لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

سوسن دیهیم و تفکر آبستره در موسیقی


سوسن دیهیم خواننده ایرانی. (عکس: برگرفته از وب‌سایت شخصی خانم دیهیم)
سوسن دیهیم خواننده ایرانی. (عکس: برگرفته از وب‌سایت شخصی خانم دیهیم)

سوسن دیهیم، خواننده ایرانی ساکن لس‌آنجلس، علاوه بر خوانندگی، در کار ساخت موسیقی متن فیلم نیز همکاری دارد.


وی طی سال گذشته علاوه بر خوانندگی در موسیقی متن فیلم «بادباک‌باز»، در ساخت موسیقی متن فیلم «سنگسار ثریا میم»، ساخته سیروس نورسته، نیز همکاری داشت.


خانم دیهیم، که یک شرکت تولید موسیقی پیشرو نیز پایه‌گذاری کرده است، بتازگی چند برنامه با ساوینا یاناتوه، هنرمند بداهه‌خوان یونانی، نیز در شهر آتن برگزار کرد.



سوسن دیهیم در نوجوانی، به عنوان رقصنده، به کمپانی باله موریس بژار در بلژیک پیوست و پس از مهاجرت به نیویورک در اوایل دهه هشتاد میلادی، علاوه بر ادامه هنر رقص به کار آهنگسازی و خوانندگی روی آورد.


او همزمان به کار بازیگری بر صحنه تئاترهای موزیکال آن زمان، همچون «لاماما» محل نمایش آثار هنری متفاوت، در شهر نیویورک پرداخت.


سوسن دیهیم بیش از دو دهه است که با ریچارد هارویتز، آهنگساز و نوازنده برجسته فلوت همکاری دارد و خود به عنوان خواننده (وُکالیست) و آهنگساز به اجرای برنامه و کنسرت‌های موسیقی می‌پردازد.


سوسن دیهیم در باره همکاری‌اش در ساخت موسیقی فیلم به رادیو فردا می‌گوید: «کار فیلم برای من جالب است؛ چرا که من در سی سال گذشته کارهای تجربی زیادی با صدایم کرده‌ام. بخشی از این کارها به ریشه‌های موسیقی که در همه جای جهان وجود دارد مربوط می‌شود و بخشی دیگر از آن جنبه‌هایی بسیار شخصی و خصوصی برای خود من دارد.»


خانم دیهیم همچنین اضافه می‌کند: «کار من، از آنجا که کاری نو و غیرمتعارف است، نمی‌شود همه جا آن را عرضه کرد؛ ولی فضای دراماتیک فیلم برای من خیلی جالب است و شرایطی به وجود می آورد که بتوانم با نوع صداهایی که با آنها کار می‌کنم بازی کنم.»


«چون کار من از سنت بخصوصی به وجود نمی‌آید، فهمیدن فضای احساسی یک صحنه برایم جالب است. تماشای نتیجه تلفیق کار آبستره خودم با تصاویر روی پرده برایم از جذابیت خاصی برخوردار است.»


سوسن دیهیم


سوسن دیهیم در باره ریشه‌های موسیقی خود و به کارگیری آنها در فضای موسیقی فیلم به رادیو فردا می‌گوید: «چون کار من از سنت بخصوصی به وجود نمی‌آید، فهمیدن فضای احساسی یک صحنه برایم جالب است. تماشای نتیجه تلفیق کار آبستره خودم با تصاویر روی پرده برایم از جذابیت خاصی برخوردار است.»


خانم دیهیم می‌گوید که آثارش را با استفاده از کامپیوتر و در استودیوی شخصی خود می‌سازد و بسیاری از آنها از یک ایده صوتی و به طور فی البداهه آغاز می‌شوند.


او به رادیو فردا می‌گوید: «این یک موسیقی آبستره است که به هیچ جای دیگر وابسته نیست. واقعا خود موزیک و خود صوت است که پرواز مرا مشخص می‌کند. هنگام ساختن این آهنگ‌ها نه چیزی را به موزیکم تحمیل می‌کنم و نه از سنت بخصوصی در ساختن آنها پیروی می‌کنم.»


از دیگر فعالیت‌های سوسن دیهیم می‌توان به کارهای مشترک او با شیرین نشاط، فیلمساز ایرانی، اشاره کرد. نتیجه برخی از این همکاری‌های مشترک در موسیقی فیلم‌های خانم نشاط شنیده می‌شوند و برخی دیگر از آثار مشترک آن دو نیز در موزه‌های چندین شهر مختلف جهان به نمایش در آمده است.


خانم دیهیم در این باره به رادیو فردا می‌گوید: «آبستره فکر کردن یکی از دلایل مهمی است که باعث شد من و شیرین مدتی طولانی با یکدیگر همکاری کنیم. البته من داستان‌هایی که او برای فیلم‌هایش انتخاب می‌کند را زیاد دوست ندارم. در اغلب آنها زنان به صورت قربانی‌های اجتماع تصویر می‌شوند.»


وی اضافه می‌کند: «هرچند در کشورهای عقب افتاده، و به خصوص ایران، ما مجبور هستیم به جای پروازهای فردا در مورد مشکلات و مسائل زنان صحبت کنیم، اما تجربه من از زنانی که می‌شناسم و با آنها برخورد داشته‌ام، یا زنانی که برای من جالب هستند، زنان مبارز و جنگنده هستند نه قربانیان جامعه.»


یکی دیگر از فعالیت‌های سوسن دیهیم همکاری در انتشار نوسیقی است. او اخیرا یک شرکت تولید و توزیع موسیقی را به نام «وینس رایزینگ» برای ارائه هرچه بیشتر موسیقی پیشرو و متفاوت تأسیس کرده است.


وی همچنین در حال تدارک و تهیه فیلمی با همکاری ایو انسلر، نمایشنامه‌نویس و فعال حقوق زنان است، که در آن جین فاندا و کتی بیتس نیز ایفای نقش خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG