانی اعراب و فلسطینیان از رسیدن خانم کلینتون به وزارت خارجه آمریکا، احتمال برگزیده شدن رام ایمانوئل(در عکس) به ریاست کاخ سفید نیز، جهان عرب را دستخوش تردید کرده است.


همچنین به گفته مقام‌های اسرائیل، مهم‌ترین توافق‌های سیاسی اسرائیل با اعراب در زمان زمامداری دموکرات‌ها در آمریکا، به ویژه در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، به دست آمده است.


از جمله این توافق‌ها می‌توان به پیمان صلح اسلو میان اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین اشاره کرد که در سال ۱۹۹۳ و در زمان دولت بیل کلینتون امضا شد.


پیمان صلح اسرائیل و اردن نیز در سال ۱۹۹۴ و با میانجیگری آقای کلینتون امضا شد.


بیل کلینتون همچنین مشوق مذاکرات صلح میان اسرائیل با سوریه و لبنان تا سال ۲۰۰۰ بود.


گذشته از نگرانی اعراب و فلسطینیان از رسیدن خانم کلینتون به وزارت خارجه آمریکا، احتمال برگزیده شدن رام ایمانوئل به ریاست کاخ سفید نیز، که تنها دو روز پس از پیروزی باراک اوباما اعلام شد، جهان عرب را دستخوش تردید کرده است.


رام ایمانوئل، عضو مجلس نمایندگان از شیکاگو و دوست نزدیک باراک اوباما، به دلیل آنکه فرزند یک پزشک اسرائیلی است و خود نیز سرباز داوطلب ارتش اسرائیل بوده است، حساسیت اعراب را برانگیخت.


XS
SM
MD
LG