لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

زندگی نتانیاهو دریک نگاه



اگر بنیامین نتانیاهو موفق به تشکیل دولت شود این دومین دوران نخست وزیری او خواهد بود. نتانیاهو درسال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ جوان‌ترین نخست وزیر اسرائیل بود.

بنیامین نتانیاهو، ۵۹ ساله، زاده تل‌آویو و فارغ التحصیل دانشگاه فنی بوستون (میت) و هاروارد، سال‌های زیادی از عمر خود را درآمریکا کار و زندگی کرده است.

بنیامین نتانیاهو مدتی فرمانده «سایه رت متکال»، واحد عملیات ویژه کماندویی زیر نظر رئیس ستاد ارتش اسرائیل، بوده است. لقب «بی.بی» که در رسانه‌ها تکرار می‌شود یادگار همان دوره است.

علی رغم مخالفت‌های سیاسی قاطعی که نتانیاهو در دهه ۱۹۹۰ با پیمان‌های صلح اوسلو و مذاکرات میان اسحاق رابین و شیمون پرز با یاسر عرفات نشان می‌داد، خود پس از رسیدن به نخست وزیری، توافق «حبرون» مبنی بر واگذاری الخلیل به تشکیلات فلسطینی را امضا کرد و با یاسرعرفات و نمایندگان لبنان و سوریه نیز بارها دیدار کرد.

شماری از گروه‌های ضدجنگ اسرائیلی گفته‌اند نتانیاهو در تحریک افکار عمومی، که در نوامبر ۱۹۹۵ به ترور اسحاق رابین انجامید، دخالت داشته است.

شماری از سیاستمداران آمریکایی نیز گفته‌اند بنیامین نتانیاهو علی رغم سرسختی ظاهری که نشان می‌دهد «رهبری عمل‌گرا» است.

نتانیاهو و ایران

نتانیاهو قول داده است که «حماس‌ستان ایرانی در بیخ گوش اسرائیل در غزه را ریشه‌کن می‌کند».

او در کارزار انتخاباتی نیز مهم‌ترین برنامه کاری خود را «مقابله با خطر ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران» اعلام می‌کرد.

او روز جمعه نیز هنگام پذیرش مأموریت تشکیل دولت گفت: «حکومت اسلامی ایران از زمان استقلال اسرائیل در ۶۱ سال پیش، به بزرگ‌ترین خطرحیاتی برای ما تبدیل شده و بزرگ‌ترین حامی گروه‌های تروریستی است که درصدد نابودی اسرائیل هستند».
XS
SM
MD
LG