لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

تیم‌ فوتبال ایران مقابل کره جنوبی متوقف شد


تیم ملی فوتبال ایران با تساوی یک بر یک با تیم ملی کره جنوبی در ورزشگاه آزادی تهران، با شش امتیاز، تیم سوم گروه «ب» آسیا در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ شد.

در دقیقه ۵۸ مسابقه، جواد نکونام با یک ضربه آزاد تماشایی از فاصله ۲۵ متری دروازه کره جنوبی را گشود. این گل به دنبال بازی‌سازی مناسب حسین کاظمی در پشت محوطه جریمه زمین کره و خطای مدافعان آن تیم روی داد.

گل تساوی تیم کره جنوبی نیز با ضربه پارک سو-جونگ، هافبک تیم منچستریونایتد، در دقیقه ۷۹ به دست آمد.

نیمه اول

نیمه نخست این مسابقه بدون گل پایان یافت اما در ۳۰ دقیقه نخست آن، برتری با تیم ایران بود. در نیمه نخست، کریم باقری با اضافه شدن به گروه دو نفره شجاعی - هاشمیان، حالت تهاجمی تیم ایران را افزایش داد. تا آن جا که دفاع کره چند بار سراسیمه تن به کرنر داد.

در برابر پاس‌های بیشتر عرضی بازیکنان تیم ایران، تیم کره با بازی فشرده و نزدیک به بازیکن پا به توپ، رفته رفته حالتی تهاجمی به خود گرفت و در ۱۵ دقیقه پایانی توانست حمله‌های خطرناکش را در سایه قدرت و تجربه کاپیتان پارک سی-جونگ و ضربه از راه دور گلزنی در بازی با عربستان در ریاض را تکرار کند.

تیم کره از دقیقه ۳۰ به بعد حاکم بر بازی بود و چند بار لحظه‌های خطرناکی روی دروازه تیم ایران آفرید که رحمتی منجی دروازه‌اش شد.

نیمه دوم

در آغاز نیمه مربیان تیم ایران بار دیگر حالت هجومی خود را نشان داد و دیری نپایید که به گل برتری رسید. اما این برتری در دقیقه ۷۹ با یک ضربه آزاد توسط کره‌ای‌ها و دفع ناقصی که پارک آن را با یک ضربه سر گل تساوی بدل کرد به پایان رسید.

علی دایی، سرمربی تیم ایران، با تعویض‌های دیگر و فرستادن سیاوش اکبرپور و آرش برهانی بار دیگر به جست‌وجوی بازیابی برتری پرداخت اما تا واپسین لحظه به این مهم نائل نشد.

با پیروزی یک بر صفر کره شمالی بر عربستان سعودی در پیونگ یانگ، تیم کره شمالی در امتیاز هفت با همسایه جنوبی‌اش برابر شد و امارات با یک امتیاز ناامیدانه به مسابقه‌های دور برگشت خواهد رفت.

مسابقه بعدی ایران نیز در روز ۲۸ مارس با عربستان سعودی خواهد بود که در تهران برگزار خواهد شد.

علی دایی، در حضور حدود ۷۰ هزار تماشاگر، تیم ملی ایران را با روش چهار چهار دو به پیکار کره جنوبی فرستاد. آرایش تیم ملی ایران چنین بود: مهدی رحمتی، حسين كعبی، جلال حسينی، هادی عقيلی، حسن اشجاری، جواد نكونام، حسین کاظمی، كريم باقری (کاپیتان)، محمدرضا خلعتبری (از دقیقه ۸۴ آرش برهانی)، مسعود شجاعی (از دقیقه ۷۳مجید غلام‌نژاد) و وحيد هاشميان.

همکاری فرگوسن با پارک و کره‌ای‌ها

در تیم کره جنوبی مهره صاحب اعتبار پارک جی –سونگ بود که مسأله بازی امروزش در تهران و در برابر ایران با این پرسش همراه شد که آیا آلکس فرگوسن، مربی تیم منچستر یونایتد، می‌دانست که پارک در بعدازظهر چهارشنبه با ایران و بر سر حضور در جام جهانی بازی دارد یا خیر.

کره‌ای‌ها بیم داشتند از آنجا که پارک در مسابقه یک‌شنبه شب گذشته منچستریونایتد با وست‌هام در بازی حضور داشت نتواند اجازه فرگوسن را برای پرواز طولانی و خسته‌کننده دریافت کند. به هر حال پارک بعد از مسابقه در لندن از فرودگاه هیثرو بی‌درنگ رهسپار تهران شد.

برای تیم ملی کره جنوبی پارک بهترین بازیکن و بازی‌ساز برای رهبری بازیکنان جوان به شمار می‌رفت. هوه جونگ-سونگ، سرمربی تیم ملی کره جنوبی، در ۱۵ اکتبر سال پیش و از زمان مسابقه دومش در راه جام جهانی با امارات، برای ایجاد نیرو به بازیکنان کره‌ای وظیفه کاپیتانی را به پارک داد.

هوه پس از ورود به تهران گفت: «مسابقه با ایران در مرحله انتخابی رقابت آمیزترین و مهم‌ترین مسابقه است. ما همیشه به سه امتیاز نیاز داریم، اما هیچ تیمی نمی‌تواند به آسانی در ایران پیروز شود. ولی نمی‌خواهیم هم ببازیم.»

دو تیم ایران و کره جنوبی پیش از مسابقه روز چهارشنبه۲۱ بار با یکدیگر بازی کرده بودند که سهم هرکدام هشت پیروزی و پنج تساوی بود. البته کره جنوبی هیچگاه در تهران پیروزی نداشته است.

یک بازی بسیار مهم

یک روز پیش از مسابقه چهارشنبه وب‌سایت فیفا مسابقه ایران و کره جنوبی را «بسیار مهم» توصیف کرده و آن را فرصتی برای پیشتازی تیم علی دایی در گروه «ب» دانسته بود.

با کنار گذاشتن شگفت‌انگیز مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن باتجربه جناح راست، میانگین سنی تیم ایران کاهش یافت.

در تیم ایران غلامرضا رضایی نیز به دلیل دو اخطاره بودن غایب بود. اما مهاجم دیگر، وحید هاشمیان، با وجود درگذشت مادرش در هفته پیش، خود را به تیم ملی رساند.

نتایج مسابقه قبلی هر دو تیم حاکی از ناآمادگی آنها بود: مربی تیم کره جنوبی پس از تساوی‌های یک بر یک با سوریه و دو بر دو با بحرین در دوبی، از کار دفاعی و متوقف کردن گلزنان ایران اظهار نگرانی کرده بود.

تیم ایران نیز هفته گذشته در تایلند صفر بر صفر متوقف شده بود.
XS
SM
MD
LG