لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

برندگان مهم‌ترین مسابقه عکاسی خبری جهان معرفی شدند


چیبا یاسویوشی عکاس ژاپنی خبرگزاری فرانسه برگزیده تک‌عکس بخش «مردم در خبرها» در مسابقه امسال بود.
چیبا یاسویوشی عکاس ژاپنی خبرگزاری فرانسه برگزیده تک‌عکس بخش «مردم در خبرها» در مسابقه امسال بود.
روز جمعه برگزیدگان مسابقه عکاسی خبری جهان (World Press Photo) معرفی شدند و یک عکاس آمریکایی با عکسی در پیوند با موضوع بحران اقتصادی برنده نخست این مسابقه شد.

ورلد پرس فوتو مهم‌ترین مسابقه جهانی عکاسی خبری به شمار می‌رود و هر ساله در شهر آمستردام هلند برگزار می‌شود.

در مسابقه هر سال از میان عکس‌های منتشر شده در سال قبل برندگان ۱۰ بخش مشخص می‌شوند.
ببینید:


جایزه عکس برتر مسابقه امسال به آنتونی ساو، عکاس آمریکایی، رسید. عکس سیاه و سفید او،‌ که سال قبل در مجله تایمز به چاپ رسیده بود، افسری آمریکایی را تصویر می‌کند که با اسلحه خانه‌ای نیمه‌مخروبه را که در گرو بانک رفته جست‌وجو می‌کند تا مطمئن شود کسی در آن باقی نمانده است.

ماری ـ آن گولون،‌ رئیس هیأت داوران مسابقه،‌ می‌گوید:‌ «قدرت این عکس در چیزهایی است که دیده نمی‌شود. ایهامی در این عکس هست: شبیه یک عکس جنگی کلاسیک است اما در واقع تصویر بیرون راندن عده‌ای از خانه‌هایشان است. جنگ در معنای کلاسیک خود بر سر خانه‌هایی نازل شده است که ساکنانش نتوانسته‌اند قسط‌های بانکی را بپردازند.»

یکی دیگر از اعضای هیأت داوران می‌گوید: «این عکس سرشار از ابهام است. باید پا به درون آن بگذارید تا بتوانید سر در بیاورید که چیست. پس از آن است که مردم به این فکر می‌افتند که: این بلایی است که دارد سر همه‌مان می‌آید.»

مرور برندگان مسابقه ورلد پرس فوتو مروری است بر رویدادهای یک سال گذشته در تمامی نقاط جهان. در عکس‌های این دوره نیز می‌توان علاوه بر موضوع بحران اقتصادی بین‌المللی، تصاویری از تهاجم نظامی روسیه به گرجستان، انتخابات خبرساز کنیا و خشونت‌هایی که پس از آن روی داد و زمین‌لرزه چین را دید.

امسال در مسابقه ورلد پرس فوتو ۶۴ عکاس، با ۱۰ ملیت مختلف، برنده بخش‌های ده‌گانه شدند. این ده رشته عبارتند از: «خبرهای فوری»، «خبرهای عمومی»، «مردم در خبرها»، «فعالیت‌های ورزشی»، «موضوعات ورزشی»، «موضوعات معاصر»، «زندگی روزانه»، «چهره‌نگاری»، «هنر و سرگرمی» و «طبیعت».

در هر رشته سه نفر به جایزه تک‌عکس و سه نفر به جایزه مجموعه عکس دست می‌یابند.

در بخش «خبرهای فوری»، برنده اول تک‌عکس چن کینگان بود با عکسی مربوط به یکی از بازماندگان زمین‌لرزه سال گذشته در چین.
برنده مجموعه عکس در این بخش نیز والتر آسترادا از خبرگزاری فرانسه بود با عکس‌هایی مربوط به خشونت‌هایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری در کنیا روی داد.

در بخش «خبرهای عمومی» نیز برنده تک‌عکس لوییز واسکونسلوس، عکاس برزیلی، بود با عکسی در باره مقابله یک زن با نیروهای پلیس.
برنده مجموعه عکس این بخش نیز دیوید مونته‌لئونه بود با عکس‌هایی از آبخازیا.

در مسابقه امسال ورلد پرس فوتو خبری از عکاسان ایرانی در بین برندگان نیست اما مهشید مهاجرین، عکاس ایرانی‌تبار ساکن بلژیک، برنده اول تک‌عکس در بخش «موضوعات معاصر» بود.

یکی از بخش‌های مسابقه بخش «مردم در خبرها» ست که امسال در این بخش، چیبا یاسویوشی عکاس ژاپنی خبرگزاری فرانسه برگزیده تک‌عکس این بخش بود.

در همین بخش،‌ مجموعه عکس برنده نیز عکس‌هایی مرتبط با کارزار انتخاباتی باراک اوباما بود.

یوستینا میلنیکیویچ، از لهستان، نیز با مجموعه عکسی از منازعه گرجستان برنده جایزه در همین بخش شد.
XS
SM
MD
LG