لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

زندگی کنار پارک‌ها در زدودن بی‌عدالتی مؤثر است


زندگی در کنار پارک‌ها و محیط‌های پردرخت می‌تواند به اندازه زندگی در طبیعت سلامت‌بخش باشد؛ فارغ از این‌که ساکنان این مناطق از چه موقعیت اقتصادی برخوردار باشند.


روزنامه ایندیپندنت، چاپ لندن، در مطلبی به قلم استیو کونور، سردبیر بخش علمی این روزنامه، می‌نویسد: بالاخره ثابت شد که زندگی در جوار پارک و محیط‌های پردرخت می‌تواند میزان سلامتی را افزایش دهد.


آن چنان که در این مقاله آمده است، پژوهش‌های علمی جدید نشان می‌دهد که سپری کردن اوقاتی در محیط‌های سرسبز، مثل پارک یا بیشه‌های حاشیه شهرها، سلامت ساکنان این مناطق را بهبود می‌بخشد و ازعوارض ناسالم زندگی در محلات شلوغ در شهرهای بزرگ، و حتی از عوارض فقر اقتصادی بر سلامت مردم، می‌کاهد.


ارتباط مستقیم بین بیماری‌های وخیم و فقر امری است اثبات‌شده، ولی این اولین بار است که یک پژوهش علمی ثابت می‌کند که می‌توان اختلاف بین ضریب سلامت بین لایه‌های اجتماعی فقیر و غنی را با کمک محیط‌های سبز تقریبا به نصف کاهش داد.


روزنامه ایندیپندنت در مطلب خود به نتایج پژوهش علمی جدیدی اشاره می‌کند که اخیرا در مجله پزشکی معتبر بریتانیایی "لانست" به چاپ رسیده است.


در پژوهش یادشده، با مقایسه میزان مرگ‌ومیر در بین لایه‌های فقیر و غنی ساکن مناطق روستایی و سرسبز با لایه‌های اجتماعی مشابه در محیط‌های آلوده و شلوغ شهرهای بزرگ، ثابت شده فاصله در ميزان سلامتی فقرا و ثروتمندان در روستاها و محیط‌های سرسبز کمتر است.


ارتباط مستقیم بین بیماری‌های وخیم و فقر امری است اثبات‌شده، ولی این اولین بار است که یک پژوهش علمی ثابت می‌کند که می‌توان اختلاف بین ضریب سلامت بین لایه‌های اجتماعی فقیر و غنی را با کمک محیط‌های سبز تقریبا به نصف کاهش داد.

محققان این پژوهش علمی معتقدند که یافته‌های آنها آن‌قدر مستدل و قوی است که مسئولان امور شهری و برنامه‌ریزان دولتی باید گسترش محیط‌های سبز را به دلايل پزشکی و به خاطر سلامت عمومی جامعه در دستور کار خود قرار دهند.


به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این پژوهشگران برای کشف ارتباط بین بیماری‌های مرگ‌آور و زندگی در محیط‌های سبز، زندگی حدود ۴۱ میلیون نفر از مردم بریتانیا را که زیر سن بازنشستگی هستند بررسی کرده و موارد مرگ حدود ۳۶۶ هزار نفر را که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ اتفاق افتاده مورد ارزیابی قرار داده‌اند.


این پژوهشگران می‌گویند: «افرادی که در جوار محیط‌های سبز زندگی می‌کنند کمتر تحت تأثیر عوامل عدم برخورداری از سلامت به خاطر کمبود رفاه یا فقر اقتصادی قرار می‌گیرند.»


بر پایه پژوهش این محققان، «شواهد نشان از آن دارد که تماس و همجواری با محیط‌های سبز، فارغ از سایر عوامل مانند سطح درآمد یا عوامل اقتصادی، موجب افزایش بشاشیت و فعالیت‌های فیزیکی می‌شود؛ که به نوبه خود عاملی مهم در بهبود کیفیت سلامتی مردم است.»


روزنامه ایندیپندنت در ادامه این مقاله از قول مؤلفان این پژوهش می‌نویسد تاثیرات همجواری با محیط‌های سبز فقط به تشویق فعالیت‌های فیزیکی محدود نمی‌شود. تحقیقات نشان می دهد که تماس با این محیط‌ها و حتی دیدن این فضاها می‌تواند باعث بهبود وضعیت روحی- روانی افراد شود و در نتیجه مشکلاتی شبیه به فشار خون و فشار عصبی را کاهش دهد یا در دوران نقاهت به تسریع بازآفرینی سلامت بیماران کمک جدی کند.


این پژوهش در نتیجه گیری خود همچنین تاکید می‌کند که محیط‌هایی که باعث افزایش و بهبود سلامتی می‌شود، نقشی عمده در کاهش اختلاف در برخورداری لایه‌های اجتماعی از سلامت دارد.


در مطلبی که به عنوان ضمیمه این تحقیقات در مجله پزشکی "لانست" منتشر شده، تری هارتینگ، از انستیتو مطالعات شهرسازی سوئد، نوشته است: «این تحقیقات نشان می‌دهد که نقش محیط‌های سبز بسیار بیشتر از زیباسازی شهرها و محلات است. محیط‌های سبز در زدودن بی‌عدالتی از عرصه بهداشت و سلامت عمومی نقشی بسیار مهم دارند و سیاستمداران و مسئولان امور بهداشتی جامعه باید این نکته را جدی بگیرند.»


دکتر ریچارد میچل، یکی از مسئولان این پژوهش علمی و استاد بهداشت عمومی در دانشگاه گلاسکو، می‌گوید: «ما دولت را تشویق خواهیم کرد که سیاست خود را در مورد محیط‌های سبز بررسی کند و نتایج این تحقیقات علمی را در برنامه ریزی‌های آینده در زمینه شهرسازی در نظر بگیرند.»


XS
SM
MD
LG