لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

حمله به یکی از ساختمان‌های سازمان ملل در غزه


ساختمان آژانس کمک به آوارگان فلسطینی (اونرا)، روز پنجشنبه هدف خمپاره نیروهای اسرائیلی قرار گرفته است
ساختمان آژانس کمک به آوارگان فلسطینی (اونرا)، روز پنجشنبه هدف خمپاره نیروهای اسرائیلی قرار گرفته است
در بیستمین روز از عملیات نظامی ارتش اسرائیل در نوار غزه، فلسطینی‌ها از پیشروی بیشتر تانک‌های اسرائیل در منطقه جدید شهر غزه خبر می‌دهند.

به گفته منابع پزشکی در غزه، شمار تلفات تا ظهر پنج‌شنبه به ۱۰۵۴ نفر رسید. از این تعداد، دست‌کم ۲۱ نفر بر اثر بمباران‌های جنگنده‌های اسرائیلی طی دوازده ساعت گذشته کشته شده‌اند.
روز پنج‌شنبه ساختمان آژانس کمک به آوارگان فلسطینی (اونرا)، وابسته به سازمان ملل، و نیز یکی از خودروهای متعلق به این سازمان نیز هدف خمپاره نیروهای اسرائیلی قرار گرفت. به گفته کریس گینس، سخنگوی اونرا، سه خمپاره به ساختمان این نهاد اصابت کرده است.

عدنان ابوحسن، یکی از کارمندان اونرا، به خبرنگار رادیو فردا گفت که در پی وقوع این حمله آتش‌سوزی گسترده‌ای روی داده است.

همچنین روز پنج‌شنبه محله «تل حوا» در سجعیه غزه و نیز ساختمان‌های بلندمرتبه «شروق»، بیمارستان «قدس»، و بخشی از بیمارستان «الشفا» هدف خمپاره نیروهای نظامی اسرائیل قرار گرفتند و به آنها آسیب‌هایی وارد شد.

اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که حماس یکی از مراکز فرماندهی خود را در طبقه زیرین بیمارستان الشفا برپا کرده است.

طبقات بالایی ساختمانی که محل استقرار بسیاری از خبرنگاران و شبکه‌های خارجی است نیز هدف قرار گرفت و شماری زخمی برجای گذاشت.

انتقادها ادامه دارد

صلیب سرخ و سازمان ملل از کشته شدن برخی نیروهای امدادی و حمله به ساختمان‌های نهادهای کمک‌رسانی شدیداً ابراز خشم کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل و همچنین رئیس صلیب سرخ جهانی، که هر دو همزان با این رویدادها در اورشلیم بودند، نیز بشدت از اسرائیل انتقاد کردند.

جیکوب کلنبرگر، رئیس کمیته جهانی صلیب سرخ، در ادامه دیدار از اسرائیل خواهان کمک‌رسانی بیشتر به غزه شد. آقای کلنبرگر گفت که «از رنج مردم اسرائیل» نیز متأثر شده است.

سازمان‌های اسرائیلی مدافع حقوق بشر نیز اعلام کرده‌اند که در حال تنظیم شکوائیه‌هایی علیه فرماندهان ارتش هستند.

نیروهای چپ و برخی از چهره‌های سرشناس اسرائیل نیز خواهان خاتمه عملیات نظامی شده‌اند.

عاموس عوز، نویسنده سرشناس اسرائیلی، گفت: «بخاطر یک سرباز اسیر، خانواده‌های دیگر را داغدار نکنید».

اما نظرسنجی‌ای که نتایج آن روز پنج‌شنبه در روزنامه «هاآرتص» منتشر شد، نشان می‌دهد که در پایان هفته سوم بحران اخیر، ۷۸ درصد از مردم اسرائیل عملیات نظامی را «موفقیت آمیز» می‌دانند.

از سوی دیگر، حملات راکتی به شهرهای جنوب اسرائیل روز پنج‌شنبه شدت بیشتری گرفت و ده‌ها راکت به شهرهای یونه، اشدود، اشکلون، گدرا و دیگر مناطق استان اشکول اصابت کرد.

علی رغم تداوم درگیری‌ها، جریان کمک رسانی از خاک اسرائیل به داخل باریکه غزه همچنان ادامه دارد. ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه نیز عملیات نظامی خود را به مدت چهار ساعت متوقف کرد تا کامیون‌ها و تانکرها بتوانند از طریق دو گذرگاه آذوقه، دارو و سوخت به غزه برسانند. طی سه هفته اخیر حدود سه هزار تریلی و تانکر سوخت از این گذرگاه‌ها وارد غزه شده‌اند.

اما در خاک مصر همچنان گذرگاه رفح به روی هزاران تن محموله اهدایی کشورهای مختلف بسته است. شبکه تلویزیونی سی.ان.ان می‌گوید «مصر تلاش زیادی برای انتقال این محموله‌ها از خود نشان نمی‌دهد».

دیپلماسی به موازات جنگ

همزمان با شدت گرفتن عملیات نظامی، تلاش‌های دیپلماتیک نیز جریان دارد. بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، و فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، که به اسرائیل سفر کرده‌اند روز پنج‌شنبه با مقام‌های اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کردند.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، پس از اسرائل به کرانه باختری سفر خواهد کرد تا با محمود عباس دیدار کند؛ اما وی گفته است قصد تماس با سران حماس را ندارد.

از سوی دیگر اسرائیل نیز نماینده خود را، برای دریافت پاسخ حماس به طرح مصری آتش‌بس، به قاهره فرستاده است.

عاموس گیلعاد، مدیرکل وزارت دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه برای گفت‌وگو با عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات، و احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر، به قاهره سفر کرد.

گروه حماس نیز طی روزهای اخیر دو هیأت را برای مذاکره با مقام‌های مصری به قاهره فرستاده است.

حماس شامگاه چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خواهان تغییرات و توضیحاتی بیشتر در باره طرح مصر است.

«ملزم کردن دولت بعدی آمریکا»

تسیپی لیونی، وزیر خارجه اسرائیل، قرار است راهی آمریکا شود تا، به گفته مقام‌های اسرائیل، در روزهای باقیمانده از عمر دولت جورج بوش رایزنی بیشتری را با مسئولان دولت کنونی به عمل آورد.

اسرائیل خواهان گرفتن تضمینی از آمریکا برای جلوگیری از انتقال جنگ‌افزار از دریا و زمین به غزه است.

به نوشته برخی از تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیلی، کوشش اسرائیل آن است که با گرفتن تضمینی از دولت کنونی آمریکا، دولت باراک اوباما را نیز به اجرای آن ملزم کند.

به نوشته روزنامه هاآرتص، این طرح از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌خواهد تا با همکاری دریایی به «مقابله با تلاش ایران برای رساندن جنگ‌افزار به حماس» بپردازد.

هاآرتص می‌افزاید که اسرائیل خواهان برقراری تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران در صورت «کمک نظامی بیشتر ایران به حماس» شده است.

پس ازآنکه اسرائیل در روزهای اخیر به کشتی حامل کمک ارسالی از سوی ایران اجازه نزدیک شدن به ساحل غزه را نداد، این کشتی درآب‌های منطقه سرگردان است.

مصر نیز هنوز از درخواست رسمی ایران برای لنگرانداختن کشتی در «العریش» خبر نداده است.

XS
SM
MD
LG