لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

در يک سانحه هوايی در ايران ۳۸ نفر کشته شدند


يک فروند هواپيمای آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه هنگام حرکت به سمت شيراز در فرودگاه مهر آباد تهران سقوط کرد.

بر اساس آخرين آمار اعلام شده، در سانحه سقوط اين هواپيمای نظامی ۳۸ نفر کشته شده اند. اسامی قربانيان اين سانحه، از سوی مراکز مسئول اعلام شده است.


اين هواپيمای ساعت هفت و ۲۰ دقيقه صبح امروز به محض بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد به مقصد شيراز دچار سانحه شده و سقوط کرد.


بر اساس بيانيه سپاه پاسداران، اين هواپيما عازم ماموريت به مناطق عملياتی جنوب کشور بود.


انفجار یا نقص فنی؟


ساعاتی پس از سانحه، خبرگزاری دانشجويان ايران به نقل از سرلشکر يحيی رحيم صفوی، فرمانده کل سپاه پاسداران گزارش داد که هواپيما به دليل انفجار سقوط کرده و وی اين انفجار را عمدی دانسته است.


با وجود اين، آقای رحيم صفوی، گفته است:«اين انفجار از نظر امنيتی و اطلاعاتی شواهدی را نشان می دهد و چون در هفته بسيج بوده، معنا و مفهومی را در بر دارد.»


به گزارش ايسنا، وی صبح دوشنبه در جمع کارکنان سازمان بازرسی کل کشور افزود:« اين امر طبيعی است، هم بعد از رزمايش بزرگ پيامبر اعظم و هم در هفته بسيج، دشمنان بايد کاری انجام دهند. دور تا دور ما را دشمنان کينه توز وعنود گرفته و در درونمان نيز بعضا منافقين وجود دارند.»


اما اندکی ديرتر، خبرگزاری فارس به نقل از فرمانده سپاه، اين اظهارات را تکذيب کرد.


به گزارش اين خبرگزاری، آقای صفوی در جمع خبرنگاران گفت:« من احتمال هر نوع خرابكاری را در اين سانحه ضعيف می ‌دانم و اگر صحبتی از جانب من در اين خصوص نقل شده، تكذيب می ‌كنم.»


هنوز دليل سقوط هواپيما به طور رسمی اعلام نشده است، اما ستاد مشترک سپاه پاسداران اعلام کرده که با تشکيل تيم فنی و تخصصی اقدام به بررسی کارشناسانه حادثه کرده و نتيجه تحقيقات خود را به منتشر خواهد کرد.


از سوی ديگر، سردار اسکندرمومنی، معاون عملياتی نيروی انتظامی صبح دوشنبه به خبرنگاران گفت در بررسی های اوليه مشخص شد که از کار افتادن يکی از موتورهای هواپيما در پی نقص فنی، علت وقوع حادثه بوده است.


وی گفت يکی از موتورهای هواپيما هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد، به دليل نقص فنی از کار افتاد و از مسير اصلی باند منحرف و پس از برخورد با موانع ناگهان دچار انفجار شد.


در همين حال، خبرگزاری فارس گزارش داده که به خبرنگاران اجازه حضور در محل سقوط هواپيما داده نمی شود.


اظهارات ضد و نقیض

بنا برگزارش خبرگزاری مهر هواپيمای آنتونوف ۷۴ سپاه پاسداران حامل خانواده های نيروی سپاه پاسداران به مقصد شيراز بوده که دچار سانحه شده است .


اين خبرگزاری افزوده: «بنابر اظهارنظر شاهدان حادثه، اين هواپيما به طور کامل متلاشی شده است و حريقی که در اين رابطه ايجاد شده، توسط نيروهای آتش نشان مستقر در فرودگاه مهرآباد مهار شده است.»

از سوی ديگر خبرگزاری جمهوری اسلامی نيز به نقل از يک منبع موثق در سپاه پاسداران به اين نکته اشاره کرده است که:« هواپيمای آنتونف متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که صبح امروز، دوشنبه، هنگام حرکت به سمت شيراز سقوط کرده ‌است، در حال انجام يک ماموريت عادی نظامی بوده و حامل هيچ يک از فرماندهان سپاه نبوده‌ است.»

اين در حالی است که سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران نيز در گفت و گو با خبرگزاری های داخلی سرنشينان اين هواپيما را نظامی و نيروهای سپاه خواند وگفت: «يک هواپيمای آنتونوف حامل ۳۸ نفر از نيروهای سپاه صبح امروز موقع بلند شدن از فرودگاه مهرآباد در انتهای رودخانه کن سقوط کرد.»

فتح الله تيموری افزود: « اگرچه هنوز گزارشی دقيقی نسبت به علل وقوع اين حادثه اعلام نشده است اما بنابر اعلام ماموران آتش نشانی حاضر در صحنه ، بر اثر اين حادثه بدنه هواپيمای مذکور متلاشی و اثری از سرنشينان آن باقی نمانده است.»

پيش از اين در ۱۵ نوامبر ۱۹۹۳ نيز يک فروند هواپيمای آنتونف ۲۴ در نزديکی کرمان دچار سانحه شد و سقوط کرد. در آن حادثه هر ۱۷ سرنشين هواپیما کشته شدند.

از پاييز سال گذشته تاکنون ، اين سومين سقوط هواپيما های نظامی جمهوری اسلامی است . پيش از اين درآذرماه سال ۸۴ هواپيمای سی -۱۳۰ حامل خبرنگاران رسانه ها دچار سانحه و سقوط شد که تمام سرنشينان آن کشته شدند. همچنين پس از مدت کوتاهی از اين حادثه يک فروند هواپيمای نظامی فالکن- ۲۰ حامل فرماندهان سپاه در شمال غرب ايران دچار سانحه شد که تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در آن کشته شدند.


XS
SM
MD
LG